Net als vorig jaar werd de titelstrijd in de GT4 European Series pas in de tweede en afsluitende race van de seizoensfinale op de Nürburgring beslist. En net als vorig jaar eindigde Max Koebolt uit Heemskerk ex-aequo bovenaan in de titelstrijd, maar greep hij samen met zijn Poolse teamgenoot Jan Kisiel vanwege een lager aantal overwinningen net naast de titel. “We hebben gestreden voor wat we waard waren, maar we wisten al dat het hier in de finale op de Nürburgring voor ons heel moeilijk zou worden”, verklaarde Koebolt, die uitkwam met de Mercedes-AMG GT4 van het Duitse team Leipert Motorsport in de kleuren van North Sea Lubricants. “Dat het met de titel niet is gelukt, is natuurlijk jammer, maar ik denk dat we tevreden mogen terugkijken op het nu voorbije seizoen.” Voor Leipert Motorsport was er in ieder geval de teamtitel, die in hoge mate te danken was aan de prestaties van Koebolt en Kisiel.

 

 

Max Koebolt en Jan Kisiel kwamen als leiders in de tussenstand van de GT4 European Series naar de Nürburgring, waar hen de zware taak te wachten stond om de felbegeerde rijderstitel in de Silver Cup binnen te halen. “Dat wordt niet eenvoudig, want we komen vanwege de ‘balance of performance’ qua topsnelheid gewoon tekort op onze naaste concurrenten”, wist Koebolt al voorafgaand aan het raceweekeinde in de Eifel. Koebolt en Kisiel begonnen het weekeinde met de elfde tijd in de eerste vrije training en de 14e tijd in de tweede vrije training, terwijl hun voornaamste concurrenten met BMW in de voorste gelederen reden.

Max Koebolt wist zich als tiende te kwalificeren voor de eerste race. “Het ging redelijk, maar het is een gegeven dat je hier maar twee ronden hebt waarin je de piek van de banden kunt gebruiken, omdat met name de voorbanden hier snel slijten”, vertelde hij. “Op mijn eerste ronde maakte ik zelf een foutje, zodat ik de ronde afbrak. De tweede ronde ging echt goed, totdat in de laatste chicane voor me een auto in de rondte ging, waardoor ik vol op de remmen moest. Dat kostte me vier, vijf tienden, precies de tijd die ik miste voor een plek vooraan. Dat was flink balen.” In de tweede kwalificatie reed Jan Kisiel, die tijdens zijn snelle ronde opeens technische problemen kreeg met de auto, waardoor hij niet verder kwam dan de 13e tijd.

 

 

De eerste race, verreden op zaterdag onder zomerse omstandigheden, was voor Koebolt moeilijk, zo omschreef hij: “Ik startte redelijk, maar kreeg al snel problemen met de temperatuur, waardoor ik niet goed kon aanvallen. Als ik in de buurt van de rijders voor me kwam, dan liep de watertemperatuur teveel op en hield de motor in. Daarmee heb ik heel veel tijd verloren. Toen ik eindelijk een keer een actie kon maken, duwde een concurrent me het gras in bij het aanremmen voor de eerste bocht, dus daardoor schoot ik rechtdoor en verloor nog meer plaatsen. Toen besloten we om eerder dan gepland onze pitstop met rijderswissel te maken. Daarna kon Jan dankzij die strategie nog wat plaatsen winnen, maar op een zeker moment zat ook hij vast, nota bene achter een gastrijder, en zo eindigden we als negende algemeen en als zevende voor de punten in onze klasse.”

De tweede wedstrijd moest daarmee de beslissing brengen in de titelstrijd. Kisiel startte en reed een “megagoede eerste stint”, zoals Koebolt het omschreef. “We moesten vol aanvallen. Dat zag er heel goed uit, maar opnieuw zat Jan achter diezelfde gastrijder als gisteren en kwam er weer niet voorbij. Toen veel teams al een stop maakten, kreeg Jan

nog wat lucht. Daarna stapte ik in en ook voor mij gold: ‘full attack’. Toen kon ik redelijk het gat naar onze voorliggers, onze directe tegenstander in de titelstrijd, dichtrijden, maar het was niet genoeg om in te halen en daarmee waren zij dus zeker van de titel. Jammer, maar meer zat er met ons gebrek aan snelheid en de problemen die we in de eerste race hadden gewoon niet in.”

 

 

Na een seizoen waarin hij opnieuw tot de laatste race in de strijd was om de kampioenstitel, kijkt Koebolt toch tevreden terug: “Ik denk dat we een goed seizoen hebben gedraaid, ondanks de nodige probleempjes hier en daar en de felle concurrentie. Zeker ook voor Mercedes-AMG, dat nu voor het eerst kon meestrijden voor de algemene titel en voor Leipert, dat gisteren al de teamtitel binnenhaalde en nu ook de titel in de Pro-Am-klasse won. Het was mooi geweest om dat nog af te sluiten met de titel in de Silver Cup, maar dat mocht dus helaas niet zo zijn. Wel hebben we over het hele seizoen laten zien dat wij eigenlijk de sterkste rijders en het sterkste team waren, en dat stemt tevreden. Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om ook mijn trouwe sponsors te danken voor hun ondersteuning in het nu voorbije seizoen: North Sea Lubricants, TINQ, K&N en Petromark.” Over zijn sportieve toekomst heeft Koebolt nog geen zekerheid: “We kijken naar verschillende mogelijkheden, maar het is nog vroeg dag. Wel is de focus nu volledig gericht op 2020!”