Tijdens de Zuiderzeerally, welke afgelopen zaterdag 17 maart rondom Emmeloord werd verreden, debuteerde Rallysport Utrecht met de Opel Adam. Beide auto’s van het team reden vóór de deelnemers over de klassementsproeven.

 

 

Rijder Ernst Kranenburg reed als 0-auto op wedstrijdsnelheid. Dit is de laatste auto van de organisatie die op snelheid over het parcours rijdt en het publiek waarschuwt dat over één minuut de eerste deelnemer op volle snelheid zal gaan passeren. Samen met de nieuwe navigator van het team, Wout de Klerk, reed Ernst voor het eerst onder wedstrijdomstandigheden met de nieuw verworven Opel Adam.

“Het is wel wennen aan deze auto,” zegt Ernst. “We zijn natuurlijk jaren gewend aan de Mitsubishi Lancer Evo, een vierwiel aangedreven auto met een tweeliter motor en veel meer vermogen. Dat is bij deze Opel toch echt wel iets anders, hoewel deze ook goed van zijn plek afkomt. De rijbeleving in de Adam is echter vele malen hoger. Je moet ook veel harder werken in deze auto dan in de Mitsubishi.”

“Dat is inderdaad zo,” beaamt teamgenoot Martin Menzing. “De auto is minder krachtig maar de fun-factor is vele malen groter.” Martin reed als zogenoemde X-auto nog vóór de 0-auto over de klassementsproeven. Naast hem zat geen navigator waardoor Martin alles op zicht doen. Dat is soms best lastig, vooral als je gewend bent om alles voorgezegd te krijgen door een navigator. We hadden van tevoren natuurlijk wel verkend, maar daarmee ken ik de proeven nog niet direct helemaal uit mijn hoofd.”

“Naast mij zaten onder andere genodigden van de organisatie, de sponsoren, de wethouder van de gemeente Emmeloord en de winnaar van de X-actie die in de publiekspakketten was verwerkt. Eén van de genodigden van de organisatie was vlogger Enzo Knol. Met ruim 1.8 miljoen volgers op Youtube zat deze bekende Nederlander één klassementsproef naast me in de Adam. Hij was zeer enthousiast en onder de indruk. Komende dinsdag zal een vlog hierover op zijn Youtube kanaal verschijnen.” Zegt Martin Menzing.

Wat ons na een dag rijden met de Opel Adam opviel was het feit dat we nauwelijks tot geen problemen hebben gekend. Een kapot lampje was eigenlijk alles. Met de Mitsubishi was dat het afgelopen seizoen wel anders. We vielen van het ene probleem in het andere en kwamen nauwelijks nog aan rijden toe. We hopen dit jaar weer meer kilometers te kunnen maken en meer plezier aan het rijden te beleven. Deze eerste ritten met de Adam lijken dat in ieder geval wel te beloven,” besluit Martin.