Nadat het Catawiki NK HTGT in 2018 aanschoof bij de GT- en toerwagenraces van Masters Historic Racing, heeft het Nederlands kampioenschap voor GT’s en toerwagens tot 1966 weer een eigen stek op het programma gekregen. Dat biedt het NK de kans om een ruime hoeveelheid auto’s toe te laten tot een startveld dat interessant is van de dikste Corvette tot de lichte Mini Cooper S.

Als er iets is waar het circuit van Zandvoort goed in is, dan is het de variërende uitdaging die het biedt: rechte stukken en snelle bochten worden afgewisseld met technische secties die heel andere eisen stellen aan de afstelling en het karakter van de auto. Daarom zijn de races op Zandvoort van het NK HTGT altijd zo vermakelijk om te zien. De zware auto’s met Amerikaanse V8-krachtbron aan boord nemen afstand op de snellere gedeelten, om vervolgens met moeite de wendbare en watervlugge kleinere auto’s van zich af te houden in de opeenvolging van bochten die vooral het achterste deel van het circuit kenmerkt.

Zo zal het ook gaan op de Historic Grand Prix van 2019. In het ene kamp treffen we krachtpatsers als de Chevrolet Corvette Grand Sport van Michiel Campagne, de Jaguar E-types van Rhea Sautter/Andy Newall en Ronald Zoomers en de Ford GT40 van Georg Nolte. En wie weet is er net als op de Historic Zandvoort Trophy van medio mei ook weer een AC Cobra van de partij.

Vanuit Detroit vaardigt Ford USA een hele vloot Mustangs en Falcons af, met achter het stuur bekende gezichten in het kampioenschap: onder meer Martin Bijleveld/Jaap van der Ende, oosterbuur Norbert Gross, Roel Korsten en Cees Lubbers. Nóg iets zwaarder kan ook, met een Mustang die de Shelby-behandeling heeft gehad, zoals de GT350 van Frans van Maarschalkerwaart. Exoten zitten er eveneens bij, zoals de Iso-Rivolta 300 GT van Roger Grouwels.

In het andere kamp zwaaien de Lotus Elan van vader en zoon Jos en Bob Stevens al jaren de scepter, maar de Elan is niet de enige lichtgewicht in het veld. Egbert Kolvoort, Mark Hope en Niek van Gils brengen MGB’s mee, en Dennis Bron een MGA. De Mini Cooper S wordt vertegenwoordigd door onder meer Bert Mets en Rob Rappange. Fraaie vreemde eenden in de bijt zijn de Ginetta G4’s van Nigel Winchester en Brian Lambert.

Auto’s die er net tussenin zitten, zijn er natuurlijk ook – zowel bij de toerwagens als de GT’s. Gerrit-Jan van Leenen en Bert Du Toy van Hees brengen hun vertrouwde Lotus Cortina mee. Bij de sportwagens zien we bijvoorbeeld de Porsche 911 van Erwin van Lieshout, de Marcos 1800 GT van Robert Hamilton en de Austin Healey 3000 van Huib Mars.

Beide races voor het NK HTGT zullen al deze auto’s ongetwijfeld als in een harmonica van elkaar af en naar elkaar toe zien schuiven, al naar gelang hun plek op de baan. En dat is precies de attractie van het Nederlands kampioenschap voor auto’s tot 1966.

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.