De derde ronde van de Eurocup Formule Renault 2.0 op het circuit van Silverstone heeft voor KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor niet het gehoopte resultaat opgeleverd. Tot twee keer toe zat de 17-jarige KTF-rijder tijdens de kwalificatie op het verkeerde moment op de verkeerde plek waardoor hij in de wedstrijden vanuit het middenveld moest zien terug te vechten. In de eerste race wist de als 13de gestarte Verschoor nog enkele plaatsen goed te maken en passeerde als negende de finish, terwijl de voor Josef Kaufmann Racing uitkomende rijder in race twee als elfde werd geklasseerd. “Niet alleen de kwalificatie ging mis, ook ontbreekt het aan topsnelheid om op het rechte stuk aan te vallen. En inhalen is op Silverstone al zo lastig”, aldus een teleurgestelde Verschoor.

 

Silverstone, 18-20 May 2018: Formula Renault 2.0 Eurocup at Silverstone. Richard Verschoor #12, Josef Kaufmann Racing. Action. © 2018 Klaas Norg / Dutch Photo Agency.

Na het circuit van Monza stond er met Silverstone voor de derde ronde van de Eurocup Formule Renault 2.0 opnieuw een ultrasnel Grand Prix-circuit op de kalender. In de vrije trainingen was KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor op de Engelse baan met een achtste plaats in de voorhoede van het 28 auto’s tellende veld te vinden. Op basis hiervan hoopte de 17-jarige KTF-rijder in de kwalificatie een goede uitgangspositie voor de wedstrijd te creëren. Helaas pakte het anders uit en een zevende tijd in zijn sessie betekende voor Verschoor een 13de startplaats voor race één. Met een goede start en een uitstekende eerste ronde wist de KTF-rijder meteen op te rukken naar de negende positie. Bij een herstart vanachter de safetycar moest Verschoor echter zijn positie verdedigen en verloor daarmee de aansluiting met de rijders voor hem. Eenmaal verlost van zijn belagers wist de Nederlander het gat te verkleinen, maar bleef uiteindelijk op een halve seconde van de achtste positie steken.

In de kwalificatie voor race twee had Verschoor de pech dat juist op het moment dat hij aan zijn snelle ronde was begonnen, de rode vlag werd gezwaaid en de kwalificatie werd onderbroken. Toen uiteindelijk het licht weer op groen ging, stonden er nog maar drie minuten op de klok, net genoeg voor één snelle ronde. Verschoor pakte die laatste kans en sprong van de voorlaatste naar de zesde positie in zijn groep, goed voor een 11de startplaats in race twee. Ook nu knoopte Verschoor er na een sterke start een goede eerste ronde aan vast en lag daarmee bij de eerste doorkomst op plek negen. In eerste instantie kon de KTF-rijder aanhaken bij de strijd om plaats zes tot en met acht, maar toen hij onder druk kwam te staan en verdedigende lijnen moest gaan rijden, was het uitzicht op een hogere klassering verkeken. Een aantal ronden wist Verschoor zijn negende positie te verdedigen, tot het moment dat hij samen met zijn achtervolger buiten de baan raakte en twee plaatsen verloren zag gaan om uiteindelijk als elfde de finish te passeren.

“In beide kwalificaties ging het mis. In de eerste kwalificatie gingen we te vroeg naar buiten. Ik lag tot de laatste ronde tweede, maar toen de rest snelle tijden ging rijden, waren mijn banden op en duikelde ik naar de zevende plaats. In de tweede kwalificatie wachtten we juist lang, maar werd het code rood. In die ene ronde die nog over was, waren mijn banden nog niet warm en dat scheelde zeker vijf plekken. Inhalen op Silverstone is al nauwelijks mogelijk en daarbij komt dat we op het rechte stuk gewoon veel snelheid missen. Ik verlies daar zomaar 0,3 seconden waardoor je zelf niet kunt aanvallen, maar wel steeds moet verdedigen tegen rijders met meer topsnelheid. Dat maakt het niet leuker en makkelijker. Het team zit er ook mee en heeft alles al nagelopen. Het enige is nu nog de motor. Hopelijk lost dat het structurele gebrek aan topsnelheid op. De volgende wedstrijd is in Monaco, daar is vermogen minder belangrijk, maar in de wedstrijden daarna is topsnelheid juist essentieel”, keek een teleurgestelde Verschoor terug.