Voor het vierde achtereenvolgende jaar hebben België en Mettet de eer het FIA-wereldkampioenschap Rallycross voor de Belgische ronde te verwelkomen. De Coyote RX of Belgium beweegt mee op het ritme van een indrukwekkend en bijzonder kampioenschap.

De laatste parels aan de kroon van de Belgische manche voor het wereldkampioenschap Rallycross:

– Sébastien Loeb (Peugeot 208 WRX), negenvoudig wereldkampioen rally,

– Petter Solberg (VW Polo), tweevoudig wereldkampioen WRX,

– Ken Block (Ford Focus RSRX), de Amerikaanse megaster,

– Mattias Ekström (Audi S1 EKS RT Quattro), door zijn gelijken beschouwd als de beste DTM-coureur aller tijden,

– Timo Scheider (Ford Fiesta ST) tweevoudig oud-DTM-kampioen en drievoudig winnaar van de 24 Uren van Spa,

– Topi Heikkinen (Audi S1 Quattro), al eerder winnaar in Mettet,

– Timmy Hansen (Peugeot 208 WRX), afkomstig van de monozitjes,

– Andres Bakkerud (Ford Focus RSRX), nòg een kandidaat voor de overwinning….

– op minder dan twee maanden voor het evenement doet de organisatie er nog van alles aan om ook François Duval aan de start te krijgen. En daar is goede hoop op.

Om te bewijzen dat rallycross tegenwoordig een topklasse is – als dat nog nodig mocht zijn -, wijst  de organisatie op het feit dat Volkswagen zich teruggetrokken heeft uit de gewone rallys en dat Audi weg is uit het WEC maar dat deze twee constructeurs die tot dezelfde Duitse groep behoren, besloten hebben om zich via officiële fabrieksinschrijvingen op de rallycross te richten. De mix van rally en circuitracen, van terrein en asfalt, biedt ideale condities voor non-stop spektakel. En om de spanning erin te houden is er niets beters dan korte wedstrijden die voor een ononderbroken reeks starts zorgen. In Mettet beleven we na Barcelona (Spanje), Montalegre (Portugal) en Hockenheim (Duitsland) het vierde treffen van het jaar. De eerste ontmoetingen kunnen nu nog geen uitsluitsel geven over de krachtsverhoudingen omdat die wedstrijden pas na 1 april op de kalender staan. Het is dus moeilijk een betrouwbare pronostiek te geven. Dat kan wel gedaan worden over de publieke belangstelling. De organisator verwacht op 12, 13 en 14 mei in Mettet meer dan 35.000 toeschouwers.

De grootste belangstelling gaat uit naar de Coyote World RX, maar daarnaast komen er nog andere disciplines aan bod. Zo zal de categorie RX2  met aan de start enkel Ford Fiestas met 320 pk’s, geprepareerd door één bedrijf, de Belgen sterk interesseren: onze landgenoot Guillaume De Ridder maakt immers zijn debuut in deze ‘tweede divisie’. De Ridder, een belangrijke troef voor de rallycross in België en gemanaged door Koen Pauwels, is bijzonder goed omringd. Bij Zelos zet iedereen zich in om hem toe te laten zich snel te laten ontwikkelen.

Ten slotte zijn er nog enkele belangrijke categorieën in Mettet, zoals de Ladbrokes SRX Cup, waarvan het kampioenschap goed van start is gegaan. Deze promotieformule, waarvan de kosten perfect beheerst worden, toont aan dat de SsangYong pick-up bij elke proef enorm betrouwbaar is. Mettet geeft ook ruim baan aan de categorie Super 1600 en aan de Touring Car, een klasse waarin de Belgen Steve Volders en Dany De Beukelaer alle kansen hebben om te schitteren. Op 12, 13 en 14 mei komt u niets te kort aan kleurrijk spektakel tijdens dit weekend van de Coyote World RX of Belgium, ofwel het wereldkampioenschap rallycross. Waarin een klein land groot kan zijn…

 

Freddy Tacheny, voorzitter van de RUMESM, organisator
“We zijn heel blij om voor het vierde jaar op rij de Coyote World RX of Belgium te ontvangen op het circuit Jules Tacheny in Mettet. Vooral dankzij IMG blijkt de RX tegenwoordig één van de meest spectaculaire disciplines in de autosport. Grote namen zoals Ken Block, Sébastien Loeb, Mattias Ekström en ook Petter Solberg, richten zich helemaal op dit kampioenschap, wat uitstekend nieuws is voor de organisatoren. We weten dat François Duval bijzonder veel moeite doet om aan de Belgische manche deel te nemen. We zullen in ieder geval in de RX2 al een landgenoot aan de start hebben. Want dit is een nieuwtje: Guillaume De Ridder zit achter het stuur van een RX2. Guillaume is een jonge talentvolle Belgische coureur die zich wil specialiseren in de rallycross. Voor ons is het natuurlijk uitstekend nieuws dat er een landgenoot voor het kampioenschap ingeschreven is.

