Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van Azerbeidzjan gewonnen. In de straten van Baku startte Max als derde. In de beginfase lag hij ook op die positie, totdat hij na zijn eerste pitstop voorbij ging aan teamgenoot Sergio Perez. Verstappen profiteerde vervolgens van een uitvalbeurt van leider Charles Leclerc, die zijn rokende Ferrari in ronde 20 in de pits moest parkeren. De overwinning kwam vervolgens geen moment meer in gevaar voor Max, die zijn vijfde Grand Prix van het seizoen won. Perez maakte het feest voor Red Bull Racing compleet door tweede te worden. George Russell eiste in zijn Mercedes de laatste podiumplek op.

Na afloop van de race laat een tevreden Verstappen weten: “Vanaf het begin hadden we een hele goede snelheid. Allereerst was de start al heel goed, alleen kon ik nergens heen. Daarna probeerde ik Charles in te halen, maar hij had net wat teveel topsnelheid om echt aan te kunnen vallen. Daarna kon ik echter goed op mijn banden letten en kon ik Checo inhalen. Met de snelheid die we hadden, kon ik het gat naar Charles nog wel dichtrijden, alleen is het dan altijd de vraag of je kunt inhalen. We hebben natuurlijk wat geluk gehad met de uitvalbeurt van Charles, maar over het algemeen hadden we vandaag een erg goede balans en een goede snelheid. Om uiteindelijk een één-twee te scoren als team, maakt het een goede dag voor ons.”

Waar de betrouwbaarheid in het begin van het seizoen te wensen over liet bij Red Bull, lijkt dit nu juist de achilleshiel van Ferrari te zijn. Desondanks is Verstappen waakzaam over de betrouwbaarheid van de RB18: “Wij hebben het ook al gehad en daar moet je wel op blijven letten dat het niet weer fout gaat. En je ziet nu ook meteen hoe groot het gat in het kampioenschap dan kan worden, maar het kan natuurlijk ook weer snel omslaan. We moeten erop blijven focussen dat we elke wedstrijd finishen zonder problemen.”

Ondanks de overtuigende zege in Azerbeidzjan weet Verstappen dan ook dat het team met het oog op de aankomende race in Canada niet op zijn lauweren mag rusten: “Elk weekend is een beetje anders. Je moet precies zijn en je moet echt op ieder klein detail letten met betrekking tot het managen van een race. Het kan elke Grand Prix veranderen.”

Onder een stralende zon en met een buitentemperatuur van 26 graden Celsius gaat de Grand Prix van Azerbeidzjan op het Baku City Circuit van start, waarbij de complete top tien de race aanvangt op de medium compound banden. Max komt erg goed weg vanaf de derde plek op de grid, maar vanwege de korte run naar de eerste bocht kan hij geen plekken winnen. Teamgenoot Perez, die op de tweede plek op de grid stond, beleeft ook een uitstekende start en hij gaat in de eerste bocht aan de binnenkant voorbij aan polesitter Leclerc. Daarachter is het Carlos Sainz op plek vier en George Russell op plek vijf. Het gehele veld komt zonder kleerscheuren de eerste ronde door.

In de eerste ronden kan Verstappen goed aanhaken bij Leclerc voor hem, maar hij komt steeds net tekort om een aanval te wagen op de Ferrari-coureur. Achter hen ligt Carlos Sainz op P4. De Spanjaard schiet in ronde negen echter rechtdoor bij bocht vier door een remprobleem en is daarmee de eerste uitvaller van de race. Er volgt een korte virtual safety car, waarvan Leclerc dankbaar gebruik maakt door zijn pitstop te maken en te wisselen naar de harde bandencompound. Door de stop van Leclerc schuift Verstappen door naar P2. Als het veld weer wordt vrijgelaten, ligt Verstappen twee seconden achter teammaat Perez en twaalf seconden vóór Leclerc.

Max loopt met rasse schreden in op leider Perez en gaat in ronde vijftien met behulp van DRS voorbij aan de Mexicaan bij bocht één. Achter hen loopt Leclerc op zijn nieuwe harde banden in op de beide Red Bull’s. Perez besluit in ronde zeventien binnen te komen en hij wisselt naar de harde bandencompound. Na een trage stop komt hij vlak voor George Russel als derde terug de baan op. Verstappen volgt in ronde negentien en ook hij wisselt naar de harde bandencompound. Verstappen komt als tweede terug de baan op, ruim dertien seconden achter leider Leclerc.

Eén ronde later rijdt de Leclerc echter met een rokende Ferrari langzaam terug naar de pits en de Monegask moet het strijdtoneel verlaten. Daarmee is het complete team van Ferrari uitgeschakeld. Door de uitvalbeurt van Leclerc komt Verstappen terug aan de leiding van de race, op ruim vijf seconden gevolgd door Perez en acht seconden daarachter Russell op P3.

Zhou Guanyu is in ronde 24 de derde uitvaller van de race, als hij zijn Alfa Romeo met technische problemen in de pits moet parkeren. Nu de druk van Leclerc is geweken, loopt Max in de vrije lucht steeds iets verder uit op teamgenoot Perez. In ronde 33 moet Kevin Magnussen zijn Haas met technisch malheur naast de baan parkeren. Daarmee is hij al de vierde uitvaller met een Ferrari-krachtbron. Er volgt een virtual safety car-fase, wat Verstappen de kans geeft om zijn tweede pitstop te maken. Hij wisselt naar een nieuw setje harde banden en behoudt daarbij de leiding. Als het veld weer wordt vrijgelaten ligt Verstappen dertien seconden vóór Perez en 35 seconden vóór Russell in de Mercedes.

In de slotfase komt de overwinning voor Verstappen geen moment in gevaar en met een voorsprong van 20 seconden op teamgenoot Perez wint Verstappen zijn vijfde race van het seizoen en zijn 25e uit zijn Formule 1-carrière. Perez schuift met zijn tweede plaats, en het punt voor de snelste raceronde, op naar P2 in het kampioenschap, met 21 punten achterstand op Verstappen. Door de derde één-twee van het seizoen, gaat Red Bull Racing nu fier aan kop in het constructeurskampioenschap met maar liefst 80 punten voorsprong op Ferrari.

Ruim achter de beide Red Bull’s pakt Russell met een derde plaats zijn derde podium van het seizoen. Lewis Hamilton wordt vierde terwijl Pierre Gasly en Sebastian Vettel hun beste resultaat van het seizoen noteren met een vijfde en een zesde plaats. Fernando Alonso, Daniel Ricciardo, Lando Norris en Esteban Ocon completeren de top tien.