Nadat Roald Leemans in de Hellendoorn Rally zowel het Nationaal Junior Rally Kampioenchap als het kampioenschap in de klasse RC3 binnen wist te halen, stond de East Belgium Rally op de agenda. Dit om ook ervaring in buitenlandse wedstrijden op te doen. Deze wedstrijd rondom het Belgische Roeselare gaf de jonge Brabander echter niet de ervaring waar hij op hoopte.

De rally’s in België staan bekend om hun grillige karakter. Dat merkten Roald en navigator Christiaan Paul van Waardenburg dan ook al snel. “Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat er gebeurde, maar ineens begon de achterkant van de DS3 R3T te glijden,” vertelt Roald. “Het gebeurde al op de Shakedown. We reden eigenlijk best lekker en ik had een goed gevoel over de auto, tot we uit het niets ineens op de kop lagen.”

Terug in Nederland werd de schade eens goed bekeken en al snel viel het besluit om in Frankrijk een compleet nieuw chassis te halen en alles over te bouwen. “We hebben dit jaar al veel te stellen gehad met de wegligging van deze auto. De schade die we in België hebben opgelopen was zeker wel te repareren, maar we wilden het zekere voor het onzekere nemen. Nu bouwen we de DS3 helemaal zelf opnieuw op. Dan weten we wat we hebben en dan weten we ook zeker dat we niet met eventuele verborgen gebreken blijven zitten. In feite is het dus gewoon een geheel nieuwe auto,” legt Roald uit.

 

 

Met die nieuwe auto wil Roald aan de komende Conrad Twente Rally gaan deelnemen. “Ik stond eerst ingeschreven met de Mitsubishi Lancer Evo V van mijn pa. Die is echter ook nog niet helemaal klaar. De DS3 moest toch opnieuw worden opgebouwd en dus concentreren we ons daar op. We zijn al ver met de opbouw maar de komende dagen moet er nog wel het één en ander gebeuren. Ik wil natuurlijk ook nog wat rijden om te kijken of alles ook echt goed is voordat ik er mee van start ga,” zegt Roald.

“Wie mijn directe concurrenten in Hengelo zijn? Eerlijk gezegd ben ik daar helemaal niet mee bezig. Ik rij zoals altijd mijn eigen wedstrijd en vertrouw op de kennis die ik zowel in de praktijk en als lid van de KNAF Academy op doe. De workshops en de trainingen helpen wel degelijk om mijn prestatieniveau te verhogen. Voorlopig concentreer ik me echter volledig op de opbouw van de DS3. Die moet op tijd af zijn. Ik kan niet uitwijken naar de Evo V want die is nog niet klaar. Ik wil het seizoen graag afsluiten in de auto waarin ik beide kampioenschappen heb behaald,” aldus Roald.

De Conrad Twente Rally, rondom Hengelo, kent 12 klassementsproeven. Dat zijn vier proeven die elk drie keer worden verreden. De wedstrijd kent 309 kilometers, waarvan ongeveer 151 kilometers op snelheid worden gereden. Van die 151 kilometers zal zo’n 5% op onverharde ondergrond worden gereden. De start van de wedstrijd is rond 11:00u op het serviceterrein bij Thales.