Max Verstappen heeft de Grand Prix van Mexico met een overtuigende voorsprong gewonnen. De tweevoudig wereldkampioen wist zijn banden op indrukwekkende wijze te managen, waarmee hij zijn vierde Formule 1-overwinning op het Autódromo Hermanos Rodríguez heeft binnengesleept. Ook is hij vanaf nu recordhouder van de meeste punten en zeges in één jaar, namelijk veertien. Lewis Hamilton eindigde vijftien seconden achter Max op P2. Mercedes kon door een verkeerde bandenstrategie niet dichtbij genoeg komen. Thuisheld Sergio Pérez pakte onder luid gejuich van het publiek de laatste podiumplek. George Russell en Carlos Sainz completeerden de top vijf. Met slechts één virtual safety car aan het einde verliep de race zonder grote incidenten.

“Veertien overwinningen, ongelooflijk. Wat een seizoen. Een dubbel podium hier is ook geweldig”, zegt Max zodra hij over de finish komt. Max was zeer te spreken over zijn auto vandaag: “Het is weer een geweldig resultaat en de snelheid van de auto was weer goed. Die goede start was belangrijk om ervoor te blijven. We zaten op een andere strategie dan de auto’s om ons heen. We hadden natuurlijk de soft banden, dus ik wist dat we op het begin misschien een beetje weg konden rijden. Toen we eenmaal op de medium band reden, had ik een goed gevoel in de auto. We moesten op onze banden letten, omdat het een erg lange stint was op de mediums. Maar het werkte. Ik kon langzaamaan het gat groter maken.”

De bandenkeuze van Mercedes zorgde ervoor dat Hamilton en Russell geen grote bedreiging konden vormen voor de mannen van Red Bull. Maar Max denkt niet dat een andere strategie voor Mercedes veel had uitgemaakt: “Ik denk dat ze mij nooit voorbij waren gekomen, ook al zouden ze dezelfde banden gehad hebben. Als zij naast mij waren gekomen, waren ze er niet zomaar voor gekomen omdat wij iets meer topsnelheid hebben.”

Max geeft zijn eerste reactie na de race midden in het stadiongedeelte van het Autódromo Hermanos Rodríguez, onder toeziend oog van duizenden uitzinnige fans: “Het is geweldig hier. De sfeer is fantastisch. Ik vind het geweldig om hier te komen.”

Max is de eerste coureur ooit die veertien overwinningen in één seizoen binnensleept: Het was tot nu toe een fantastisch jaar”, zegt Max. “Ik geniet er zeker van en we proberen voor nog meer overwinningen te gaan.” Mocht Max nog een race winnen dit seizoen, dan betekent dat zijn vijftiende overwinning: “We hebben nog twee kansen, dus daar gaan we natuurlijk vol voor.”

Max Verstappen vangt de race in Mexico-Stad aan vanaf pole positie en doet dat op de zachte band. George Russell, die de wedstrijd naast Max vanaf P2 begint, start op de mediums. Teamgenoot Hamilton, die vanaf de derde plaats aanvangt, doet dat ook. Pérez start vanaf P4 op softs. Wanneer de lichten uit gaan op het Autódromo Hermanos Rodríguez heeft Max een perfecte start en het lukt hem om de eerste positie vast te houden aan het einde van de lange run. Hamilton gaat voorbij aan zijn teamgenoot en schuift daarmee op van de derde naar de tweede positie. Ook Pérez gaat voorbij aan Russell en heeft daarmee P3 in handen, onder luid gejuich van het Mexicaanse publiek. Na één ronde heeft Max al 1,3 seconden voorsprong op Hamilton.

