Afgelopen weekend nam het team van Rallysport Utrecht deel aan de ADAC Rallye Niedersachsen. In de omgeving van het Duitse Osterede lagen ruim 130 wedstrijdkilometers op de deelnemers te wachten.

 

 

Met twee equipes was het team naar de Harz getrokken, het toneel waar de strijd zich dit weekend afspeelde. Ernst Kranenburg werd genavigeerd door Peter van Teunenbroek in de Mitsubishi Lancer Evo VIII, terwijl in de Mitsubsihi Lancer Evo VII Martin Menzing de pace notes voorgelezen kreeg door Alex Eisenberg.

De strijd kenmerkt zich door uitgestrekte landelijke proeven waar de snelheden hoog liggen. Daardoor moeten de equipes gelijk vanaf de start in hun ritme moeten zien te komen. Met die kennis, opgedaan bij hun deelname aan de 2016 editie, gingen de beide equipes op de vrijdagavond van start.

Ernst en Peter kregen startnummer 12 toegewezen. Beide mannen wisten zich keurig net boven de top-10 te handhaven. De zaterdag begon aanvankelijk goed maar eindigde voor beide mannen toch in mineur. Vanwege problemen met het achterste differentieel moesten Ernst en Alex tegen het einde van de wedstrijd, vanaf een keurige elfde plaats, de wedstrijd staken. “Het klonk in eerste instantie als een lekke band, maar het bleek uiteindelijk het differentieel te zijn. Dat was jammer want we zaten er goed bij, aldus Ernst.”

Het was daarna aan Martin Menzing en Alex Eisenberg om de eer van het team hoog te houden. Het duo had startnummer 14 toekend gekregen en in de natte omstandigheden wisten beide mannen de finish zonder problemen te halen. “Ondanks de vele regen bleef de snelheid toch erg hoog. In de lange waaiers moesten we slechts een heel klein beetje van liften,” vertelt Martin. “Het lastigste was nog wel de bandenkeuze. Aan de ene kant  van de berg was het bijvoorbeeld erg nat en aan de andere kant was het droog. Dat maakte de keuze voor welke banden we moesten gebruiken niet gemakkelijk. Desondanks wisten we de 16e plaats in de wacht te slepen. We hadden op voorhand ook ingezet op een plek rondom de 15e plaats, dus we Alex en in zijn niet ontevreden met ons resultaat,” gaat Martin verder.

Dat het geen gemakkelijke wedstrijd was bleek wel uit het feit dat de organisatie de 12e klassementsproef heeft geannuleerd. Op een stukje onverhard was het zo glad dat er totaal geen grip was en diverse wagens op de strobalen inreden of in de sloot belandden.

De auto van Martin zal op een aantal kleine details worden nagekeken maar is in feite klaar om ingezet te worden tijdens de Twente Rally in november. Tijdens de komende sleutelavond heeft het team aan de auto van Ernst Kranenburg toch behoorlijk wat sleutelwerk. “Het is niet de eerste keer dat de Lancer van Ernst deze kuren vertoond en dus moeten we op zoek naar een definitieve oplossing,” zegt Martin. “We hebben daar nog even tijd voor want de onze volgende wedstrijd is de Twente Rally op 22 oktober.”

Peter van Teunenbroek, die normaliter navigeert, heeft onlangs zijn rijderslicentie gehaald en gaat in de Hellendoornrally van start met een Peugeot 206. Hij heeft in de afgelopen periode een ‘206’ opgebouwd volgens de 206 Rally Cup specificatie. “Wij wensen hem namens het gehele team veel succes in zijn eerste wedstrijd als rijder,” besluit Martin.

Foto: Edwin Hengelman