Afgelopen weekend werd op de wegen rondom het Twentse Hengelo de Conrad Euregio Rally verreden. Een wedstrijd over 12 klassementsproeven waarbij de auto’s zo’n 145 kilometer op snelheid afleggen. Rallysport Utrecht had zich met beide equipes ingeschreven voor deze wedstrijd. Een wedstrijd die traditiegetrouw het einde van het seizoen markeert. Niet alleen voor de Nederlandse kampioenschappen, maar ook voor het team van Rallysport Utrecht.

 

 

Met startnummer 11 op de Mitsubishi Lancer Evo VIII waren het rijder Ernst Kranenburg en navigator Alex Eisenberg die goed uit de startblokken vertrokken. Op de eerste klassementsproef hadden beide mannen de zevende tijd gerealiseerd. Een prima resultaat gezien de zwaarte van het startveld. Toch zou de equipe zichzelf na de eerste boucle van vier klassementsproeven niet meer in de rangschikking terugvinden. Problemen met de dynamo zorgden ervoor dat de Lancer niet meer mee kon komen en de strijd moesten staken.

Datzelfde lot trok even later ook de equipe met startnummer 12 op de auto. Hierin zaten rijder Martin Menzing en navigator Peter van Teunenbroek, die inmiddels zelf ook zijn eerste schreden als rijder heeft gezet. Beide mannen hadden last van gebrekkige remmen en tijdens de eerste service werden de remblokken dan ook vervangen. Ook werd gekozen voor andere banden, mede ingegeven door de natte weersomstandigheden. Onderweg naar de start van de vijfde klassementsproef merkten de mannen al wat problemen met de stroomvoorziening en bij de start van diezelfde proef bleef de Mitsubishi Lancer Evo VII dan ook staan.

“Heel bijzonder,” zegt een verbouwereerde Martin Menzing. “Die dynamo’s gaan zowat nooit stuk en nu bij ons allebei in één uur tijd! We hebben beide auto’s op alle punten heel goed nagekeken om niets aan het toeval over te laten! Dan gaat datgene stuk wat eigenlijk nooit stuk gaat en dan ook nog eens bij beide auto’s. Een enorme teleurstelling voor het hele team dat zo hard aan de auto’s heeft gewerkt. In deze wedstrijd hebben we serieus het potentieel om goed te scoren en dan is zo’n resultaat natuurlijk erg teleurstellend,” zegt Martin Menzing.

 

 

De agenda voor Rallysport Utrecht bestond dit jaar uit een combinatie van Nederlandse en Duitse wedstrijden. “We voelen ons op die Duitse wedstrijden echt thuis en vooral ook welkom,” zegt Martin. “We zijn toch weer een lang weekend van huis en dan is het wel prettig als je in een leuke en gezellige omgeving bent. Daarnaast is het karakter van elke wedstrijd toch weer anders en daarmee ook weer uitdagend. Dat maakt de strijd ook altijd weer leuk. We sluiten het seizoen altijd af op eigen bodem, in Hengelo bij de Twente Rally. Dit omdat we ons bij deze wedstrijd ook altijd erg prettig voelen en het gewoon een leuke wedstrijd vinden.”

“Dit jaar is een jaar geweest waarin veel is gebeurd en bleven de  resultaten achter bij de verwachtingen. Dit omdat de techniek ons keer op keer in de steek liet. Dat gaan we met het hele team evalueren om in 2018 de weg naar boven weer te kunnen inslaan. De potentie is er, zowel in kennis, kunde als in techniek. We gaan dan ook de kalender voor 2018 samenstellen, maar we kiezen natuurlijk weer de krenten uit de pap,” aldus Martin.

Foto’s: Edwin Hengelman