“Elk jaar neemt het aantal toeschouwers toe en de voorverkoop voor deze editie toont aan dat het er dit jaar meer dan ooit zullen zijn. We hebben op dit moment al ruim 50% meer plaatsen verkocht dan vorig jaar rond dezelfde periode. Er zullen dus zijn in Mettet op 12, 13 en 14 mei meer dan 35.000 mensen. We hebben aan IMG, de promotor, gevraagd of we tussen de races in animaties mogen toevoegen. Onze Engelse partners hebben dat geaccepteerd. Zoals tijdens de Superbiker willen we dat het spektakel zich ook uitbreidt naar het rennerskwartier. We hebben ook rekening gehouden met de mening van de toeschouwers en we hebben langs het circuit nog grotere reuzenschermen geplaatst. Er zal spektakel zijn, vooral ook dankzij de inzet van het team van RUMESM dat uit veel vrijwilligers bestaat. Zij maken het evenement mogelijk…”

Koen Pauwels, commissaris van de organisatie van de Coyote World RX of Belgium
Koen Pauwels, garagist in Leopoldsburg en gepassioneerd door de autosport, wordt beschouwd als dé man van de rallycross in België. Hij wijst erop dat er verschillende disciplines zijn, maar aan de top staat voor hem wel WRX, met de vierwiel aangedreven auto’s met een vermogen van 600 pk. En hij heeft geen gebrek aan humor, want toen we hem vroeger wat het is om commissaris van de organisatie te zijn, antwoordde hij in een schaterlach:

“Ik heb de indruk dat ik van alles doe. Laten we zeggen dat ik 100% bezig ben. Het is vooral een job van relaties onderhouden. Ik werk met de RUMESM, de organisator, met IMG, de promotor, met de FIA die de regels opstelt, met de RACB, de officiële vertegenwoordiger van de autosport in België en met de deelnemers, die me, vanaf het moment dat ze me zien, wel een vraag te stellen hebben. Maar ik zou voor niets anders in de wereld willen ruilen. Ik heb 12 jaar, van 2004 tot 2015, als coureur aan rally’s deelgenomen. Ik ken dus die wereld en met zo’n verleden kan ik niet anders dan actief blijven in de wereld van de autosport.”

SCOOP: Guillaume De Ridder, Zelos-rijder
Hij is nauwelijks 24 jaar, maar die jongen heeft zeker twee grote kwaliteiten. Hij is snel  (wat logisch als je een professionele carrière ambieert) én intelligent (daar kun je niet buiten als je in een sport vooruit wil komen). Guillaume heeft zich aan het begin van het jaar ingeschreven voor de zes manches van de nieuwe Ladbrokes SRX Cup, een serie die de wereld van de rallycross opent voor vaak debuterende coureurs die niet de middelen hebben om grote budgetten te kunnen uitgeven om hun passie te volgen. De Cup is een initiatief van SsangYong, in het bijzonder van Herman Claes, de managing director. De Ridder, afkomstig van Nijvel, heeft een bijzonder profiel. Hij werkte in Frankrijk ‘gewoon’ omdat hij ingenieur op het gebied van motoren was bij Renault F1. Voordat hij de rallycross ontdekte, nam hij deel aan verscheidene rally’s maar hij miste daarin het gevecht ‘in groep’.

“Rallycross is een perfecte discipline voor degenen die circuit- en rallyrijden willen combineren. Ik heb een lange termijn-contract met Zelos getekend en ik ben heel blij Koen Pauwels als coach te hebben. Eén zaak is alvast bereikt: ik neem in de RX2-categorie in Mettet deel aan het wereldkampioenschap. En als alles goed verloopt, hoop ik na de Belgische manche ook aan de proeven die nog in Europa plaats vinden, deel te nemen. Dat is natuurlijk een bijzondere opportuniteit, die mij zal toelaten sneller dan voorzien een grote stap te zetten.”

