Vorig weekend werd de Hellendoornrally verreden. Voor velen dé rally op de Nederlandse rallykalender. Vanaf het serviceterrein ’t Lochter bij Nijverdal had de organisatie 15 klassementsproeven, verdeeld over twee dagen, op het programma staan. Daarbij legden de deelnemers 158 kilometers op snelheid af. Zo ook rijder Roald Leemans en navigator Christiaan Paul van Waardenburg van Rally Team Leemans. Zij trokken ten strijde in de veel geprezen livery van Cannabis bladeren op hun Citroën DS3 R3T MAX.

 

 

“Ik ben op de woensdag voor de wedstrijd teruggekomen van vakantie,” vertelt Roald. “Ik heb goed kunnen ontspannen. De auto was in goede handen en werd geprepareerd voor de Hellendoornrally. Na de GTC Rally hadden we het nodige huiswerk te doen en in de aanloop naar de wedstrijd zijn alle puntjes nagelopen en stond de auto er weer piekfijn bij.”

Op de vrijdagavond werden vijf klassementsproeven op het programma. Nadat de deelnemers tegen middernacht de auto’s in het Parc Fermé hadden geplaatst, hadden ze reeds één derde van de wedstrijd afgelegd. Dat betekent dat er geen ruimte was om voorzichtig de avond door te komen. Na de eerste veelbelovende klassementsproef sloeg de pechduivel, zoals zo vaak dit seizoen, weer toe. Nu was het een losgeraakte brandstofleiding die het tweetal parten speelde. ““We hebben hierdoor veel tijd verloren maar gelukkig konden we de service halen om het probleem te verhelpen. Daarna hebben we gelukkig weer competitieve tijden weten neer te zetten,” aldus Roald. “De achterstand in het klassement hebben we grotendeels weer goed weten te maken.”

De zaterdag verliep voorspoedig. “De auto bleef gelukkig goed gaan en konden we eindelijk het potentieel van de auto en onszelf volledig benutten. We maakten nog wel een keer een verkeerde bandenkeuze maar verder hebben we geen problemen gehad. We konden zelfs een paar snellere deelnemers op een aantal proeven voor blijven. Dat laat zien dat we op de goede weg zijn. De auto hebben we steeds beter onder controle. Niet alleen op de proeven, maar ook qua onderhoud,” legt Roald uit. Uiteindelijk hebben we weer weten op te klimmen naar een zeventiende eindtijd. Hadden we de problemen op de vrijdagavond niet gehad dan waren we zeker nog een aantal plaatsen naar voren opgeschoven.”

De volgende wedstrijd van Rally Team Leemans is de Twente Rally op 20 en 21 oktober. Deze wedstrijd sluit het Nederlandse rallyseizoen traditioneel af. “We hadden ingezet op het kampioenschap in de klasse RC3 en bij de junioren. Door alle pech die we dit jaar hebben gehad moeten we helaas constateren dat we daarin niet mee konden komen. Rest ons niets anders dan Maurice Kuijstermans en Kirsten Rothman te feliciteren met hun welverdiende kampioenschap.”