De afgelopen twee jaar reed Roald Leemans in de Citroën DS R3T, welke later werd omgebouwd naar een R3 MAX, de krachtigste versie van de R3T. In de voorbereidingen van het seizoen 2019 vroeg het team zich af met welke auto de strijd aangegaan moest worden. Bleef de DS3 R3 MAX, of ging het een niveau hoger?

Voor de laatste wedstrijd van 2018 werd getest met een Ford Fiesta R5. Dit bleek een succesvolle test die gelijk winst opleverde. Het team had zich weliswaar ingeschreven voor de Shortrally, maar de tijden bleken in vergelijking met de rally bijzonder competitief te zijn.

Het team was er nu van overtuigd dat de stap naar de R5, de koningsklasse van de Nederlandse rallysport, kon worden gemaakt. De DS3 R3 MAX ging in de verkoop en een zoektocht naar geschikte R5 werd gestart. Uiteindelijk kwam het team via Citroën Sport in Oostenrijk uit. Daar stond een zo goed als nieuwe Citroën DS3 R5 EVO3 klaar en kon met tegelijkertijd een goede deal voor de eigen DS3 R3 MAX sluiten.

“We waren in eerste instantie bezig met een Ford Fiesta R5. Die deal kon uiteindelijk niet doorgaan. Toen we verder gingen kijken kwamen we deze DS3 R5 tegen en konden deze niet laten staan,” laat Roald weten. “We hebben in Oostenrijk een korte test gedaan en ik was gelijk enthousiast. De auto is, behalve de carrosserie, helemaal nieuw opgebouwd en rijdt super. Rijders als Simone Tempestini en Craig Breen hebben met deze auto de nodige successen behaald. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze auto een goede keus voor ons is geweest.”

Rally Team Leemans heeft niet alleen een nieuwe auto, ook zal dit seizoen een andere navigator naast Roald plaats gaan nemen. Harm van Koppen zal komend seizoen de pace notes voor gaan lezen. “Harm en ik hebben inmiddels al veel doorgenomen en we hanteerden beide een ander systeem van pace notes. Daar zullen we aan moeten werken. In het begin zal het even wennen zijn, maar daar komen we wel uit. Ik kijk in ieder geval naar onze samenwerking uit,” laat Roald weten.

Komend seizoen rijdt Rally Team Leemans het nationaal rally kampioenschap. “We gaan lol hebben en wennen aan deze auto, voordat we daar alles uit kunnen halen. Deze auto moet toch iets anders gereden worden dan de Fiesta. We richten ons op een top-10 positie, dat moet met deze auto in ieder geval mogelijk zijn. Ervaring opdoen is dit seizoen ons devies,” laat Roald weten.

De Zuiderzeerally wordt verreden op de wegen rondom Emmeloord. De strijd voert over 166 wedstrijdkilometers en telt 18 klassementsproeven. Vier daarvan worden reeds op de vrijdagavond afgewerkt. Op de zaterdagavond rond 22:20u worden de eerste deelnemers aan de finish verwacht.