Met de nieuwe Corsa Rally4 begint Opel aan een nieuw hoofdstuk in zijn succesvolle autosporthistorie. De Opel Corsa Rally4 is ontwikkeld voor zowel nationale als internationale privéteams. Het is de opvolger van de ADAM R2, waarmee Opel van 2015 tot en met 2018 vier Europese junior-rallykampioenschappen op rij won. Verder won de ADAM R2 vanaf seizoen 2014 meer dan 220 keer zijn klasse en veroverde de auto nog eens 530 podiumplaatsen en 32 titels in nationale kampioenschappen. Namens Nederland maakte rallycoureur Timo van der Marel en zijn navigator Rebecca van der Marel furore in de ADAM R2.

 

 

Efficiënte turbobenzinemotor
De Opel Corsa R4 is ontwikkeld volgens het reglement van de nieuwe Rally4-klasse, die de R2-klasse vervangt. In plaats van de hoogtoerige, turboloze viercilindermotor in de ADAM R2 drijft een extreem efficiënte 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor de Corsa R4 aan. Deze op de productiemotor gebaseerde rallymotor met Magneti Marelli-ECU produceert een indrukwekkend vermogen van 153 kW (208 pk) en 290 Nm koppel. Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht via een drievoudig instelbaar sperdifferentieel en een sequentiële vijfversnellingsbak. De wielophanging met Eibach-veren en Öhlins-schokdempers is volledig instelbaar.

Indrukwekkende testsessies
Na maanden van tests hebben Opel Motorsport en PSA Motorsport de afgelopen weken in Zuid-Frankrijk nog eens uitgebreide testritten gereden met de Corsa R4. In vijf dagen hebben de teams van Opel en PSA Motorsport nog eens meer dan duizend kilometer afgelegd op gravel- en asfaltwegen onder wisselende omstandigheden. De bekende testrijders Yoann Bonato en Marijan Griebel toonden zich zeer onder de indruk.

 

 

Direct vertrouwen
Marijan Griebel kwam tot een positieve conclusie: “De Opel Corsa Rally4 is heel makkelijk om mee te rijden en reageert goed op wijzigingen in de afstelling. Ik had direct vertrouwen in de auto. Dankzij zijn langere wielbasis is de Corsa stabieler in snelle bochten dan de ADAM R2, maar toch is hij ook heel wendbaar. De turbomotor is geweldig en voelt heel krachtig, zeker tijdens een klim. Dankzij het hogere koppel en het veel bredere toerenbereik hoeft de rijder minder te schakelen dan met een vergelijkbare motor zonder turbo. Ook de grip is zeer goed. Alles bij elkaar is de Opel Corsa Rally4 een capabele en snelle rallyauto. De testritten waren heel productief en ik heb er veel plezier mee gehad.”

 

 

Lage gebruikskosten
De Opel Corsa Rally4 is vanaf 1 december 2020 officieel gehomologeerd. De productie van de klantenauto’s begint direct daarna. Ook de orderboeken gaan dan open. “Onze klanten kunnen een snelle, betrouwbare rallyauto verwachten, net als de ADAM R2 was”, zegt Jörg Schrott, directeur van Opel Motorsport. “De Corsa Rally4 is ook ontwikkeld met het oog op zo laag mogelijke gebruikskosten. Dat beperkt het benodigde budget voor klanten en zorgt bovendien voor een optimale prijs-prestatieverhouding.” Opel maakt de prijs van de Corsa Rally4 binnenkort bekend.

 

 

Volgende stappen
De Opel Corsa Rally4 wordt ingezet op het tweede niveau van de gezamenlijke promotie van rallytalent door Opel en ADAC. Het traject begint met de ADAC Opel e-Rally Cup, waarna de beste talenten doorstromen naar het ADAC Opel Rally Junior Team en kunnen plaatsnemen in de cockpit van een Opel Corsa Rally4. De coureurs mogen zich vervolgens verheugen op een veeleisend internationaal programma, waarin zij de volgende stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling als rallyrijder.