Na de teleurstelling van een vroegtijdig einde van de ELE Rally, heeft Roald Leemans zich herpakt en kijkt vol vertrouwen weer uit naar de komende Vechtdalrally. Deze wedstrijd wordt komende zaterdag, 17 juni, gehouden rondom Hardenberg.

Tijdens de afgelopen ELE Rally kampte Roald al snel met een moeilijk bestuurbare DS3 R3T. Dit werd, tot aan de ochtendservice op de zaterdag, toegeschreven aan problemen aan de voorkant van de auto. Roald raakte op de eerste klassementsproef een stoeprand en bleek daarbij uiteindelijk zijn achteras ontzet te hebben. Dit was tijdens de ochtendservice niet helemaal op te lossen en zo goed en zo kwaad als het kon begonnen Roald en zijn navigator Christiaan Paul van Waardenburg, aan het tweede deel van wat uiteindelijk een slopende wedstrijd bleek. Ondanks het tegenvallende resultaat blijven Roald en Christiaan het klassement in RC3 aanvoeren.

 

 

Op de klassementsproef Spoordonk vond de jonge Brabander Waterloo. Hij beschadigde niet alleen zijn radiator, maar ook zijn intercooler en andere vitale delen. Eénmaal thuis werden de beelden van de onboard camera nog eens goed bestudeerd. Samen met zijn coach uit de KNAF Academy, Mats van den Brand, werd al snel de conclusie getrokken dat de DS3 teveel last had van onderstuur.

In de voorbereidingen op de Vechtdalrally is het team druk bezig om te testen met diverse andere veren en afstellingen om dit onderstuur zoveel mogelijk te elimineren. “Uit België hebben we diverse veerpakketten van My Racing laten komen om dit probleem op te lossen. Nu zijn we aan het testen welke vering we gaan monteren en welke afstelling van de auto daarbij hoort. Daarbij mogen we ook rekenen op de steun en ervaring van Hans Weijs. We hopen rondom Hardenberg in ieder geval een wat neutraler sturende DS3 te hebben,” zegt Roald.

Naast het rijden en werken, zit Roald ook weer regelmatig in de schoolbanken. Als student aan de KNAF Academy volgt de ambitieuze rijder diverse workshops. Zo werd na de ELE Rally opnieuw een workshop gevolgd. Ditmaal was het Tom Coronel, succesvol private rijder in het WTCC, het wereldkampioenschap voor toerwagens, die als docent optrad.

Ook maakte Roald een uitstapje naar de rallycross. Afgelopen weekend nam hij in een Ford RST deel aan de rallycross op het Eurocircuit te Valksenswaard. “Wat is dat wennen, zo’n RST,” liet Roald weten. “Als je alleen met voorwielaandrijvers hebt gereden, is zo’n achterwiel aangedreven ding best lastig. Ik kon er in ieder geval niet echt goed mee overweg. Het rallycross op zich is wel erg leuk maar eerst heb ik nog wat te behalen in de rallysport. Misschien dat ik me in de toekomst meer op deze sport ga richten.”

De Vechtdalrally van aanstaande zaterdag kent acht klassementsproeven. De deelnemers leggen daarbij 228 kilometer af, waarvan 89 kilometer op snelheid. Van deze 89 wedstrijdkilometers wordt 93% op verharde ondergrond gereden. Het serviceterrein is zoals altijd gelegen op het parkeerterrein naast de Evenementenhal in Hardenberg. De start van de eerste klassementsproef wordt om 13:19u verwacht en de finish is rond 19:14u een feit.

Foto: Edwin Hengelman