Max Verstappen heeft met de Grand Prix van Mexico de derde overwinning uit zijn carrière behaald. Na een strakke inhaalactie op Sebastian Vettel in de eerste ronde, verdween de Nederlander aan de horizon en reed hierna onbedreigd naar de winst. Lewis Hamilton kwam als negende over de streep, maar had door een vierde plaats van Vettel genoeg marge om tot wereldkampioen gekroond te worden. De Brit schrijft hiermee de vierde wereldtitel op zijn naam. Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen completeerden het podium.

 

“De start was cruciaal”, vertelt Max na de race. “Ik was iets minder goed weg, omdat ik heel hoog in de toeren zat, maar ik kon met de slipstream goed achter Sebastian aansluiten. Ik kon in de eerste bocht buitenom, waardoor ik voor de tweede bocht meteen goed zat aan de binnenkant. Dat pakte goed uit. Daarna heb ik meteen een gat geslagen en kon ik gecontroleerd mijn eigen race rijden. Het was denk ik zelfs een van de makkelijkste races ooit uit mijn carrière, dus dat is erg mooi. Na vorige week was dit een perfecte wedstrijd.”

De RB13 van de Nederlander presteerde het gehele weekend al goed op het circuit in Mexico: “Ik had er vertrouwen in dat de auto goed zou zijn. Als je naar de lange runs keek, was het relatief makkelijk voor ons om snelle ronden te rijden. We moesten alleen zorgen dat de balans goed was om dat vol te houden. De auto was ook vandaag super en we hadden veel over. Mijn dank aan Red Bull is groot, want zonder hen was dit natuurlijk niet gelukt.”

 

De goede reeks aan resultaten die tijdens de afgelopen races is neergezet, geeft Verstappen weer alle vertrouwen voor de toekomst: “Ik geloof in het team. Daarom heb ik ook bijgetekend. Het blijkt nu maar weer dat we de goede kant opgaan. Hopelijk kunnen we volgend jaar sterk beginnen en dan weet ik zeker dat we mooie dingen kunnen bereiken.”

Als de lampen op het Autódromo Hermanos Rodríguez doven, is Max Verstappen goed weg. Bij het ingaan van de eerste bocht zet de Nederlander zijn RB13 meteen naast de Ferrari van Sebastian Vettel. In bocht twee gaat de Duitser hem, ondanks een lichte touché, voorbij. Vettel rijdt hierbij een deel van zijn voorvleugel stuk op de auto van Verstappen. De Red Bull Racing-coureur komt er echter ongeschonden van af. Dit geldt niet voor Lewis Hamilton: bij het uitgaan van de derde bocht wordt de Brit geraakt door Vettel. Het levert hem een lekke band op, waardoor de kampioenschapsleider gedwongen is al na de eerste ronde de pitstraat op te zoeken. Ook Vettel komt door de vele schade aan zijn voorvleugel naar binnen. Na de pistops bevinden de twee zich in de achterhoede van het veld.

 

Daniel Ricciardo meldt zich in ronde zes bij zijn team vanwege een probleem met de MGU-H. De auto wordt na een korte inspectie stilgezet en hiermee is de teamgenoot van Max Verstappen de eerste uitvaller van de dag.

Na tien ronden leidt Max Verstappen het veld, met Valtteri Bottas achter zich. Het team van Force India doet prima zaken door op dat moment met Esteban Ocon en Sergio Pérez op plek drie en vijf te rijden. Ook Nico Hülkenberg bevindt zich met een vierde plaats in een prima uitgangspositie.

Pérez komt in ronde negentien voor de eerste reguliere stop binnen. De Mexicaan wisselt zijn ultrasofts voor de softs. Ondertussen proberen Hamilton en Vettel zich verder naar voren te werken, al heeft Hamilton daar de nodige moeite mee. In ronde tweeëntwintig heeft Max het gat naar de staart van het veld al gedicht en wordt de Brit op een ronde gezet. Zorgen om het kampioenschap hoeft de drievoudig wereldkampioen zich echter niet te maken, aangezien Vettel zich ver van de benodigde tweede positie bevindt.

 

In ronde zesentwintig meldt zich de tweede uitvaller zich. Dit keer in de naam van Nico Hülkenberg. Het team meldt dat de auto van de Renault-coureur onveilig is en de Duitser wordt verzocht zijn auto onmiddellijk aan de kant te zetten. Op dat moment is de voorsprong van Max ten opzichte van Bottas met acht seconden comfortabel.

Een paar ronden voordat de race halverwege is, geeft de volgende Renault-motor de geest, als Brendon Hartley met een rook en enkele vlammen zijn Toro Rosso langs de baan zet. Het resulteert in een virtual safety car, waardoor het gros van het veld naar binnen duikt voor hun pitstops. Ook Max meldt zich bij zijn team en laat de supersofts onder zijn RB13 monteren. Hij vervolgt zijn weg wederom op P1. Bottas volgt het voorbeeld van de Nederlander. Raikkonen, op dat moment op P3, opteert voor een compound harder. Na de pitstops wordt de top zes gevormd door Verstappen, Bottas, Raikkonen, Ocon, Stroll en Pérez.

 

De tweede helft de race staat voor Max Verstappen vooral in het teken van het behouden van de voorsprong. Met nog ruim twintig ronden te gaan, is deze maar liefst veertien seconden. Deze blijft in de ronden erna verder groeien. Uiteindelijk komt de 20-jarige Limburger met bijna twintig seconden voorsprong als eerste over de finish. Vettel rijdt zich nog naar een vierde plek, al is dit niet genoeg om te voorkomen dat Hamilton, die op P9 finisht, wereldkampioen wordt. De Brit schrijft na een ijzersterk seizoen een vierde wereldtitel op zijn naam en komt hiermee in het rijtje met Alain Prost en Sebastian Vettel.