Max Verstappen heeft de Grand Prix van Italië op zijn naam geschreven en heeft daarmee vijf wedstrijden op rij gewonnen. De wereldkampioen stond nog nooit eerder op het podium op Monza. Max kende een geweldige openingsfase van de race vanaf de zevende positie en bleek al snel een tandje harder te gaan dan de Ferrari’s. Tot ongenoegen van de tifosi eindigde de race achter de safety car. Charles Leclerc pakte de tweede podiumplek, George Russell eindigde op de derde positie. Voor het eerst sinds 2006 konden we genieten van twee Nederlanders in de Formule 1 vanwege het Grand Prix-debuut van Nyck De Vries. Hij eindigde de race als negende en pakte daarmee twee punten.


“We hadden een geweldig race”, zegt Max. “We hadden echt de snelheid om te winnen vandaag. We waren het snelst op alle banden en de degradatie was goed. Dus we hadden een goede raceauto. Helaas kregen we geen herstart meer nadat de safety car naar buiten kwam. Maar al met al hadden we weer een goede dag.”


De Nederlander klom na de start van de race in no time op naar de tweede positie, achter de Ferrari van Leclerc. Max: “De start was heel goed. Vooraf verwacht je natuurlijk niet dat je zo’n start hebt en er zo mooi doorheen komt. Maar het pakte allemaal goed uit. Ik kon snel in m’n ritme komen en lag al snel tweede. De auto was erg goed met de banden. Het was erg fijn om in te rijden, ook al was het best heet vandaag. Maar het was een goede dag voor ons.”


Het is de eerste keer dat Max het podium betreedt op Monza. “Het duurde even om op dit geweldige podium te staan. Maar we zijn er eindelijk”, zegt Max lachend.


Max is ook zichtbaar blij voor zijn landgenoot, Nyck de Vries, die punten pakt in zijn Formule 1 racedebuut. Max: “Voor Nyck was dit natuurlijk z’n allereerste race. Die zal z’n nek denk ik wel voelen morgen. Maar een super resultaat natuurlijk voor Nyck.” Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Formule 1 dat er twee Nederlanders in de punten rijden. “Dat is ook positief”, vindt Max. “Hopelijk gebeurt dat vaker.” 

Het is wederom een stralende dag op Monza met 27 graden en een baantemperatuur van 44 graden. Max Verstappen gaat van start vanaf de zevende positie. Hij behaalde tijdens de kwalificatie de tweede plek, maar zakte vijf plaatsen vanwege een gridstraf die hij kreeg voor het vervangen van de interne verbrandingsmotor. Hij start naast landgenoot Nyck de Vries, die zijn Formule 1-racedebuut maakt. Hij stapte in de Williams van Alexander Albon, die kampte met een blindedarmontsteking. Max is zeker niet de enige met gridstraffen aan z’n broek: maar liefst acht andere coureurs kregen ook gridstraffen, waaronder Sergio Pérez, Carlos Sainz en Lewis Hamilton.

Max weet meteen twee posities te pakken bij de start. In ronde twee ligt hij op de derde positie, achter Russell en Leclerc, die de leiding vanaf pole positie behoudt. In ronde vijf zit Max Russell op de hielen en weet hij hem met DRS in te halen. De openingsfase van de race verloopt verder zonder grote problemen. Pérez, Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, kent in ronde acht wel een probleem. Na een pitstop zijn er vlammen bij de remmen van zijn rechtervoorband zichtbaar. Deze zorgen verder gelukkig niet voor problemen voor de Mexicaan.

In ronde twaalf zien we een korte virtual safety car. Het is Sebastian Vettel die zijn Aston Martin naast de baan parkeert met een probleem. Charles Leclerc grijpt deze situatie aan om een pitstop te maken. Hij gaat voor de mediums en valt terug naar de derde plek. Verstappen blijft buiten en neemt de leiding over. Leclerc rijgt hierna een aantal snelste ronden aan elkaar. Dan krijgt de Monegask over de boordradio te horen dat hij niet mag shortshiften bij het uitkomen van de bochten. Dit maakt hem ogenschijnlijk niet langzamer. Teamgenoot Sainz is ondertussen snel naar voren gekomen vanaf de achttiende positie en ligt vierde. De Vries rijdt nog steeds op puntenkoers met een mooie P9.

In ronde 25 komt Max naar binnen voor een setje mediums. Hij komt tien seconden achter Leclerc naar buiten, die de leiding weer terugpakt. In ronde 32 wordt Fernando Alonso naar de pitbox geroepen door zijn team vanwege een probleem met zijn auto. Hij verschijnt niet meer op de baan en valt uit. Ferrari kiest voor een andere strategie voor Leclerc. Hij komt voor de tweede keer naar binnen voor een setje zachte banden. Hij komt als tweede terug de baan op, twintig seconden achter Verstappen. Leclerc komt steeds een paar tienden per ronde dichterbij Verstappen, maar dit is niet genoeg om nog een bedreiging te vormen voor de Nederlander. Het wordt even later een nog ergere dag voor de mannen in het groen: Lance Stroll wordt naar binnen geroepen door zijn team vanwege een probleem, waardoor hij net als zijn teamgenoot uitvalt.

In ronde 46 valt Daniel Ricciardo stil met zijn McLaren. Dit zorgt voor een safety car. Dit onder luid gejuich van de tifosi, die wel zin hebben in een spannend slotstuk. Veel mannen maken een pitstop, waaronder de nummers één en twee in de wedstrijd: zowel Verstappen als Leclerc komen binnen voor de zachte band. De Vries kiest ervoor om buiten te blijven en rijdt als enige in het hele veld op de mediums. Vanwege een fout van de FIA eindigt de race achter de safety car. De safety car heeft namelijk de nummer drie in de wedstrijd, Russell, opgepikt. Hierdoor moet de safety car veel mensen voorbij laten, die de tijd nodig hebben om weer aan te sluiten. Dit lukt niet voor het einde van de race. Het gejuich van de tifosi slaat al snel om in een fluitconcert vanwege deze fout. Leclerc krijgt niet meer de kans om de aanval op Verstappen te openen. Daarmee komt de Grand Prix van Italië op een bijzondere manier ten einde. Verstappen sleept de overwinning binnen, gevolgd door Leclerc en Russell. Sainz en Hamilton completeren de top vijf. Nyck de Vries haalt twee punten binnen tijdens zijn Formule 1-debuut en wordt verkozen tot driver of the day.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl