Porsche bindt met een gloednieuwe 911 RSR (modeljaar 2019) de strijd aan voor de titelverdediging van het FIA World Endurance Championship (WEC). De raceauto is door Porsche compleet nieuw ontwikkeld. Op alle fronten is de racer verbeterd en vervangt deze de huidige, succesvolle 911 RSR in het FIA ​​WEC, het fabrikanten- en coureurskampioenschap, en iconische langeafstandsraces zoals op Le Mans en de Noord-Amerikaanse circuits IMSA Sebring en Road Atlanta (‘Petit Le Mans’).

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 911 RSR kon Porsche teruggrijpen op de uitgebreide ervaring die het merk heeft opgedaan met het voorgaande model. “Sinds 2017 heeft de 911 RSR ons in staat gesteld om meer dan twintig klasse-overwinningen op onze naam te zetten, zowel voor het wereldkampioenschap als de langeafstandsraces in Noord-Amerika en Europa. Onze taak was het om een nog betere opvolger te ontwikkelen. Dat is de ingenieurs in Weissach gelukt,” aldus Fritz Enzinger, hoofd van Porsche Motorsport.

Porsche heeft alle fabrieks- en klantactiviteiten van de Porsche 911 RSR uitvoerig geanalyseerd en ook de rijders gevraagd naar hun ervaringen. De ingenieurs hebben daaruit een aantal zaken gefilterd ter verbetering. Dit resulteert in een vooruitgang op het gebied van de rijeigenschappen, efficiëntie, duurzaamheid en bruikbaarheid. Liefst 95 procent van de auto is nieuw. Alleen componenten zoals de koplampen, het remsysteem, de koppeling, de bestuurdersstoel en delen van het chassis zijn bij de nieuwe 911 RSR ongewijzigd overgenomen van de voorganger.

Nieuwe boxermotor
Wat de aandrijflijn betreft, blijft Porsche de ingeslagen weg volgen. De nieuwe RSR heeft nu een 4.194 cc grote zescilinder boxermotor met natuurlijke aanzuiging die voor de achteras is geplaatst. De motor levert 378 kW/515 pk. De nieuwe motor is de grootste boxermotor die Porsche ooit voor een 911 heeft gebruikt. Zijn voorganger was nog voorzien van een 4,0-liter motor. Het blok brengt z’n kracht via een lichtgewicht sequentiële zestraps versnellingsbak over op de achterwielen. De twee pijpen van het uitlaatsysteem eindigen zijdelings voor de achterwielen. Het nieuwe uitlaatsysteem bespaart gewicht en biedt voordelen op het gebied van aerodynamica.

Met de verplaatsing van de uitlaatpijpen is ruimte ontstaan voor een verbeterde diffusor die nu nog meer downforce genereert. Dankzij de optimalisatie van de luchtstroom aan de voorzijde en de zijkanten van de racer uit Weissach, is de stroomlijn verbeterd en de stabiliteit aanzienlijk toegenomen. Om de rijders nog meer bescherming te bieden, zijn de actieve en passieve veiligheidssystemen in de Porsche 911 RSR opnieuw ontworpen. Het beproefde collision warning systeem zorgt ervoor dat naderende racers uit de snellere prototypeklassen eerder worden gedetecteerd. De geoptimaliseerde rolkooi, het FIA Side Impact Panel tussen het portier en de kooi en een extra bescherming voor de benen verhogen de passieve veiligheid bij ongevallen.

Eerste race in september
“We hebben sinds 2017 aan het concept van de nieuwe Porsche 911 RSR gewerkt. De eerste schetsen zijn gemaakt met behulp van CAD-software. De eerste kilometers met de beste 911 circuitwagen tot nu toe zijn in augustus 2018 gereden op het testcircuit in Weissach,” vertelt Pascal Zurlinden, Director GT Factory Motorsport van Porsche. “Een andere mijlpaal was de endurance race in maart 2019 in Le Castellet, waarin we de fabrieksteams van zowel de WEC als de IMSA hebben opgenomen. In dertig uur hebben we meer dan 6.000 kilometer zonder technische problemen afgelegd. De rijders en ingenieurs waren zeer tevreden. Sinds 1 juli is de auto gehomologeerd.”

