De Prima-Acon Vechtdal Rally werd van start tot finish overklast door Michiel Becx met de Ford Fiesta R5, die zijn eerste algemene overwinning behaalde in de rallysport. De 43-jarige rallyrijder was de snelste op elk van de 7 verreden klassementsproeven. Henk Vossen scoorde op zijn 73ste een unieke tweede plaats, voor Ad Smits, die het podium vervolledigde.

Helaas voor de spanning in de wedstrijd zat viel Roald Leemans in de eerste meters al uit. De schakelkabel van de Citroën DS3 R5 brak. Zo kon Michiel Becx de wedstrijd controleren, al heeft hij zelf een hekel aan dat woord. “Ik kom hier om een dag te knallen over de proeven, om hard te gaan, niet voor die beker. Ik ga dus niet op veilig rijden in de slotfase, maar ik blijf gewoon voluit gaan. Dat lukt ook fantastisch met deze Fiesta R5. Vanaf het eerste moment dat ik met de Fiesta R5 reed, voelde deze auto aan als een maatpak op mijn lijf ontworpen. Dat gevoel heb ik nooit gehad met de Citroën. De Fiesta is gewoon mijn maatje. Alles gaat heel natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ik deze ochtend op de eerste proef nogal hoekig reed,” vertelde Becx, die in augustus met deze Ford Fiesta R5 aan de start komt van de Rally van Finland. “Daar gaan we niet op het podium staan,” lacht Becx. “Finland is gewoon een waanzinnig mooie rally die ik eens gereden wil hebben.”

Henk Vossen maakte in de openingsronde de juiste bandenkeuze en dat gaf hem net voldoende marge om zijn tweede plaats tot de finish vast te houden. Een belangrijke tweede plaats, want Lambert Parren, zijn concurrent voor de NRK-titel, werd vierde. De derde plaats ging immers naar Ad Smits, die niets van zijn snelheid ingeboet heeft bij het hartprobleem dat hem eerder dit jaar trof.

Gerard Tijink stuurde de Mitsubishi van het Deltion College naar een keurige 5de plaats, voor Wim Muilwijk, de eerste van de tweewielaangedreven wagens. Muilwijk kwam om zich te amuseren, maar hij maakte toch een kanttekening bij het reglement: “In onze klasse, Groep 5, mogen we niet harder dan 190 km/h of we worden uit de wedstrijd gehaald. Onze BMW loopt 216 km/h en het is heel onnatuurlijk om op een lang recht stuk van het gas te moeten. Je zit dan weer aan iets anders te denken dan gewoon sturen en hard trappen. Daardoor was het een ongelijke strijd, want de Mitsubishi’s halen wel topsnelheden boven de 200 km/h…”

Bertram Altena werd 7de met zijn Opel Manta, voor Ger Haverkate, die duidelijk snellere tijden kon klokken met de nieuwe motor in zijn Subaru Impreza: “Alleen lopen de Mitsubishi’s op de lange stukken wat uit. Dat heb ik gemerkt op de rondkoers…”

Nog een knappe prestatie is de 9de plaats algemeen van Martijn Kool met zijn Renault Clio R3. Het is immers pas het eerste rallyseizoen voor Martijn Kool, die eerder met Renaults op circuit reed. Hij eindigde als eerste voortrekker voor de Deen Thomas Andersen.

Indrukwekkende finale in Historic

In Historic werd vooraan een felle strijd uitgevochten. Lange tijd werd een duel uitgevochten tussen Marcel Ludwig, met de indrukwekkende Audi Quattro gebouwd door Coen Donckers uit Veghel, waar ook rijder Marcel Ludwig werkt, en Wouter Koenderink, de titelverdediger.
In de slotfase kwam Jan Nijhof echter nog sterk opzetten. De Opel-rijder verraste vriend en vijand door op de laatste proef nog de overwinning te behalen, voor Marcel Ludwig en… Christophe De Leeuw, de jonge Belg die knappe passages showde met zijn Opel Ascona A. Wouter Koenderink strandde net naast het podium op de vierde plaats.