Onder bijzonder moeilijke omstandigheden hebben Henk Vossen en Sander van Barschot in de Rally van Monte Carlo hun eerste wedstrijdkilometers met de nieuwe Ford Fiesta R5 gereden. Koning Winter regeerde in de Franse Alpen, waar de wegen afwisselend droog waren dan wel met sneeuw en verraderlijke ijsplakken bedekt. De Helichem-equipe kwam zonder kleurscheuren op een 14e plaats in de volle R5-klasse over het finishpodium in Monaco.

In de 85e editie van de WK Rally van Monte Carlo, een van de vijf klassiekers in de autosport, kreeg de Helichem-equipe ruim driehonderd kilometer verraderlijk rallyparcours voor zijn kiezen. Gedurende drie dagen werd er afwisselend overdag en ’s nachts gereden. Sommige stukken lagen in de schaduw en waren besneeuwd, andere secties lagen er droog bij, dan wel overspoeld door smeltwater. Maar de gemeenste plekken waren die waar de zon overdag de sneeuw had doen smelten maar waar het water ’s avonds weer was opgevroren. “Je wist niet wat je verwachten kon. Zo rijd je op droog asfalt, zo glijdt je auto op het ijs naar de wegkant. Voor mij was er geen enkele reden om daar de held uit te gaan hangen en risico’s te nemen. We hebben de hele rally op spijkerbanden gereden, aangezien die je de meeste grip geven. Op het ene stuk verlies je daardoor dan wat tijd, op een ander, gladder stuk pak je juist weer veel seconden terug,”legt Henk Vossen uit.

Vanaf de eerste klassementsproef zette Henk Vossen gedegen tijden op de klokken, zo rond de vijftigste positie. De tweede dag leverde een hele serie veertigers op terwijl op de slotdag zelfs een 34e tijd in het gezelschap van WK-rijders kon worden genoteerd. “Die laatste dag was het leukst. Ik was een beetje gewend aan de auto en durfde meer de limiet op te zoeken. Dwars gaan door de bochten en later remmen. Dan is het echt genieten,” aldus de Tegelse rallycoureur, die als 39e algemeen finishte. Vossen is uiterst content met zijn nieuwe rallywapen. “Je merkt in de bergen heel goed dat de auto aanzienlijk lichter is dan de Mitsubishi waarmee ik de laatste jaren reed. En hij remt ook beter. En toch blijft het spannend als je in de sneeuw een helling afracet terwijl er beneden een haakse bocht op je wacht. Die spanning, die adrenaline geeft je dan echt een kik,” verzekert de 71-jarige Limburger, die ook nog moest inspelen op zijn nieuwe navigator Sander van Barschot, voor wie het zijn eerste WK-rally was: “Het verschil met onze nationale rally’s is dat het hier zo ontzettend snel achter elkaar komt. De timing van het oplezen van aanwijzingen is echt niet eenvoudig. Daarbij moest ik ook aan Henks wijze van noteren wennen. We hebben in die vier dagen veel geleerd.”

Uitslag  Rally van Monte Carlo algemeen

  1. Ogier/Ingresassia (Ford Fiesta WRC) 356 km in 4u 00.03; 2. Latvala/Mikka (Toyota Yaris) in 4u 02.18; 3. Tänak/Järveola (Ford Fiesta) in 4 u 03.01; 4. Sordo/Marti in 4u 03.39; 39. Vossen/Van Barschot in 5u 15.28