 

 

Ook Lance Stroll beleefde een goede start en maakt vijf plaatsen goed vanaf de laatste positie. De Canadees kreeg drie plaatsen gridstraf voor het veroorzaken van de crash met Fernando Alonso vorig weekend in de Verenigde Staten. Stroll, die Pierre Gasly eerder inhaalde, krijgt het even later weer aan de stok met de Fransman. De AlphaTauri-coureur verremt zich enigszins terwijl hij Stroll inhaalt in bocht vier, waardoor ze samen wijd gaan. Dit incident leidt tot een straf van vijf seconden voor Gasly.

Tijdens ronde 16 horen we Max op de boordradio klagen over het stuiteren van de auto. Toch lukt het hem voorlopig nog om Hamilton op afstand te houden, op 2,2 seconden afstand om precies te zijn. Vanaf ronde twintig begint Max snelheid te verliezen op de zachte band. Hij meldt op de boordradio dat hij het op lagere snelheden lastig begint te krijgen met de banden. Pérez is de eerste van de kopgroep die naar binnen komt voor een pitstop. Hij verruilt zijn zachte banden voor banden met de gele wangen tijdens een langzame pitstop van vijf seconden. De Mexicaan keert terug op P6. Ondertussen meldt Hamilton dat zijn medium banden nog oké zijn. In ronde 25 komt Verstappen naar binnen voor een setje mediums na een pitstop van 2,5 seconden. Hij komt voor de deur van Sainz terecht op P3. Pérez gaat op zijn nieuwe banden voorbij aan Charles Leclerc. Max klinkt niet tevreden op de boordradio: hij laat weten dat het schakelen niet soepel gaat. Leclerc komt naar binnen en gaat naar de zachte band. Niet veel later kiest Hamilton voor de harde band, daarmee lijkt de Brit voor een éénstopper te gaan. Russell komt daarmee aan de leiding, die aangeeft dat hij lang door wil gaan. In ronde 35 komt hij binnen voor een set harde banden, waarmee hij de leiding weer teruggeeft aan Verstappen. Teamgenoot Pérez loopt ondertussen in op Hamilton, terwijl het volgepakte stadion uit z’n dak gaat. Hij komt echter steeds net te veel tekort om zijn DRS te kunnen openen. Tijdens ronde veertig ziet de top vijf er als volgt uit: Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell en Sainz.

Beide Mercedes-coureurs zijn niet blij met de hard band. Het lukt Verstappen dan ook Hamilton op afstand te houden, net zoals Pérez dat bij Russell doet. De eerste uitvaller van vandaag is Yuki Tsunoda, nadat hij in aanraking komt met Daniel Ricciardo die een te enthousiaste inhaalactie probeert in te zetten. De Japanner heeft onder andere schade aan de sidepod en vloer en moet zijn auto in de pits parkeren. Ricciardo krijgt hiervoor een tijdstraf van tien seconden.

Hoewel de mannen van Mercedes te horen krijgen dat de band naar hen toe zal komen, lijkt dit niet te gebeuren. Met nog tien ronden te gaan heeft Max dertien seconden voorsprong op Hamilton, terwijl Pérez ruim vier seconden voor Russell rijdt. Vijf ronden voor het einde zien we de eerst virtual safety car, nadat de motor van Alonso de geest geeft en hij zijn auto naast de baan moet parkeren. De Spanjaard is hoorbaar en zichtbaar gefrustreerd. Russell wil tijdens de virtual safety car, die al snel weer wordt ingetrokken, naar binnen omdat hij klaar is met zijn harde banden. Zijn team wil echter dat hij buiten blijft. Een paar ronden later komt hij echter toch naar binnen voor een setje softs. Zijn voorsprong op Sainz is groot genoeg voor een vrije pitstop.

Na 71 ronden komt Verstappen als eerste over de finish op het het Autódromo Hermanos Rodríguez, met vijftien seconden voorsprong op Hamilton. Dit betekent ook een record voor Verstappen, die nu de meeste overwinning ooit heeft binnengehaald in een enkel seizoen. Pérez completeert het podium onder toeziend oog van zijn feestende thuispubliek. Russell en Sainz pakken de vierde en vijfde posities.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl