Het was weer een etappe vol ontberingen maar gelukkig ook met mooie resultaten. Maar ja, dat hoort natuurlijk ook bij, als je deelneemt aan één van de zwaarste rally’s ter wereld. Je hebt van tevoren geen garantie op succes. De twee auto’s van Arcane Factory Racing hebben echter tot het uiterste gestreden en daar kijken onze mannen met een goed gevoel op terug.

 

 

Allereerst gaan we dieper in op het succes van de dag. Hans Weijs en Tim Rietveld zijn op de tweede special, die van Ha’il naar Al Qaisumah liep over een afstand van 334 kilometer, als 17e in het Ultralight T3 klassement geëindigd. Dat is natuurlijk een prestatie van formaat. Hun gele auto reed deze mooie proef echt perfect. Ze trotseerden hoge duinen en de laatste 5 kilometer ook heel veel scherpe stenen. Ze zijn zelfs nog één keer vast komen te zitten, anders had een nog hogere classificering er zeker ingezeten. Top gedaan, mannen!

Bij Michiel Becx en Edwin Kuijpers liep het minder gesmeerd. Gisteren had men al koppelingsproblemen en helaas was het nieuwe type koppeling waar Hans en Tim mee reden gisteravond nog niet beschikbaar. Dit had tot gevolg dat de zilvergrijze auto met startnummer 339 vandaag weer met een kapotte koppeling kwam te staan. Gelukkig konden Michiel en Edwin deze wederom zelf vervangen, maar zo werden ze wel gedwongen om het rustig aan te doen. Het risico op een tweede doorgebrande koppeling kon men gewoonweg niet nemen. Het goede nieuws? Vanavond is de nieuwe spec koppeling wel beschikbaar en deze zal dan ook later vandaag gemonteerd worden. Ondanks de pech zijn ze weer een ervaring rijker, en zo langzamerhand worden het echte “racen door de donkere duinen”-experts.

Morgen gaat iedereen er weer volop tegenaan en houden wij onze vingers gekruist voor beide Arcane teams. Dan staat een parcours rondom Al Qaisumah gepland met een special van 255 kilometer. Het eerste deel zal nog over de zandduinen leiden, en hoewel het tweede deel technischer simpeler lijkt te zijn, zal men vanwege de vele kruisingen toch erg nauwkeurig moeten navigeren. Het bandenmanagement wordt morgen ook erg belangrijk.

Go for it, guys!