Max Verstappen is tiende geworden in de Grand Prix van Hongarije. Verstappen reed de gehele race rond met schade aan zijn auto, nadat hij bij de start op een natte baan werd getorpedeerd door Lando Norris, die op zijn beurt van de baan werd getikt door Valtteri Bottas. Door de vele ongelukken bij de start werd de race stilgelegd. Het team van Mercedes maakte vervolgens een blunder door bij de herstart Hamilton als enige coureur niet te laten wisselen naar droogweerbanden. Hierdoor kwam Esteban Ocon aan de leiding te liggen en op sensationele wijze reed de Fransman in zijn Alpine naar zijn eerste overwinning in de Formule 1. Sebastian Vettel werd knap tweede, terwijl Hamilton zich nog terug kon knokken tot plek drie. Verstappen kon met zijn beschadigde auto geen vuist meer maken, waardoor hij slechts als tiende eindigde.

 

Na afloop van de race laat Max weten: “De start was prima, daar was niks mis mee. Daarna word ik er weer afgekegeld door een Mercedes-auto. Het is gewoon de schuld van Bottas. Het is enorm teleurstellend dat ik twee races achter elkaar zo veel pech heb. Daarna had ik zo veel schade aan de zijkant en de vloer van de auto, dat ik niks meer kon uitrichten. Ik kon niet goed inremmen in de bochten en ik blokkeerde alleen maar. Daarnaast had ik overstuur en onderstuur.”

 

Om de auto in de pits te parkeren was echter geen optie voor Verstappen: “Het is altijd beter om dat punt proberen te pakken. Je probeert er altijd het beste van te maken. Als je een onbeschadigde, hele auto hebt, kun je je altijd nog naar voren vechten, maar dit was enorm lastig.”

Ondanks de teleurstellende race, blijft Max strijdvaardig: “Er zijn veel gekke dingen gebeurd die ons veel punten hebben gekost, maar er is nog niks verloren. We blijven gewoon aanvallen en we zullen nooit opgeven. Ik zal alles geven en ik hoop dat mijn auto competitief zal zijn.”

 

Vlak voor aanvang van de race begint het te regenen op de 4.381 km lange Hungaroring. Dit noopt alle coureurs ertoe om de race op de intermediate-banden te starten. Max komt goed weg vanaf zijn derde startplek en hij ligt tweede bij het ingaan van de eerste bocht. Valtteri Bottas verprutst zijn start. De Fin verliest enkele plekken en bij het ingaan van de eerste bocht verremt hij zich en boort hij zijn Mercedes in de achterkant van de auto van Lando Norris. De twee heren glijden stuurloos rechtdoor bij bocht één en ze raken de beide Red Bull Racing-coureurs. In de eerste bocht vindt nog een afzonderlijk incident plaats waarbij Lance Stroll in de zijkant van de Ferrari van Charles Leclerc vliegt. Leclerc tikt op zijn beurt Daniel Ricciardo in de rondte. Sergio Perez, Lance Stroll, Charles Leclerc en Valtteri Bottas vinden hun Waterloo in de eerste bocht, terwijl Max met een beschadigde zijkant van de RB16B de pits moet opzoeken voor reparaties. Hij komt als dertiende terug de baan op. Er volgt een rode vlag om de gestrande auto’s van de baan te kunnen verwijderen. Op dat moment ligt Hamilton op kop, met achter hem Esteban Ocon op P2 en Sebastian Vettel op plek drie. Carlos Sainz ligt vierde met Yuki Tsunoda op P5.

 

In de rode vlag-periode zijn de monteurs van Red Bull Racing druk in de weer om de auto van Verstappen op te lappen. De McLaren van Lando Norris is te zwaar beschadigd en hij kan niet deelnemen aan de herstart. Na een oponthoud van een half uur, wordt de race weer vrijgegeven. Er volgt een staande herstart. Alle coureurs, behalve Hamilton, besluiten na de opwarmronde om de pits op te zoeken om droogweerbanden onder hun auto’s te zetten. Hamilton staat daardoor alleen op de startgrid en hij neemt vanzelfsprekend de leiding bij de herstart. Echter besluit ook Hamilton één ronde na de herstart naar binnen te komen om te wisselen naar droogweerbanden, wat hem laat terugvallen naar de laatste plaats. Esteban Ocon komt hierdoor voor het eerst in zijn Formule 1-carrière aan de leiding van de race te liggen, met achter hem Sebastian Vettel en Nicholas Latifi. Max Verstappen zit vast achter Mick Schumacher en heeft zichtbaar last van de schade die hij heeft opgelopen bij de start.

