Max Verstappen heeft in de Grand Prix van Monaco een vierde plek weten te behalen. De Nederlander reed een sterke race, waarin hij winnaar Lewis Hamilton voor het grootste gedeelte van de wedstrijd onder druk wist te zetten. Verstappen kwam uiteindelijk als tweede over de finish, op slechts een halve seconde van Hamilton, maar kreeg door een eerder opgelopen tijdstraf vanwege een ‘unsafe release’ vijf seconden aan zijn totaaltijd toegevoegd. Hierdoor viel hij twee plaatsen terug, waardoor Sebastian Vettel (P2) en Valtteri Bottas (P3) het podium mochten completeren. Max werd desondanks voor de tweede keer dit seizoen uitgeroepen tot Driver of the Day.

 

“Het is jammer van de tijdstraf, maar ik heb vandaag alles gegeven om aan Lewis voorbij te komen”, laat Verstappen na de wedstrijd weten. “Ik wist dat hij op zachtere banden reed en langzamer moest rijden om deze te sparen. Ik begon na onze pitstops dan ook te pushen. Lewis moest hierdoor weer harder gaan rijden, waardoor zijn banden het zwaar kregen. Ik zag dat hij het op bepaalde punten moeilijk had en kon vanaf dat moment ook gaan aanvallen.”

 

In Monaco blijft inhalen altijd erg lastig, zo weet ook Max: “Het probleem was dat je bij het ingaan van de tunnel niet dicht genoeg achter je voorganger zit om een aanval te kunnen plaatsen, dus ik heb gewoon geprobeerd om de druk erop te houden. Ik zat met mijn voorvleugel zowat tegen de onderkant van zijn vloer aan, maar je kan hier gewoon niet inhalen. Met een paar ronden te gaan probeerde ik het nog, maar we raakten elkaar hierbij heel even.”

 

Verstappen kijkt ondanks de teleurstelling met een positief gevoel terug op het weekend: “Het is jammer, want we hadden het de hele race eigenlijk dik verdiend. We waren ook echt snel. Ik heb desondanks een leuke race gehad en als je kijkt naar onze snelheid en prestaties, hebben we het gewoon goed gedaan.” 

 

Het is iets na drieën als de wedstrijd in het prinsdom van start gaat. Max Verstappen komt erg goed weg en positioneert zich in de eerste bocht direct aan de binnenkant van Valtteri Bottas. Omdat de Mercedes-coureur zijn lijn houdt, is Verstappen gedwongen zich in te houden en zijn voorvleugel te sparen. Ondanks wat geduw en getrek achterin het veld, komt iedereen de eerste ronde zo goed als ongeschonden door.

Charles Leclerc is ondertussen bezig met een opmars vanaf de zestiende plek. Het gaat in ronde negen echter flink mis als de Monegask aan Nico Hülkenberg voorbij wil gaan in de befaamde Rascasse-bocht. De twee raken elkaar en het heeft voor Leclerc een lekke band tot gevolg. Doordat de Ferrari-coureur snel naar de pits terug wil keren, wordt de vloer door de lekke band kapotgeslagen. Er belanden veel brokstukken op de baan, waarop de wedstrijdleiding besluit de safety car naar buiten te brengen.

 

De meeste coureurs maken meteen van de mogelijkheid gebruik om een nieuw setje banden te laten monteren, zo ook de kopgroep. Valtteri Bottas verliest door een dubbele pitstop bij Mercedes tijd, waardoor Max Verstappen na het wegrijden bij zijn team aan hem voorbij kan. De twee raken elkaar hierbij echter, waardoor de Nederlander beboet wordt met een tijdstraf van vijf seconden vanwege een ‘unsafe release’.

 

Als het circuit rondom de zwembadsectie schoon is en het veld weer losgelaten wordt, houdt Max het gat ten opzichte van Lewis Hamilton klein. Teamgenoot Pierre Gasly heeft zich inmiddels, na zijn in de kwalificatie opgelopen gridstraf, weer opgewerkt naar een vijfde plek. Slechts enkele momenten later gaat het wederom mis in de Rascasse-bocht. Antonio Giovinazzi wil aan Robert Kubica voorbijgaan, maar toucheert hierbij het achterwiel van de Williams, waardoor de Pool spint. Omdat de Williams het parcours blokkeert, volgt er een opstopping waarbij meerdere coureurs betrokken zijn. Wonder boven wonder kan iedereen zijn weg na een kort oponthoud weer vervolgen.

 

Charles Leclerc meldt zich in ronde achttien als eerste en enige uitvaller van de dag. De Monegask was na zijn pitstop al teruggevallen naar de laatste plek, maar de schade aan de Ferrari blijkt te groot om de wedstrijd te kunnen uitrijden.

 

Als er een derde van de wedstrijd verreden is, leidt Lewis Hamilton nog steeds het veld. Max Verstappen heeft de tweede plek in handen, met achter zich Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Pierre Gasly en Carlos Sainz. Er vallen wat kleine druppels regen naar beneden, maar door de kleine hoeveelheid vormt dit geen concrete dreiging.

 

Gedurende het overgrote deel van de wedstrijd zien we de RB15 van Max Verstappen in het kielzog van de Mercedes van Lewis Hamilton. De Brit rijdt op dat moment op de medium band en uit meerdere keren zijn zorgen over een slijtende linker voorband. Max rijdt daarentegen, net als Sebastian Vettel en Valtteri Bottas, op de wit-gemarkeerde harde band.

 

Ook in de slotfase van de wedstrijd heeft Verstappen de druk nog steeds vol op de ketel van Hamilton staan. In ronde 76 probeert de Nederlander het bij het uitkomen van de tunnel aan de binnenkant, maar er is te weinig ruimte. De twee raken elkaar, maar kunnen zonder kleerscheuren verder. Hamilton behoudt de voorsprong en wint zijn vierde wedstrijd van het seizoen. Max komt als tweede over de streep, maar valt door zijn tijdstraf terug naar P4. Teamgenoot Pierre Gasly wordt vijfde, Toro Rosso doet uitstekende zaken door met beide auto’s in de top tien te eindigen.