Max Verstappen heeft in de Grand Prix van Frankrijk gecontroleerd de overwinning naar zich toegetrokken. In een foutloze race van de Nederlandse Oracle Red Bull Racing-coureur volgden beide Mercedessen, met Lewis Hamilton en George Russell, naar het podium, terwijl Sergio Perez nipt vierde werd. Charles Leclerc viel halverwege de wedstrijd uit, toen hij na een foutje in de bandenstapel belandde, terwijl de achteraan gestarte Carlos Sainz in zijn Ferrari vijfde werd.

“Vanaf het begin van de race hadden we een goede snelheid en kon ik Charles onder druk zetten”, vertelt Max. “Als je in deze warmte iemand volgt, raken je banden snel oververhit, dus ik kon niet echt een actie wagen. Dat kon maar één keer in bocht elf. We probeerden rustig te blijven, te volgen en maakten onze pitstop iets eerder. Daarna is het afwachten hoe de race zich ontvouwt, maar de auto was vandaag snel.”

“Het was jammer voor Charles dat hij uitviel, hopelijk is hij in orde”, vervolgt Max. “Daarna reed ik mijn eigen race en hield ik mijn banden in de gaten. Omdat de pitlane hier zo lang is, kon ik niet zonder terug te vallen een tweede pitstop maken, ondanks dat de banden hard sleten. Daar moest ik in de slotfase op letten. We zijn voor de maximale punten gegaan en vandaag was een geweldige dag.” 

Op het snikhete Circuit Paul Ricard gaat de race onder een strakblauwe hemel van start. Leclerc weet zijn pole positie te verzilveren voor de leiding, terwijl Verstappen hem op de voet volgt. Hamilton neemt de derde plek van Perez over. In het midden van het veld gaat het mis tussen Ocon en Tsunoda, die wordt aangetikt en in de rondte gaat. De als laatste gestarte Magnussen heeft een superstart en nestelt zich op de twaalfde plek, terwijl Sainz, op harde banden gestart vanaf de laatste rij, na een paar ronden dertiende ligt.

Nadat de DRS vanaf de vierde ronde gebruikt kan worden, blijft Max de Ferrari binnen een seconde volgen en deelt hij de nodige plaagstootjes uit richting de Monegask. Na twaalf ronden valt Max buiten de DRS-afstand van Leclerc en in de zestiende ronde duikt de Nederlander de pitstraat in, om naar de harde compound te wisselen. Max komt terug op P7 en gaat meteen Norris voorbij voor P6.

In ronde achttien vliegt Leclerc de bandenstapels in nadat de achterkant van de Ferrari uitbreekt. Zijn race is voorbij en de safetycar komt de baan op. Zo’n beetje het hele veld duikt daarop de pitstraat in, waarna Max aan de leiding gaat, voor Hamilton, Perez en Russell. Sainz ligt dan achtste en haalt na de herstart beide McLarens in om als zesde zijn weg te vervolgen. Ook Alonso moet eraan geloven en de Spanjaard ligt dan vijfde. Max neemt ondertussen langzaam maar zeker afstand van Hamilton.

In de 31e ronde maakt Russell een foutje, waarna Sainz hem buitenom voorbij gaat voor de vierde positie. De Ferrari-coureur heeft wel nog een vijf seconden tijdstraf in te lossen vanwege een unsafe release bij zijn pitstop. Terwijl Sainz in de 42e ronde in een heftig gevecht met Perez verwikkeld is en naast de Mexicaan rijdt, roept zijn team hem naar binnen. Dat doet de Spaanse Ferrari-coureur een ronde later, waarna hij als achtste terugkeert.

Ondertussen waagt Russell een inhaalpoging bij Perez, waarbij de Brit de Red Bull-auto toucheert en de Mexicaan rechtdoor schiet. Het wordt afgedaan als een race-incident en de Brit blijft Perez onder druk zetten. Sainz weet onderwijl op zijn nieuwe mediums in een paar ronden Ocon, Norris en Alonso te verschalken, waarna hij als vijfde richting de finish gaat. Vooraan heeft Max zijn voorsprong op Hamilton uitgebouwd tot tien seconden.

Met nog vier ronden te gaan valt Zhou stil en is er kortstondig een vitual safetycar. Bij het op groen gaan is Russell wakker en schiet hij direct aan Perez voorbij voor de derde plek. Het gevecht gaat door, nu met de rollen omgekeerd, maar bij het vallen van de vlag is de podiumplek voor Russell.

Max wint de Gand Prix van Frankrijk gecontroleerd, zijn zevende zege van het seizoen en met de 25 bijbehorende punten bouwt hij zijn voorsprong in het Formule 1-wereldkampioenschap uit tot 63 punten, in wat zijn 130e race voor Red Bull was.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl