Racing Team Nederland doet de komende maand voor de eerste keer mee aan de 24 uur van Daytona in Amerika.

Het debuut in die beroemde autosportklassieker is voor het team de opmaat naar de start van het FIA World Endurance Championship 2021. Dat wereldkampioenschap begint in maart met de 1000 Miles of Sebring, eveneens in Amerika. Het in 2017 door Frits van Eerd opgerichte Racing Team Nederland, is het eerste en enige Nederlandse team in het FIA World Endurance Championship. Het afgelopen seizoen stond Racing Team Nederland vier keer op het WK-podium, met derde plaatsen in Silverstone, Spa en Bahrein en een overwinning in Fuji, Japan. Komend jaar telt het FIA World Endurance Championship zes races (zie kalender bijgaand), met zoals elk jaar de fameuze 24 uur van Le Mans als hoogtepunt.

Racing Team Nederland racet onveranderd in de klasse voor LMP2-auto’s.
Nieuw in 2021 is de door de FIA in het wereldkampioenschap geïntroduceerde LMP2-categorie voor Pro/Am teams. Deze teams – waarvan één van de rijders een zogeheten Bronze FIA-rating heeft – krijgen vanaf komend jaar een eigen WK-klassement. Frits van Eerd rijdt in 2021 wederom samen met Giedo van der Garde, die sinds 2018 voor Racing Team Nederland uitkomt.  Frits en Giedo worden het hele jaar vergezeld door Job van Uitert, die vorig seizoen al twee keer Nyck de Vries in het team verving.

Frits van Eerd
“Job heeft dat steeds fantastisch gedaan, stond beide keren met ons op het podium en was op Le Mans de snelste LMP2-coureur van allemaal. Nu heeft hij een vaste plek in het team gekregen.“We hebben de afgelopen drie jaar enorm genoten van de prestaties van Nyck en zijn trots op wat hij in die periode heeft bereikt, zowel met Racing Team Nederland als in de Formule 2 en de Formule E. “Nyck is echter inmiddels ook test- en reserverijder geworden van Toyota, dat net als wij actief is in het FIA World Endurance Championship. Dat betekent dat hij in principe elk moment door Toyota naar hun raceteam kan worden gepromoveerd, en ik hoop ook dat hij die kans zal krijgen. “Wij hebben daarom gekozen om Job tot vaste rijder te promoveren, ook en vooral met het oog op onze ambities voor de langere termijn. “Als supporter van jong talent, is Jumbo al jaren sponsor van Job, dus ik vind het fantastisch dat hij de komende jaren deel uitmaakt van Racing Team Nederland.”

 Job van Uitert
“Dit is voor mij een prachtige kans. Racing Team Nederland heeft in korte tijd naam gemaakt in de autosportwereld, en het team geniet in Nederland enorm veel support. De twee races die ik in mocht vallen, zijn me zeer goed bevallen en ik ben er trots op dat ik nu een vaste plek heb gekregen. Frits support me al sinds ik als 15-jarige mijn eerste races reed, dus het is voor mij heel bijzonder dat we nu teamgenoten zijn. Bovendien doen we mee om te winnen.”

Giedo van der Garde
“Onze ambitie is duidelijk. We rijden sinds 2018 in het WK en het afgelopen seizoen hebben we echt grote stappen gezet. Nu er ook een klassement is voor Pro/Am teams, denk ik dat we serieus mee kunnen doen om de wereldtitel en de winst in de 24 uur van Le Mans. Frits is één van de snelste Bronze-rijders, Job heeft zich in de LMP2-klasse al ruimschoots bewezen en zelf ben ik er ook weer helemaal klaar om maximaal te presteren. We gaan dan ook voor het hoogst haalbare, dus wereldkampioen worden moet het doel zijn.”

De komende twee jaar
Racing Team Nederland heeft besloten ook de komende twee jaar samen te werken met het Franse TDS, het technische team dat sinds 2019 de Oreca LMP2-auto van Racing Team Nederland inzet. Frits van Eerd: “De resultaten die we samen met TDS hebben geboekt, spreken voor zich. We hebben gekozen voor meteen nog eens twee jaar, omdat je altijd vooruit moet blijven kijken. We hebben met Racing Team Nederland grote ambities, en Giedo en Job, maar dus ook TDS, weten nu dat we de komende jaren samen kunnen werken aan het realiseren ervan. Dat geeft rust en vertrouwen. In 2021 racen we weer in het wereldkampioenschap, maar het is geen geheim dat we in de toekomst ook graag in het IMSA-kampioenschap willen rijden, de Amerikaanse tegenhanger van het FIA World Endurance Sportscar Championship. Dat is ook één van de redenen waarom we straks in januari meedoen aan de 24 uur van Daytona.”

