In, wat de familie Leemans haar thuiswedstrijd noemt, de GTC Rally, behaalden vader en zoon ieder voor zich een aansprekend resultaat. In deze Brabantse wedstrijd rondom Roosendaal staat de naam Leemans twee keer vernoemd in de top-10 van de einduitslag.

Roald Leemans worstelt het hele seizoen al met de wegligging van de Citroën DS3 R3T maar lijkt deze problemen dan nu echt de baas te worden. In de einduitslag weet de als vijftiende gestarte jongeling de top-tien af te sluiten. Voor hem staan alleen nog auto’s waartegen de DS3 R3T sowieso niet opgewassen is. Twee krachtige BMW’s uit de Belgische M-Cup en verder alleen nog maar supersnelle vierwiel aangedreven auto’s, waaronder de knalgele Mitsubishi Lancer Evo VI van zijn vader, Ronald Leemans.

 

 

“Wat een gave wedstrijd,” begint Roald. “Ik had deze wedstrijd nog nooit gereden maar wat een mooie proeven! Vooral De Hel bij Achtmaal maakt zijn naam helemaal waar. Jammer dat de laatste rondgang daar niet door is gegaan,” vervolgt Roald. Er waren problemen met de verbindingsroute naar de start en later ook met de alternatieve route. Uiteindelijk besloot de organisatie die laatste keer door ‘De Hel’ uit de wedstrijd te halen. ”Dat zou niet mijn keuze zijn geweest want ik had die Nacht van Achtmaal graag nog eens gereden,” zegt een enigszins teleurgestelde Roald.

“De wegligging van de DS3 R3T is bijna zoals ik hem graag wil hebben, nog een paar kleine dingetjes en dan is ie goed,” aldus een tevreden terugkijkende Roald. Dat daarmee de problemen voor Roald en zijn navigator Christiaan Paul van Waardenburg tot het verleden behoren is niet helemaal gebleken. “We kregen met een nieuw probleem te maken. De remmen werden namelijk veel te warm en blokkeerden daardoor steeds. Als gevolg daarvan kwamen we steeds dwars te staan. Ik moest vooral op zondag extra vroeg van het gas en eerder remmen. Op de laatste klassementsproef heb ik het daarom maar extra rustig aan gedaan. Daar heb ik dan ook zeker een halve minuut tot veertig seconden verspeeld. Gelukkig had ik die marge op de Deen Steen Andersen en kon ik mijn tiende plaats vasthouden.” Met dit resultaat werd Roald in zowel de klasse RC3 als in de groep R3T eerste. Daarmee doet hij goede zaken voor het Junior Rally Kampioenschap, waarvan hij ook de leiding in handen heeft.

Vader Ronald klom na een lange afwezigheid ook weer eens in zijn Mitsubishi Lancer Evo VI. In de voorgaande editie wist hij de derde plaats te behalen en voor dit jaar dichtte hij zich goede kansen toe dat resultaat te evenaren. Zijn winst zou volgens eigen zeggen op de proef ‘De Hel’ moeten liggen. Dat bleek inderdaad bewaarheid te worden. Een vierde en een derde tijd zette hij daar neer. In het eindklassement moest hij zich tevreden stellen met de vierde plaats. Vóór hem stond de absolute top uit de Nederlandse rally, waardoor zijn vierde plaats toch een uitstekend resultaat genoemd mag worden.

 

 

Aangezien de nadruk bij het Leemans Rally Team ligt op de carrière van Roald en de afstelling van de DS3 R3T, bleef voor Ronald niet veel tijd voor een uitgebreide voorbereiding over. Alleen de olie en de remmen werden gecontroleerd. Het gele monster wist, ondanks de beperkte voorbereiding, op de klassementsproef Klappenberg de hoogste topsnelheid te halen, namelijk 201 km/u.

Tijdens de zomerstop wordt de DS3 R3T klaargemaakt voor de Hellendoorn Rally in september.

Foto’s: Edwin Hengelman