Afgelopen weekend werd de Hellendoornrally verreden. Een lange en zware wedstrijd voor mens en machine. In een zeer competitief startveld stond ook de Citroën DS3 R5 Evo van Rally Team Leemans. Aan hete stuur Roald Leemans en naast hem navigator Christiaan Paul van Waardenburg. Zij wisten zich in het geweld van de R5 klasse, de koningsklasse van de Nederlandse rallysport, goed staande te houden en steeds in de top-10 te blijven. Dit totdat mechanische pech hen uit de wedstrijd haalde.

 

 

“Dit is toch wel erg jammer,” aldus Roald Leemans. “Het ging de laatste paar wedstrijden erg goed en hoopten de pech, die we eerder dit jaar ook steeds hadden, achter ons te hebben gelaten.” Op de elfde, van de in totaal 14 klassementsproeven, begaf de versnellingsbak van de DS3 R5 het. “De twaalfde proef hebben we in de derde versnelling nog kunnen uitrijden, maar we werden toch tot opgave gedwongen. Zo kort voor de finish moeten opgeven is toch wel zuur,” aldus Roald.

Toch kijkt de jonge Brabander wel tevreden terug op deze wedstrijd. “We wisten van tevoren dat we niet om de podiumposities mee konden strijden. Daarvoor was de concurrentie te sterk. Deels door ervaring, deels door de nieuwere generatie en daardoor veel snellere R5 auto’s. Als we een versnellingsbak met langere overbrengingen hadden gehad en een agressievere afstelling van de motor hadden, stonden we wellicht wat verder naar voren. Nu hebben we lekker onze eigen wedstrijd gereden. De wegligging van de auto was erg goed en hebben daardoor lekker gas kunnen geven en zijn heerlijk dwars door de bochten gegaan.”

De volgende wedstrijd van het team is de Achterhoek Berkelland Rally. In de aanloop naar deze wedstrijd is het team al bezig met de voorbereidingen. “We gaan nu uitzoeken waarom de versnellingsbak opnieuw stuk is gegaan,” legt Roald uit. “Eerder dit jaar leek de schade de versnellingsbak door normale slijtage te komen, maar nu willen we toch weten of er toch structureel iets aan de hand is.”

De Achterhoek Berkelland Rally staat gepland op zaterdag 5 oktober. Deze nieuwe wedstrijd, gehouden in de Achterhoek rondom Eibergen, kent zes klassementsproeven. Er liggen 80 wedstrijdkilometers op de deelnemers te wachten, waarvan 15% over onverharde ondergrond zal worden verreden. Het serviceterrein ligt op industrieterrein De Kiefte. De start en finish van de wedstrijd zal zijn bij het Openluchttheater in Eibergen.