Het is een klassieker, al 43 edities lang, de ADAC 24hrs van de  Nürburgring. De Nederlandse autocoureur Renger van der Zande staat dit weekend aan de start met een sterke fabrieksformatie van Mercedes AMG. Hij staat zelfs ingeschreven op twee auto’s. Wat zijn de kansen in  de “Groene Hel”van de Eifel?

Het staat al jaren bovenaan op de wensenlijstjes van beroepscoureurs……meedoen aan de 24 uur van de Nürburgring op het 25 kilometer lange Nordschleife deel van het beruchte circuit in de Eifel. Maar ook de grote automobielfabrikanten zetten hoog in bij deze klassieker. Audi, Mercedes, BMW en Porsche, maar ook merken als Aston Martin willen hun kracht bewijzen in de jaarlijkse veldslag in de Groene Hel van de Eifel.

25

Het evenement kent een zeer lange geschiedenis als je de voorgangers van voor 1965 erbij betrekt. Wat in de jaren ’30 begon als een wegrace van Luik naar Rome en weer terug naar Luik, ontwikkelde zich later tot de beruchte  Marathon de la Route race, Luik- Sofia-Luik. De beroemde Mercedes-coureur Eugen Böhringer, hotellier in Stuttgart, won hem in de jaren ’60 tweemaal met een Mercedes Benz 230 SL, beter bekend als “de Pagode”. Hij zat 90 uur achter het stuur. In 1965 vond men het niet meer verantwoord om een lange afstandsrace over de openbare weg te organiseren. Sindsdien voltrok zich de race op het lange circuit in de Eifel. Als 24 uurs versie, maar ook zijn er afleveringen geweest van 36, 84 en zelfs 96 uur. Inmiddels is er dit jaar de 44ste editie van de 24 uurs, met ook een zware fabrieksbetrokkenheid voor de verschillende merken. Meer dan 160 auto’s en 600 coureurs zijn betrokken bij de slijtageslag op zaterdag en zondag.  Mercedes-AMG baas Tobias Moers heeft met drie betrokken teams, HTP, Black Falcon en Haribo en een topselectie Mercedes coureurs zijn formatie op volle sterkte. Renger van der Zande wordt bij HTP ingezet met oud DTM teamgenoot Christian Vietoris, Eifel specialist Christian Hohenadel en Marco Seefried op de kansrijke Mercedes- AMG GT 3. Sterker nog, het HTP team heeft dezelfde formatie ook op een tweede auto gezet. Een bijzondere strategie. Tussen de fine fleur van de langeafstandsracerij maakt deze formatie een goede kans op de eindoverwinning.

Renger: “Het is een erg belangrijke race geworden voor de grote automobielfabrikanten. Als rijder is het geweldig om onderdeel te zijn van de sterke Mercedes-AMG formatie. Alleen de beste combinatie van rijders kan hier winnen. Het samenspel van de rijders, hoe om te gaan met het verkeer op de baan, het teamwerk en de strategie vanuit de pitbemanning zullen bij elkaar het verschil maken. Het is een van de moeilijkste races om te winnen vanwege alle omstandigheden die een rol spelen. En bovendien is de weersvoorspelling slecht waarmee we een extreme uitdaging gaan  krijgen. Ik kan niet wachten tot de start van de race .“

24