Als er een prijs zou worden uitgeloofd voor het grootste aantal goedgemaakte posities in de GT4 European Series, dan zouden Mark van der Aa (Oisterwijk) en Koen Bogaerts (’s-Hertogenbosch) met de BMW M4 GT4 van het team MDM Motorsport tot de voornaamste kandidaten behoren. Ook op de Nürburgring, tijdens het zesde en laatste raceweekeinde van het seizoen, toonden de beide Brabantse coureurs weer een sterke opmars. Helaas bleef het duo in de eerste race onbeloond als gevolg van een technisch probleem. In de tweede wedstrijd was er sprake van een uitermate discutabele ‘drive-through penalty’, maar niettemin eindigden Bogaerts en Van der Aa als tiende in de Silver Cup. “Als geheel kijken we met veel plezier op het seizoen terug”, verklaren ze. “We hebben veel waardevolle ervaring opgedaan en sterke inhaalraces laten zien. Als we volgend jaar in de kwalificaties nog iets beter leren om de piek van de banden te benutten en in die ronde dus meer kunnen pushen, dan kunnen we nog verder voorin meerijden.”

 

 

De roemruchte Nürburgring vormde het decor voor het zesde en laatste raceweekeinde van het seizoen in de GT4 European Series, waarbij er maar liefst 45 deelnemende auto’s waren ingeschreven. In de eerste kwalificatie kwam Koen Bogaerts tot een tijd van 2:07,280 minuten, waarmee hij als 28e geklasseerd werd. “Die kwalificatie was weer lastig, ik had hard gepusht, maar de tijd bleef toch een beetje achter bij mijn verwachtingen, daar baalde ik wel van”, aldus Bogaerts. Mark van der Aa reed in de tweede kwalificatie 2:06,317 minuten, wat bij hem resulteerde in de 26e startplaats voor de tweede race. “Op zich een behoorlijk goede tijd, maar er werd zó hard gereden, dat er geen betere klassering in zat”, zei hij.

 Bogaerts nam het eerste deel van de race op zaterdag voor zijn rekening en vertelde: “Onze startpositie maakte het voor de race al niet eenvoudig. Ik had wel een heel goede start. Het plan was om buitenom te gaan en dat pakte goed uit, maar bij het uitkomen van de bocht ging ik net iets te wijd, waardoor ik heel even door het grind moest. Jammer, maar wel spectaculair! Daarna kon ik tot aan de pitstop een goed tempo aanhouden.” Vervolgens nam Mark van der Aa het stuurwiel over, maar hij zag zijn progressie voortijdig gestopt. “Ik kwam meteen goed in het ritme, maar toen schoot de auto achterop het circuit in het noodprogramma. We weten nog steeds niet precies waarom, de temperatuur was normaal. Ik ben de pits in gereden en na een ‘reset’ werkte alles weer naar behoren, maar toen hadden we natuurlijk al een flinke achterstand.” Het duo werd uiteindelijk als 41e geklasseerd.  

 

 

Daags erna volgde de laatste wedstrijd van het seizoen, waarin Van der Aa de startende rijder was. “Ik had een geweldige start, kon ruim tien plekken goedmaken en bleef in de openingsronde buiten de problemen”, berichtte hij. “Vervolgens was er een safety-car-fase en daarna had ik een paar mooie gevechten. Toen echter kregen we, samen met bijna 20 andere auto’s, een ‘drive-through’ omdat ik tijdens een gele-vlagsituatie mijn persoonlijke beste tijd in de eerste sector had verbeterd. Dat was een vrij discutabele straf, want in het begin was de baan nog vies, dus dan is het logisch dat de tijden sneller worden, naarmate de race vordert, ook als je toch van het gas afgaat vanwege de gele vlag. Dat erkende de wedstrijdleiding ook wel, maar ze hielden toch vast aan die straffen. Jammer, want anders hadden we zelfs algemeen in de top tien kunnen rijden.” Bij de pitstop nam Bogaerts de auto over en bracht de BMW vervolgens als 15e algemeen en als tiende in de Silver Cup over de eindstreep. “Mijn deel van de race was niet erg spectaculair voor wat betreft inhaalacties, maar des te meer door constant snelle tijden te blijven draaien om in de top 15 algemeen en de top tien in onze klasse te blijven en de auto’s voor me te kunnen aanvallen. Wel jammer van die straf natuurlijk.”

Als geheel zijn Van der Aa en Bogaerts tevreden over hun debuutseizoen in de sterk bezette Europese GT4-competitie. “Het was een geweldige ervaring om ons in dit sterke veld te mogen meten! Ons doel voor volgend jaar is om ook in de kwalificaties nog wat puntjes op de i te zetten. Dan kunnen we met de ervaring van dit seizoen nog verder naar voren toe.”