Met zijn kalmte, precisie en enthousiasme is Guillaume uit het goede hout gesneden. Het is nu aan hem de opening te vinden – en dat is ook figuurlijk gezegd het meest moeilijke voor een rallycrossrijder.

Benjamin de Broqueville, verantwoordelijke Zelos Motorsport Management
“Rallycross is een discipline die voortdurend groeit. Zelos heeft enkele maanden geleden besloten in deze tak van autosport te investeren door de Ladbrokes SRX Cup op te zetten. Die serie heeft onmiddellijk een succes gekend. Twee weken geleden hebben de rijders en de toeschouwers in Maasmechelen een magnifieke dag beleefd. Wat ons bij Zelos nog het meest ontbreekt is een fabrieksrijder. Toen we Guillaume De Ridder ontmoetten, zeiden we hier dat hij een coureur is die gemaakt is voor RX. Vanaf het eerste contact wilden we graag met hem werken. Guillaume is intelligent en snel. Zijn coach Koen Pauwels waardeert die kerel ook heel erg. We hebben daarom een lange termijn contract met Guillaume getekend. Voor Zelos gaat het ook om een fameuze stap om eveneens andere sportmensen dan alleen motorcoureurs te managen. We verheugen ons er natuurlijk op om Guillaume tijdens de Coyote World RX of Belgium te zien debuteren in RX2. Voor Zelos zal dat ook een emotioneel moment zijn.”

Sébastien Loeb – Peugeot Team Hansen
“Het circuit van Mettet is ideaal voor rallycross. Vorig jaar heb ik de piste al kunnen waarderen en tijdens mijn eerste deelname stond ik al op het podium, wat niet altijd het geval was bij andere wedstrijden in dat seizoen. De baan is heel gevarieerd met mooie asfaltstukken, enkele technische bochten en ook bochten in het terrein. Er is een beetje van alles met een heel scherpe haarspeldbocht en een niet zo gemakkelijke start. Ik ben van die start geen fan van want het toeval speelt een doorslaggevende rol op het moment dat je die eerste bocht ingaat. Dat neemt niet weg dat de baan van Mettet heel interessant is.”

Ken Block – Hoonigan Racing Division
“Het is echt ‘fun’ mee te dingen naar het wereldkampioenschap rallycross. België neemt een belangrijke plaats voor mij in. Ik vond vorig jaar de sfeer echt fantastisch en ik verheug me er op dit jaar terug te keren, ook om met de fans contact te hebben. Wat het circuit betreft: het is heel technisch en moeilijk. Het is één van de meest gecompliceerde banen van het kampioenschap. Die uitdaging alleen is al de moeite er te rijden en we hopen dat we dit jaar betere resultaten te behalen dan in 2016.”

Petter Solberg – PSRX Volkswagen World RX Team Sweden
“Het circuit van Mettet is fantastisch! De strijd zal er, met een maximum aan goede coureurs, hevig zijn. We werken hard om top te zijn want de verwachtingen aan het begin van dit seizoen zijn groot. We zullen vechten om de zege en de uitdaging aannemen. We gaan tot het uiterste en we zullen bij de snelste equipes van het seizoen 2017 behoren. We danken alle mensen in Mettet die ons hebben geholpen en die altijd voor ons klaar staan.”

Kevin Hansen – Peugeot Team Hansen
“In vergelijking met alle andere circuits van het kampioenschap is Mettet heel anders. Er zijn veel scherpe bochten en nauwe chicanes. Holjes en Lydden Hill bijvoorbeeld lijken in niets op het Belgische circuit. Mettet is echt uniek. Ik heb natuurlijke schitterende herinneringen aan de baan, zeker die van mijn eerste overwinning daar in het Europees kampioenschap. Ik verheug me erop terug te keren in Mettet tijdens het nieuwe WRX-seizoen.”

Nicolas Gueranger – project verantwoordelijke rallycross PSA-Peugeot Sport
“Het circuit van Mettet is een sterk symbool voor de rallycross, want we vinden er drie soorten parkoersen. Een deel is asfalt, heel glad, schoon en zonder de minste hobbels. Vervolgens is er een deel zwaar terrein met modder, waar je glijdt en weinig tractie hebt, wat het moeilijk maakt voor de rijders. En dan heb je hoogteverschillen: heuvel op, heuvel af, met bochten, met hobbels: alles waar de rijders op kicken. Je vindt dus in Mettet de drie kenmerken die je zoekt in rallycross en daarom zijn we hier.”