Met twee vijfde plaatsen in de beide races van de GT4 European Series op het circuit van Zolder in België maakten coureurs Max Koebolt (Heemskerk) en Simon Knap (Assendelft) in de BMW M4 GT4 van MDM Motorsport maximaal gebruik van hun mogelijkheden. Het duo scoorde daarmee goed tijdens de seizoensstart. “Van tevoren was al wel duidelijk dat we met de ‘balance of performance’ hier niet in aanmerking zouden komen voor de podiumplaatsen. Met die wetenschap zijn we met twee vijfde plaatsen zeker tevreden”, stelde GT4-titelverdediger Max Koebolt na afloop van het eerste raceweekeinde. “Een goede, cleane start van het seizoen”, oordeelde Simon Knap, die duidelijk genoot van zijn terugkeer op internationaal niveau. “Prachtig om in zo’n mooi en sterk veld te kunnen racen”, zei hij.

 

 

 Met 44 auto’s op de baan voor de seizoensstart op het voormalige Grand Prix-circuit in Belgisch Limburg was het duidelijk dat het verkeer op de baan een belangrijke rol zou spelen. Daardoor werden de kwalificatiesessies extra belangrijk met het oog op de startposities voor de beide races. Max Koebolt nam de kwalificatie voor de eerste race voor zijn rekening en eindigde daarin op de 13e plaats. “Ik had pas in mijn vierde ronde een relatief vrije baan, maar toen waren de banden al over hun piek heen, zodat een snellere tijd er niet meer in zat”, verklaarde hij. Wat er mogelijk was geweest, liet Simon Knap zien in de kwalificatie voor de tweede race, waarin hij als best geklasseerde BMW-rijder de vierde startplaats voor zich opeiste. “Ook voor mij was het lastig om een vrije ronde te vinden, het was wel erg druk op de baan, maar met het resultaat ben ik zeker tevreden”, aldus Knap.

In de eerste race vertrok Koebolt en verloor in de gebruikelijke mêlee na de start twee posities, maar vervolgens maakte hij niet minder dan zeven plaatsen goed, zodat hij de BMW op de achtste plaats binnenbracht voor de rijderswissel. Zijn commentaar: “Ik heb lekker gestreden en goede progressie kunnen maken. We wisten dat we het vooral van het tweede gedeelte van de race moesten hebben en Simon heeft het daarna heel netjes afgemaakt.” Tijdens de rijbeurt van Knap was er een safety-car-fase, die het veld weer dichter bij elkaar bracht. Mede daardoor kon Knap vervolgens nog meer plaatsen goedmaken en zo eindigde het duo als vijfde. “We hebben wat tijd verloren bij de pitstop, die niet helemaal vlekkeloos liep, maar daarna kon ik, ook door die safety-car-fase, goed naar voren rijden”, zei Knap.

 

 

In de tweede race vertrok Knap vanaf de vierde plaats. “Die positie verdedigen tot aan de stop was ons doel en dat is prima gelukt. Tijdens mijn rijbeurt waren er twee safety-car-fases, toen heb ik de auto op de vierde plaats aan Max kunnen geven”, zei Knap. Koebolt had daarna te maken met de voorbanden die steeds minder grip boden, een probleem dat zich al tijdens de eerste helft van de race gemanifesteerd had. “Daardoor kon ik niet aanvallen, ik moest echt verdedigend rijden. Vervolgens reed een concurrent me ook nog van de baan af, waardoor ik nog een plek verloor. Zo eindigden we wederom als vijfde”, luidde het commentaar van Koebolt.

Tijdens het eerste weekeinde van mei vindt het volgende evenement van de GT4 European Series plaats op het circuit van Brands Hatch. Voor Koebolt bekend terrein: “Het circuit ligt me. Daarnaast ga ik ervan uit, dat de ‘balance of performance’ voor de BMW bijgesteld wordt, zodat we daar beter uit de verf kunnen komen. Op Brands Hatch gaan we voor de winst!” Knap kent tot nu toe alleen de korte baanvariant van het Britse circuit. “Dat betekent dat ik nog flink ga oefenen op de simulator bij de TU Delft. Ik kijk ernaar uit.”