Vanaf komend jaar wordt in de Duitse toerwagenserie DTM een nieuw technisch reglement van kracht, waarmee het turbo-tijdperk wordt ingeluid. Audi Sport heeft ervoor gekozen om met de zes rijders die het afgelopen seizoen al voor het merk met de vier ringen in actie kwamen, ook in 2019 aan de DTM deel te nemen. Dat betekent ook dat de Nederlander Robin Frijns (27) voor het tweede achtereenvolgende jaar voor Audi in de DTM aan de start verschijnt.

Frijns combineert zijn deelname aan de DTM 2019 als fabrieksrijder voor Audi Sport met zijn programma in de Formule E, waarin hij uitkomt voor het Audi-klantenteam Envision Virgin Racing. Er zijn in het Formule E-seizoen 2018-2019, dat afgelopen weekeinde van start ging in Saoedi-Arabië, geen wedstrijden die met de DTM samenvallen en omgekeerd. Voor Frijns gaat met de combinatie van de beide programma’s een lang gekoesterde wens in vervulling. “Ik ben heel blij dat ik er ook in de DTM weer bij ben”, zegt hij. “Zeker nu we aan het begin staan van een nieuw tijdperk met de komst van de turbomotoren, waarmee de auto’s meer vermogen krijgen. Dat ligt me natuurlijk wel. En mooi ook dat ik weer in Nederland kan rijden.” Tijdens het weekeinde van 20 en 21 juli is de DTM voor het eerst te gast op het TT-Circuit in Assen. Eerder al, in het weekend van 18-19 mei, doet de DTM het Belgische circuit van Zolder, wat eveneens prima is aan te rijden voor de Nederlandse fans.

Naast Frijns maken de Brit Jamie Green (36), de Duitsers René Rast (32) en Mike Rockenfeller (35), de Fransman Loïc Duval (36) en de Zwitser Nico Müller (26) deel uit van het Audi-kader in de DTM. De verdeling van de rijders over de drie Audi-teams blijft ongewijzigd: Frijns en Müller rijden voor het Audi Sport Team Abt Sportsline, Duval en Rockenfeller komen voor het Audi Sport Team Phoenix in actie en het Audi Sport Team Rosberg verzorgt de inzet van de auto’s van Rast en Green. Met Rockenfeller en Rast heeft Audi twee voormalig DTM-kampioenen in de gelederen, vier van de zes Audi-rijders hebben al DTM-races gewonnen. Met elkaar komt het sextet in de DTM op 32 overwinningen, 26 pole-positions en 42 snelste raceronden.

Audi-sportdirecteur Dieter Gass blikt met vertrouwen vooruit naar het komende seizoen: “Er zijn volgend jaar veel spannende nieuwe elementen in de DTM, met name de sterkere motor.” De eerste testritten hebben al aangetoond, dat het achter het stuur van de nieuwe ‘Class One’-raceauto’s nog meer op de rijder neerkomt, zodat Audi koos voor coureurs die al over DTM-ervaring beschikken. “We hadden in 2018 al een extreem sterk rijderskader en daar bouwen we komend seizoen op voort”, aldus Gass. “Vanuit mijn optiek zijn ze dit juiste mensen voor Audi Sport. Ze hebben alle zes het potentieel om in de DTM om de titel te strijden. Afgezien daarvan hebben ze in het afgelopen seizoen opnieuw bewezen, extreem goede teamplayers te zijn.” Naast de genoemde teams zet het Belgische Audi-klantenteam WRT in 2019 nog eens twee Audi RS 5 DTM’s van de nieuwe generatie in. Het team zal zijn rijders op een later tijdstip bekendmaken.

Robin Frijns

DTM-kalender 2019

  • 3 t/m 5 mei, Hockenheim
  • 17 t/m 19 mei, Zolder
  • 7 t/m 9 juni, Misano
  • 5 t/m 7 juli, Norisring
  • 19 t/m 21 juli, Assen
  • 10 t/m 11 augustus, Brands Hatch
  • 23 t/m 25 augustus, Lausitzring
  • 13 t/m 15 september, Nürburgring
  • 4 t/m 6 oktober, Hockenheim