TeamNL-rijder Glenn van Berlo is in Barcelona bij de afsluitende ronde van het Spaans Formule 4 kampioenschap met een tweede en derde positie twee keer op het podium geëindigd. De 17-jarige Van Berlo scoorde daarmee voldoende punten om naar de tweede positie in het eindklassement te klimmen. Zijn 15-jarige TeamNL MP Motorsport-teamgenoot Tijmen van der Helm sloot met een derde plaats de tweede race van het weekend af met een podiumpositie, om vervolgens in de laatste race van het weekend met een vierde plaats net buiten het podium te finishen.

De zevende en afsluitende ronde van het Spaans Formule 4 kampioenschap werd verreden op Circuit de Barcelona-Catalunya. Op zaterdag stond er één kwalificatie en één wedstrijd op het programma, op zondag gevolgd door een tweede kwalificatie en de twee laatste wedstrijden van het 21 races tellende seizoen. In de eerste kwalificatie zaten Glenn van Berlo (Veghel) en Tijmen van der Helm (Den Hoorn) er met een vierde en zesde positie in het 19 auto’s tellende veld direct goed bij. De start van de eerste race verliep voor de 17-jarige Van Berlo zelfs nog beter want in de eerste ronde stootte de TeamNL-rijder direct door naar de tweede positie. Na een spannende strijd waarbij de top vier maar weinig voor elkaar onderdeed, moest Van Berlo één plek afstaan maar eindigde met een derde positie toch weer op het podium, zijn zevende podium uit de laatste acht races. Van der Helm kende een minder gelukkige race. Op een zevende plaats liggend kreeg de TeamNL MP Motorsport-rijder een drive-through penalty opgelegd en was daarmee kansloos voor een top tien klassering.

De tweede wedstrijd leverde een totaal ander beeld op. De vanaf de derde positie gestarte Van der Helm was op korte afstand van de leider geruime tijd in de strijd om de plaatsen twee tot en met vier verwikkeld, om vervolgens uiterst overtuigend de derde positie voor zich op te eisen. Van Berlo leek na een goede start vanaf de vierde plek op te rukken naar de tweede positie, maar verloor in het gedrang ook meteen weer twee plekken. De MP Motorsport-rijder had de nodige problemen met zijn banden en zakte zelfs terug naar plek zeven. In de laatste twee ronden wist Van Berlo het gat naar de voor hem rijdende auto’s toch weer te dichten, passeerde twee concurrenten en legde daarmee beslag op plek vijf.

De tweede kwalificatie die de startopstelling voor race drie moest bepalen werd op een natte baan verreden. Van Berlo toonde daarin zijn wagenbeheersing door met een voorsprong van 0,6 seconden op de nummer twee de snelste tijd op de klokken te zetten. Van der Helm verzekerde zich met een vierde positie ook van een goede uitgangspositie. Met opnieuw een goede start wist Van Berlo de koppositie te behouden, maar werd in de eerste ronde gepasseerd door de net gekroonde kampioen Franco Colapinto. De TeamNL-rijder kon de Argentijn lang volgen, maar tot een aanval kwam het niet waardoor Van Berlo met een tweede positie voor de tweede keer in het afsluitende weekend op het podium mocht plaatsnemen. Van der Helm kon bij de start met een snelle reactie maar net de voor hem stilvallende auto ontwijken en leek lange tijd in het spoor van Van Berlo ook op weg naar zijn tweede podium van het weekend. In de laatste ronde moest de TeamNL-rijder echter toch nog zijn meerdere erkennen in een sterk oprukkende concurrent en viel daarmee met een vierde plaats net buiten het podium.

Met zijn dubbele podium scoorde Van Berlo voldoende punten om één positie te klimmen in het kampioenschap waardoor de TeamNL MP Motorsport-rijder in de eindstand beslag legde op de tweede positie. Van der Helm sloot het seizoen af op plek vier in de titelstrijd.

“De pace was het hele weekend goed en ik hoefde nauwelijks iets op Colapinto toe te geven”, keek een tevreden Van Berlo op het weekend terug. “De eerste kwalificatie had iets beter gekund, maar met een vierde plek had ik een goede uitgangspositie. Op deze baan is bandenmanagement heel belangrijk. Ondanks de derde plaats was race één dan ook best wel moeilijk. De tweede race reed ik met gebruikte banden en met die vijfde plaats heb ik het maximale eruit gehaald. In de laatste race wilde ik geen risico nemen omdat mijn naaste concurrent in de strijd om plek twee in het kampioenschap van de laatste plaats moest starten. Goed finishen was belangrijker dan ten koste van alles winnen. Ik heb dit seizoen veel geleerd en veel progressie geboekt. Helaas was het eerste deel van het seizoen door pech wat minder, anders hadden we nog kunnen strijden om de titel, want in deel twee hebben we uitstekend gescoord.”

Ondanks zijn net gemiste podium in race drie keek ook Van der Helm tevreden op het weekend en het seizoen terug. “In de kwalificaties zaten we er goed bij en waren de verschillen klein. Bij de eerste race rolde de auto bij de start naar voren waardoor ik een straf kreeg en meteen kansloos was. De tweede race ging prima. Ik kon de leiders goed volgen, maar als je dicht achter iemand zit, krijg je onderstuur waardoor de voorbanden hier ontzettend snel slijten. Een derde plaats was echter mooi. In de derde race leek ik ook op weg naar het podium, maar we kwamen topsnelheid tekort waardoor ik in de laatste ronde op het rechte stuk zo voorbij gereden werd. Daar viel niet tegen te verdedigen. Maar terugkijkend op mijn eerste autorensportseizoen is dat met bijna ieder weekend een podium prima verlopen”, aldus de nummer vier in de eindrangschikking.