Wereldpremière in Goodwood
De meest spectaculaire 911 ooit viert zijn wereldpremière vandaag op het Britse Goodwood Festival of Speed. Ook zijn racedebuut voor het FIA World Endurance Championship (WEC) beleeft de Porsche 911 RSR in Groot-Brittannië. De RSR gaat daar 1 september op Silverstone van start. Al op 23 en 24 juli komt de auto aan de start tijdens de tweedaagse proloog in Barcelona in de GTE Pro-klasse van de FIA ​​WEC. Het Porsche GT-team zal twee fabriekswagens sturen met de coureurs Michael Christensen (Denemarken) en Kévin Estre (Frankrijk) en Gianmaria Bruni (Italië) en Richard Lietz (Oostenrijk). Het seizoen 2019/2020 telt in totaal acht races. In het IMSA Weather-Tech SportsCar Championship vindt de overgang naar het nieuwste model voor het seizoen 2020 plaats. In Noord-Amerika zullen twee Porches 911 RSR van het fabrieksteam van start gaan in de GTLM-categorie. De nieuwe racer van Porsche is vanaf het FIA WEC-seizoen 2020/2021 beschikbaar voor klantenteams.

 

Technische gegevens Porsche 911 RSR (modeljaar 2019) 

• Raceauto voor de FIA ​​GTE-categorie (VS: GTLM)

Gewicht/maten 

• Basisgewicht: ca. 1.245 kg

• Lengte: 4.593 mm (zonder splitter, achterspoiler en diffusor)

• Breedte: 2.042 mm (vooras) / 2.050 mm (achteras)

• Wielbasis: 2.513 mm

Motor 

• Watergekoelde zescilinder boxermotor, inhoud 4.194 cc, slag 81,5 mm, boring 104,5 mm; vermogen ca. 378 kW/515 pk afhankelijk van restrictor; 4 kleppen techniek; directe benzine inspuiting; dry sump smering; eenmassavliegwiel; vermogensbeperking via restrictor; E-gas.

Krachtoverbrenging

• lichtgewicht sequentiële zestraps versnellingsbak; schakelen via elektronische schakelactuator; schakelpaddles op het stuurwiel; magnesium versnellingsbakbehuizing; multi-disc zelfblokkerend differentieel met visco-eenheid; drie schijfs racekoppeling van carbon.

Carosserie 

• gewichtsgeoptimaliseerde carrosserie gemaakt van aluminium-staalcomposiet; verwijderbaar dakluik; FT3-brandstoftank voorin; gelaste veiligheidskooi; stoel volgens FIA 8862-2009, star verbonden met de carrosserie; zespunts veiligheidsgordel voor gebruik met HANS®; in lengterichting verstelbare pedalen; carrosseriedelen gemaakt van CFK, aerodynamisch geoptimaliseerd en snel verwisselbaar; achterspoiler met ‘zwanenhals’-aansluiting; brandblussysteem met elektronische eenheid; verwarmde voorruit.

Voorwielophanging

• Dubbele wishbone; viertraps trillingsdemper; instelbare stabilisatorstangen; elektrohydraulische stuurbekrachtiging.

Achteras 

• Dubbele wishbone met geïntegreerd achteras-subframe; viertraps trillingsdemper; verstelbare stabilisatorstangen; electrohydraulische stuurbekrachtiging; tripod aandrijfassen.

Remmen 

• Twee afzonderlijke remcircuits voor voor- en achteras, instelbare rembalans.

Voorzijde 

• Eendelige zeszuiger remklauwen van aluminium met snelkoppeling; stalen geventileerde remschijven met een diameter van 390 mm; raceremblokken; geoptimaliseerde remkoeling.

Achterzijde 

• Eendelige vierzuiger remklauwen uit aluminium met snelkoppeling; stalen geventileerde remschijven met een diameter van 355 mm; raceremblokken; geoptimaliseerde remkoeling.

Velgen en banden voorzijde 

• Eendelige gesmede velgen van lichtmetaal 12,5 J x 18 ET 25 met centrale wielmoer; Michelin Slick 30/68-18.

Achterzijde 

• Eendelige gesmede velgen van lichtmetaal 13 J x 18 ET 37 met centrale wielmoer; Michelin Slick 31/71-18.

Elektrisch 

• Cosworth Central Logger unit; snel te verwijderen multifunctioneel stuurwiel van CFK met geïntegreerd display en schakelpeddels; collision warning system; wisselstroomdynamo in combinatie met LiFePO4-accu; LED-koplampen, -achterlichten en -regenlicht; startnummerverlichting en Leader Light-systeem; black light in het interieur; elektrisch verstelbare buitenspiegels met geheugenfunctie; bandenspanningscontrolesysteem (RDK); drinksysteem; airconditioning; schakelpaneel op middenconsole met fluorescente opschriften.