Debuut in Daytona
Met de 24 uur van Daytona (30-31 januari) begint de aanloop van Racing Team Nederland naar de WK-start in Sebring anderhalve maand later. De ‘Rolex 24’ op de beroemde International Speedway van Daytona Beach geldt sinds 1966 als de grootste langeafstandsrace van de Verenigde Staten. Samen met Le Mans behoort Daytona bovendien tot ’s werelds bekendste 24 uur-races.

Frits: “Fantastisch!”
“Dat we komend jaar aan de start staan van Le Mans én Daytona, is natuurlijk fantastisch. Ik race altijd heel graag in Amerika, en Daytona past perfect in de kalender van het wereldkampioenschap. Het is voor ons dan ook meer dan alleen een race; het is tevens een belangrijke test in de aanloop naar het WK. En bovendien is dit ook een mooie manier om een eerste stap richting IMSA te zetten.”

Giedo: “Een nieuw avontuur”
“Ik vind het geweldig dat we naar Daytona gaan. Die race stond altijd al op mijn bucket list. Voor ons allemaal wordt het een grote uitdaging, want niemand in het team heeft Daytona eerder gedaan. Dit is dus een nieuw avontuur voor iedereen en dat maakt het natuurlijk extra bijzonder. Ik kijk er enorm naar uit en ben benieuwd hoe goed we kunnen scoren.”

Job: “Gewoon hard werken”
“Daytona staat al heel lang bovenaan mijn verlanglijstje, dus ik vind het super dat ik er eindelijk heenga. We hebben denk ik een sterk team, zowel qua rijders als technische crew. Laten we echter niet op de feiten vooruitlopen, want we zijn straks in Daytona allemaal debutanten, dus we moeten veel leren in korte tijd en gewoon hard werken, dan zien we vanzelf wat de mogelijkheden zijn.”

Zilveren gastrijder: Charles Milesi
In de 24 uur van Daytona moeten alle LMP2-teams sowieso minimaal één Bronze-rijder inzetten. Bovendien moet elke LMP2-auto bestuurd worden door vier coureurs. Omdat naast de verplichte Bronze-rijder slechts twee van de drie overige rijders een Platinum -of Gold FIA-rating mag hebben, heeft Racing Team Nederland voor Daytona één van de snelste LMP2-coureurs met een Silver FIA-rating aan het team toegevoegd. De jonge Fransman Charles Milesi racet in de Japanse Super Formula en maakte afgelopen jaar indruk tijdens zijn eerste optredens in de LMP2, waaronder de 24 uur van Le Mans. Frits: “We wilden de snelste Silver met actuele ervaring in de LMP2 met een Oreca. Charles is één van de beste opties, dus we zijn blij dat hij met ons de 24 uur van Daytona rijdt.” Charles: “Ik ben uiteraard blij dat ik de kans krijg om de 24 uur van Daytona te doen, want samen met Le Mans is het één van de grootste autoraces ter wereld. Met Racing Team Nederland heb ik vorig jaar al getest in Bahrein; dat was mijn eerste keer in een LMP2-auto en die test ging meteen goed. Die eerste ervaring met het team was dus heel plezierig. Ik kijk er dan ook naar uit om straks in Daytona met Frits, Giedo en Job te racen!”

Nieuwe livery
De opvallende “Jumbo” uitmonstering van de auto van Racing Team Nederland, is voor 2021 wederom vernieuwd. Deze evolutie van de zogeheten “livery” wordt in Daytona voor het eerst gebruikt. Opvallend detail is de vlag op de binnenkant van de voorwielkasten; deze vlag zal worden gewijzigd per land waarin wordt geracet. De blauwe spiegels en achtervleugeldelen zijn uitsluitend voor de 24 uur van Daytona aangebracht, aangezien dit onderdeel uitmaakt van de IMSA-regels voor identificatie van LMP2-auto’s.