Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van de Eifel. De Nederlander startte als derde op de grid, maar profiteerde van een fout van Valtteri Bottas, die later met motorproblemen uitviel. Max reed vervolgens een solide wedstrijd en wist in de laatste ronde zelfs de snelste raceronde te rijden, waardoor hij een extra punt bij zijn totaal mag voegen. Lewis Hamilton won de wedstrijd en evenaarde hiermee het aantal overwinningen (91) van recordhouder Michael Schumacher. Daniel Ricciardo completeerde namens Renault het podium.

“Het was een goede race”, laat Max na afloop van de wedstrijd weten. “Nadat Valtteri uitviel, probeerde ik Lewis te volgen, maar Mercedes was net wat te snel. We hebben geprobeerd onze eigen race te rijden en de snelheid was goed. In de laaste ronde dacht ik: laten we het proberen en dan zien we wat er gebeurt. We hebben net de snelste ronde weten te pakken en daarmee ook een extra punt, waar ik blij mee ben.”

De Aston Martin Red Bull Racing-coureur geeft nog kort tekst en uitleg over de safety car-fase, die volgens meerdere coureurs te lang duurde: “De baan is erg koud. Zelfs als je de pitstraat uitrijdt, zijn de banden al erg koud. Ik snapte dus niet waarom de safety car zo lang buiten bleef, de auto van Lando was immers al uit de weg gehaald. Ik snap dat ze het veld bij elkaar wilden brengen, maar dat is vrij gevaarlijk als de banden zo koud zijn.”

“Het is ook zo dat we maar met drie of vier man die achter de safety car waren aangesloten. De rest heeft vol gas een rondje kunnen rijden, dus die hadden hun banden op temperatuur. Dat is wat oneerlijk en daar zullen we dus nog naar kijken. Maar het belangrijkste is dat we als tweede zijn gefinisht, de plek waar we vandaag hoorden.”

Verstappen sluit af met een vooruitblik op de volgende race, die over twee weken op het circuit in het Portugese Portimão zal worden verreden: “Ik kijk ernaar uit, het is een leuk circuit. Ik hoop wel dat het iets warmer is, haha!” 

Het is iets na tweeën als de vijf rode lichten uitgaan en we onderweg zijn voor de elfde wedstrijd van het seizoen. Max Verstappen komt goed van zijn plek en behoudt, ondanks dat Charles Leclerc kortstondig een kijkje neemt, zijn derde positie. Het gehele veld komt probleemloos door de eerste ronde, die Valtteri Bottas als eerste besluit. Achter de Fin zijn het Lewis Hamilton, Max Verstappen, Charles Leclerc, Daniel Ricciardo en Alexander Albon die de top zes vormen.

Na vijf ronden bevindt Max zich nog binnen schootsafstand van Lewis Hamilton, daar hij het gat naar de zwartgekleurde Mercedes rond de anderhalve seconde weet te houden. De voorsprong op Charles Leclerc, die zijn handen op dat moment vol heeft aan Daniel Ricciardo, bedraagt zeven seconden.

In ronde dertien vindt voor in het veld een wisseling van de wacht plaats. Valtteri Bottas blokkeert bij het ingaan van de eerste bocht zijn banden, waarop Lewis Hamilton zijn kans ruikt en de leiding in de wedstrijd overneemt. Omdat het rubber van de Fin een vlakke kant heeft opgelopen, kan ook Max aan de Mercedes met nummer 77 voorbij. Bottas meldt zich hierna direct in de pitstraat voor een nieuw setje banden en wisselt hierbij naar de gele mediums.

Even later zien we de Williams van George Russell naast de kant staan. De 22-jarige Brit werd bij het insturen van de eerste bocht door Kimi Räikkönen geraakt en dient met een lekke band en de nodige schade aan de achterkant van zijn bolide op te geven. Räikkönen wordt op het matje geroepen door de wedstrijdleiding en krijgt na een kort onderzoek een tijdstraf van tien seconden achter zijn naam.

De Virtual Safety Car wordt ingeschakeld tot de Williams weer op een veile plaats staat. Zowel Hamilton als Verstappen komen direct binnen om te profiteren en het tijdsverlies van een pitstop te beperken. Het tweetal wisselt hierbij naar een setje mediums. Valtteri Bottas rijdt op dat moment nog op vers rubber, maar krijgt al snel te maken met motorische problemen. Het euvel blijkt uiteindelijk funest voor de van pole gestarte Mercedes-coureur, die zich in de pistraat bij zijn team meldt en uitvalt.

In de ronden hierna vinden ook Esteban Ocon en Alexander Albon hun Waterloo. Ocon dient de strijd te staken door een vermoedelijk hydraulisch probleem. Albon valt na een tot die tijd turbulente race uit door een motorisch euvel. Het totaal aantal uitvallers komt hiermee op vier te staan.

Na een hectische eerste helft van de wedstrijd bouwt raceleider Lewis Hamilton zijn voorsprong ten opzichte van Max langzaam maar zeker verder uit. Achter het tweetal vinden de nodige positiewisselingen plaats, waardoor de top zes op twee derde van de wedstrijd wordt gevormd door Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Sainz en Norris. Laatstgenoemde kampt al enige tijd met een tekort aan vermogen door motorproblemen, welke de Brit in ronde 44 parten spelen. Norris dient zijn auto aan de kant te zetten en is hiermee uitvaller nummer vijf. De wedstrijdleiding stuurt de safety car naar buiten, die maar liefst tot het einde van ronde 49 het veld neutraliseert.

Bij de herstart heeft Max op koude banden moeite om Daniel Ricciardo achter zich te houden, maar de Limburger weet de aanval van de Renault-coureur af te slaan, waarmee hij zijn tweede plek behoudt. De Australiër staat op zijn beurt weer onder druk van Sergio Pérez, die tevens op de laatste podiumplek aast.

Gedurende de slotfase van de wedstrijd geeft Lewis Hamilton de leiding niet meer uit handen, waarmee hij zijn 91e overwinning in de Formule 1 pakt en het record van Michael Schumacher evenaart. Max Verstappen komt als tweede over de finish en weet in de laatste ronde nog de snelste ronde van de race te rijden, waarmee hij een extra punt scoort. Daniel Ricciardo mag na ruim twee jaar weer op het ereschavot klimmen door als derde te finishen. Sergio Pérez, Carlos Sainz, Pierre Gasly completeren de top zes. Charles Leclerc wordt zevende. De voor de Lance Stroll ingevallen Nico Hülkenberg mag terugkijken op een uitstekend resultaat door als achtste te finishen.