Max Verstappen is vanwege een klapband uitgevallen in de Grand Prix van Emilia-Romagna. De Nederlander leek op weg naar een knappe tweede plaats, nadat hij eerder in de race Valtteri Bottas had weten te verschalken. Een lekke rechterachterband gooide met nog twaalf ronden te gaan roet in het eten. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur spinde op volle snelheid de grindbak in, kon zijn weg niet meer vervolgen en viel daarmee voor de vierde maal dit seizoen uit. Lewis Hamilton won de race, gevolgd door Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas en de Renault van Daniel Ricciardo, die zijn tweede podium van het seizoen scoorde.

Na afloop van de race laat een zwaar teleurgestelde Max weten: “Het is balen, want het kon een hele goede race zijn. We zijn dit jaar drie keer uitgevallen in Italië, dus dat is niet best.”

Over het begin van de race zegt Verstappen: “De start was goed en ik ging Hamilton direct voorbij. Daarna kon ik bij Bottas in de buurt te blijven, ook al had hij iets meer snelheid. We probeerden een undercut op hem te doen door één ronde eerder te stoppen, maar dat lukte niet. Na mijn pitstop zat ik vast achter Valtteri, want hij had schade aan de vloer. We verloren veel rondetijd en ik kon niet dichterbij aan hem komen, omdat het erg lastig inhalen is op dit circuit. Daarna kwam Lewis na zijn stop voor ons te liggen.”

Nadat Max rondenlang de druk vol op de ketel had staan bij Bottas, verremde de Fin zich bij Rivazza. Dit gaf Max de kans om de Bottas in te halen: “Dat was mijn enige kans”, zegt Verstappen over zijn inhaalactie. “Hij maakte al een paar een keer fout daar. Deze fout was net wat groter dan de andere en toen kwam ik er voorbij. Daarna was de snelheid best in orde, de auto voelde goed, maar opeens verloor ik de auto op het rechte stuk omdat de band klapte. Ik weet niet precies was er gebeurde, er was verder niets kapot aan de auto.”

Max vervolgt: “Het is erg jammer om niet tweede te worden vandaag. Ik had tot dat moment een leuke race. Ik pushte hard en probeerde bij de Mercedessen in de buurt te blijven. Er was eigenlijk niks aan de hand en dan word je normaal gezien makkelijk tweede, maar het mocht niet zo zijn.” 

Op het circuit van Imola, waar voor het eerst sinds 2006 weer een Grand Prix wordt verreden, is het droog en zonnig voor aanvang van de 63 ronden tellende race. Max komt goed weg vanaf zijn derde startplek. In de slipstream van Bottas gaat Verstappen voorbij aan Hamilton voor P2 in de aanloop naar bocht twee. Lance Stroll maakt bij de derde bocht contact met de Renault van Esteban Ocon en verliest een deel van zijn voorvleugel, terwijl Sebastian Vettel Kevin Magnussen aantikt bij Tosa. De Deen staat achterstevoren met zijn Haas, maar hij kan zijn weg vervolgen.

Max kan in de openingsronden het tempo van leider Bottas goed volgen, terwijl Hamilton op zijn beurt vlak achter Verstappen rijdt. Pierre Gasly krijgt in ronde negen van zijn team over de boordradio het verzoek zijn AlphaTauri in de pits te parkeren vanwege technische problemen. De Fransman die op dat moment op P5 rijdt, is daarmee de eerste uitvaller van de race.

In ronde negentien komt Max naar binnen voor zijn verplichte pitstop. De medium compound banden worden ingewisseld voor een setje harde banden in een foutloze stop van 2.2 seconden en Max komt als derde terug de baan op. Bottas maakt een rondje later zijn stop en de Fin keert vlak vóór Verstappen terug op het asfalt. Hamilton besluit langer door te rijden.

Estenban Ocon zet in ronde 30 zijn Renault stil naast de baan met technische problemen. Er volgt een korte Virtual Safetycar-periode, wat Hamilton een uitgelezen kans geeft om zijn pitstop te maken. De Brit komt na zijn stop ruim vóór Bottas en Verstappen weer de baan op.

De Nederlander houdt de druk er vervolgens vol op bij Bottas en als de Mercedes-coureur zich in ronde 42 verremt bij Rivazza, grijpt Max zijn kans. Met behulp van DRS gaat Verstappen op het rechte stuk bij start-finish voorbij aan Bottas en ligt daarmee op de tweede plaats.

Kevin Magnussen moet zijn Haas in ronde 49 in de pits parkeren met technische problemen. Max Verstappen krijgt in ronde 51 een klapband en hij spint stuurloos de grindbak in bij bocht vijf. De Nederlander kan niet verder en ligt uit de race. De safetycar komt direct de baan op, wat de coureurs de kans geeft om een stop te maken. George Russell crasht achter de safetycar op koude banden de muur in en ook hij moet het strijdtoneel verlaten.

Als de safetycar weer naar binnen is gekomen, zijn er nog vijf ronden te rijden met Hamilton aan kop, gevolgd door Bottas en Daniel Ricciardo. Alexander Albon spint bij bocht zes als hij in gevecht is met Sergio Perez en hij valt terug tot de laatste plaats. Danill Kyvat werkt zich op de zachte banden naar voren tot de vierde stek, maar slaagt er niet meer in Ricciardo voor hem in te halen. Daarmee wint Hamilton de race, met Mercedes-stalmaat Bottas op P2. Tevens pakt Mercedes wederom met grote overmacht het constructeurskampioenschap, de zevende titel op rij voor het team. Daniel Ricciardo wordt derde en pakt zijn tweede podium in drie races. Daniil Kvyat wordt knap vierde, met achter hem Ferrari-coureur Charles Leclerc op P5. Perez wordt zesde, terwijl de Mclaren’s van Carlos Sainz en Lando Norris, en de Alfa Romeo’s van Kimi Raikkonen en thuisrijder Antonio Giovinazzi de top tien completeren.