De Bohemia Energy racing with Scuderia Praha Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) won op overtuigende wijze de Hankook 12H MUGELLO, de seizoensstart van het European Championship 2019. Matteo Malucelli reed na 330 ronden op het 5,245 kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello de Ferrari als winnaar over de eindstreep en bezorgde Scuderia Praha daarmee de tweede overwinning op Mugello bij de vijfde editie van het evenement.


Nadat de Scuderia Praha-Ferrari de eerste 85 ronden van de twaalf-uurs race zonder onderbreking het veld had aangevoerd, behield het team ook de leiding bij de rollende herstart van vanmorgen. Na 100 ronden verloor de Ferrari slechts voor korte tijd de koppositie aan de aanvallend rijdende Barwell Motorsport-Lamborghini. Een geslaagde pitstopstrategie in combinatie met problemen voor tal van concurrenten stelde het Ferrari-team daarna in staat om weer een voorsprong van drie ronden op te bouwen, die het to aan de finish wist vast te houden.

“Echt geweldig, want het is al onze tweede overwinning in Mugello”, zei ,” Jiří Písařík tegen Joe Bradley van Radiolemans.com. “Aanvankelijk had ik geen idee hoe het zou lopen, maar dit was echt ongelooflijk. Matteo heeft het fantastisch gedaan, hij reed in totaal 4,5 uur en zijn snelheid was gewoon perfect.” “Ja, perfect is het zeker”, stemde teamgenoot Josef Kral mee in. “Mugello is zo’n beetje ons thuiscircuit, zeker voor Matteo, want die woont slechts 45 minuten hiervandaan. En dan hier winnen met een Ferrari. Dat moeten we op passende wijze gaan vieren!”


Ondanks tussentijds optredende problemen met de brandstoftoevoer sloot de Barwell Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 (#77, Adrian Amstutz / Patrick Kujala / Phil Keen) zijn eerste race van het seizoen keurig als tweede af, na 28 van de 330 ronden het veld te hebben aangevoerd. Ook het optreden van de Herbert Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer) was indrukwekkend. Bij de herstart op zaterdagochtend was het team nog zevende, maar werkte zich gaandeweg de race op en eindigde als derde.

De strijd om de zege in de klasse A6-Am tussen de Hofor-Racing-MercedesAMG GT3 (#10, Michael Kroll / Roland Eggimann / Kenneth Heyer / Christiaan Frankenhout) en de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Max Edelhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler) werd pas in de slotfase beslist. De Audi leidde nog tot ver in het laatste uur, maar Ingo Vogler moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Christiaan Frankenhout, die met een sensationele inhaalmanoeuvre een kwartier voor het einde de leiding in de klasse overnam.

De beide A6-Am-teams eindigden respectievelijk als vierde en vijfde algemeen, waarmee er vijf verschillende merken, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Audi en Mercedes-AMG, in de top vijf geklasseerd werden. De CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster) werd zesde algemeen en completeerde daarmee het podium in de klasse A6-Am.


Na een spannende strijd, die de hele race aanhield, ging de overwinning in de 991-klasse uiteindelijk naar de Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#912, Philippe Polette / Frederic Lelievre / Pascal Gibon / Jean-Philippe Belloc). De European Championship-titelverdedigers in de 991-klasse eindigden net voor Raceunion (#987, Alex Autumn / Felipe Fernández Laser / Andreas Gülden). De tweede auto van Porsche Lorient Racing (#911, JeanFrançois Demorge / Gilles Blasco / Lionel Amrouche / Frédéric Ancel) eindigde eveneens op het podium en werd als derde geklasseerd.

De RTR Projects KTM X-BOW (#224, Sergej Pavlovec / Tomas Miniberger / Karel Bednar / Erik Janis) won de SP2-klasse, net voor de beide auto’s van het team JR Motorsport, dat daarmee een dubbel podiumsucces kon vieren. De BMW M3 F80 (#202, Ted van Vliet / Ruud Olij) werd tweede in de klasse, de BMW M4 Silhouette (#203, Ward Sluys / Michael Verhagen / Max Weering) eindigde als derde.


De regerend kampioenen in de 24H TCE SERIES, Hofor Racing by Bonk Motorsport, kenden een uitstekende start van hun titelverdediging met de BMW M4 GT4 (#50, Martin Kroll / Michael Schrey / Michael Fischer / Gustav Engljaehringer / Thomas Jäger) met winst in de GT4-klasse. Een zware aanrijding voor de MRS GT-Racing-BMW M4 GT4 (#426, Franjo Kovac / Thomas Tekaat / Tomas Pekar), waarbij ook de Reiter Engineering-KTM XBOW betrokken was, betekende dat de tweede plaats in de klasse uiteindelijk naar PROSport Performance (#1, Rodrigue Gillion / Nico Verdonck / Akhil Rabindra) ging. Voor het kampioensteam in de 24H GT SERIES was het de eerste race met de gloednieuwe Aston Martin Vantage GT4. De #426 BMW bereikte weliswaar niet de finish, maar werd niettemin nog als derde geklasseerd.