Komend weekend, op vrijdag 8 en zaterdag 9 september, neemt het team van Rallysport Utrecht deel aan de ADAC Rallye Niedersachsen. In het prachtige gebied van de Duitse Harz, rondom het plaatsje Osterode om precies te zijn. Daar wachten 131,39 wedstrijdkilometers, verdeeld over 14 klassementsproeven, op de beide equipes.

 

 

Nadat het team van Rallysport Utrecht terugkeerde na een enigszins teleurstellende ADAC Rallye Stemweder Berg, werden de beide Mitsubishi Lancer Evo’s flink onderhanden genomen. De ene auto had het hele weekend last van los rakende turboslangen en de andere auto kreeg vrijdagavond problemen met de turbo en op de tweede dag speelde de versnellingsbak hen parten. Een mooi resultaat was daardoor niet meer mogelijk.

“Dat was een wedstrijd waar je niet graag aan herinnert wilt worden,” zegt Martin Menzing. “We hebben beide auto’s sindsdien grondig nagekeken en willen ons in de ADAC Rallye Niedersachsen graag revancheren. We hebben dit jaar een nieuwe werkplaats betrokken en deze raakt steeds beter geoutilleerd, waardoor we onze auto’s ook steeds beter en makkelijker kunnen onderhouden. We willen zo min mogelijk aan het toeval overlaten. Het blijft echter een mechanische sport waarin geen garanties gegeven kunnen worden. De enige garantie die we kunnen geven is dat we ons uiterste best doen.”

Ook het afgelopen jaar nam het team van Rallysport Utrecht deel aan deze wedstrijd. “Vanaf het allereerste contact met de organisatie werd ik al blij,” zegt Martin. “We werden ontzettend vriendelijk en behulpzaam ontvangen. Toen we op het serviceterrein aankwamen stonden ze al klaar om te kijken of we tevreden waren over de plek en of ze nog iets voor ons konden betekenen. Mede daarom komen we hier graag weer terug.”

 

 

De proeven zijn volgens het team prachtig. Mooi landelijk met mooie geleidelijke hoogteverschillen en een wijds uitzicht. De snelheden liggen dan ook vrij hoog en op sommige passages moet je een groot hart hebben.

“Het is zeker geen gemakkelijke wedstrijd. Je moet hier direct vanaf het begin de knop omzetten en in je ritme zitten, anders verlies je vanaf het begin direct enorm veel tijd,” evalueert Martin het afgelopen jaar. “Ik dacht toen op de vrijdagavond dat we best hard gereden hadden maar de tijden wezen echter anders uit. Op de zaterdag moest er dus echt een tandje bij.”

Rijder Martin Menzing en navigator Alex Eisenberg zullen de Mitsubishi Lancer Evo VII gaan bemannen. In de Lancer Evo VIII zullen rijder Ernst Kranenburg en navigator Peter van Teunenbroek plaats gaan nemen.

Naast de beide equipes van Rallysport Utrecht staan er nog 61 andere equipes aan de start. Aan de top wordt om het Duitse rallykampioenschap gestreden met auto’s uit de R5 klasse. Een plaats bij de eerste top-10 voor Ernst Kranenburg lijkt een haalbare doelstelling. Martin Menzing verwacht dat hij daarachter in de top-15 zou moeten kunnen eindigen.

Foto’s:Edwin Hengelman.