 

In ronde veertien slaagt Max erin om Schumacher in te halen voor plek tien. Even later schuift Max op naar plek negen als Kimi Raikkonen zijn pitstop maakt. Hamilton zit op dat moment nog steeds achter Verstappen op plek elf. Aan kop leidt Ocon de race met Vettel één seconde daarachter. De twee heren lopen uit op Latifi op plek drie. Hamilton komt in ronde twintig voor de tweede maal naar de pits. De Brit wisselt naar de harde banden en hij komt als dertiende terug de baan op. Eén ronde later besluit ook Verstappen naar de pits te komen om zijn medium compound banden in te wisselen voor harde banden. Hamilton slaagt er met de undercut in om Verstappen in te halen. De Nederlander ligt na zijn stop twaalfde, achter Ricciardo en Hamilton.

 

Hamilton heeft op zijn harde banden de snelheid te pakken en hij werkt zijn weg naar voren. In ronde 33 haalt hij Tsunoda in voor plek vijf. Dit doet Carlos Sainz, die op dat moment derde ligt, besluiten om de pits op te zoeken en hij komt als vierde terug de baan op, vóór Hamilton. Verstappen kan, met zijn beschadigde auto, Mick Schumacher nog inhalen voor plek elf, maar hij zit vervolgens vast achter Daniel Ricciardo.

 

Aan kop maakt Vettel in ronde 37 zijn tweede stop vanaf P2. Hij komt als derde terug de baan op. Leider Ocon stopt één ronde later en de Fransman komt net vóór Vettel als tweede het asfalt op. Alonso neemt de leiding van de race over, maar ook hij gaat twee ronden later naar binnen voor zijn tweede stop. De Spanjaard komt op P5 achter Hamilton de baan op. Ocon ligt daarmee weer terug aan de leiding.

 

Verstappen maakt in ronde 41 zijn derde pitstop. In een razendsnelle stop van 1,8 seconden wisselt Max naar de medium compound banden en hij komt als twaalfde terug de baan op. Dit wordt al snel plek elf als hij Raikkonen inhaalt, maar daarna zit hij wederom vast achter Ricciardo en Russell. Ook Hamilton maakt nog een derde stop, waarmee hij terugvalt naar de vijfde plek.

 

Met nog tien ronden voor de boeg gaat Verstappen voorbij aan Ricciardo voor P10, terwijl Hamilton op zijn nieuwe medium compound banden met rasse schreden inloopt op Alonso voor hem. Er ontspint zich een prachtig gevecht waarbij Alonso ronde na ronde Hamilton van zich af kan houden. Toch slaagt Hamilton er in om vijf ronden voor het einde Alonso in te halen voor P4. Ook Sainz wordt twee ronden later voorbijgestoken door Hamilton voor plek drie. Er is echter niet voldoende tijd voor Hamilton om Vettel en Ocon voor hem bij te halen, waardoor Ocon voor zijn eerste overwinning uit zijn Formule 1-carrière behaalt. Het is tevens de eerste overwinning voor het team van Alpine. Vettel pakt voor de tweede keer dit jaar de tweede plek, terwijl Hamilton vlak daarachter als derde eindigt. Carlos Sainz wordt vierde, met Alonso op plek vijf. De AlphaTauri’s van Pierre Gasly en Yuki Tsunoda worden zesde en zevende, waarbij Gasly in de laatste ronde nog het punt pakt voor de snelste raceronde. Ook bij het team van Williams is er feest. Met een achtste plek voor Nicholas Latifi en een negende plek voor teamgenoot George Russell pakt het team zes punten, het beste resultaat voor Williams sinds 2017. Max Verstappen wordt met zijn beschadigde auto tiende, en pakt het laatste WK-punt.