Het NK HTGT powered by Gamma kwam in actie tijdens het meest prestigieuze klassieke race-evenement van ons land, de Historic Grand Prix op Zandvoort. Die actie was anders dan anders, want het grote veld was verdeeld over twee races, die werden gecombineerd met deelnemers uit de Britse Masters Series.

 

 

Race 1: pitstops beslissend
Op zaterdagmiddag startten de toerwagenklassen, aangevuld met de kleinere GT’s. De rappe Engelsen, inclusief toerwagenlegende Steve Soper, kwamen er niet aan te pas. Mark Dols nam de leiding in zijn Marcos 1800 GT, gevolgd door Robert Hamilton in eenzelfde auto. Daarachter volgde Jasper Izaks in Frits Campagne’s Ford Falcon, snelste van de toerwagenrijders. Na de verplichte pitstop van 1 minuut was de volgorde vooraan ineens andersom. Conclusie: Dols had te lang binnen gestaan, of Hamilton te kort. Het laatste bleek het geval en werd hersteld met een tijdcorrectie, waardoor de winst naar Dols ging. De derde plaats in de GTS11 klasse was voor Nico Zonneveld in zijn Morgan +4ss. De kleine GT-klasse was voor Brian Lambert in zijn Ginetta G4, voor (bijna) naamgenoot Michel Lombard in de Alpine A110. Bij de toerwagens hield Frits Campagne na de pistops prima stand, hij moest alleen Steve Soper en Julian Thomas voor zich dulden, maar won met overmacht het NK HTGT klassement. Het duo Bijleveld-van der Ende werd tweede en de broers Regis en Mathias Devis derde. Bert Mets wist zich goed te handhaven tussen de Britse Mini’s en won zijn klasse, terwijl Frank Romo de eerste plaats in de Lotus Cortina-klasse afsnoepte van het duo Du Toy van Hees/Van Leenen.

 

 

Race 2:  Lotus – Corvette 2-1
Zondagochtend om 8 uur startte een enorm veld van 42 GT’s, waaronder 18 NK HTGT deelnemers. Ook hier hadden de semi-pro’s van de Britse Masters al snel het nakijken, want Allard Kalff nam de leiding in Michiel Campagne’s bulderende Corvette Grand Sport. Andy Newall in Rhea Sautter’s Jaguar E-type zat op dat moment dicht achter de kop, terwijl Tom Kuiper met zijn Corvette in gevecht was met Sander van Gils en Bob Stevens in hun Lotus Elans. Ook deze race van een uur kende halverwege een verplichte pitstop. Toen die achter de rug was, reed Bob Stevens aan de leiding, terwijl Michiel Campagne hem probeerde te achterhalen. Om plaats 3 en 4 streden Kuiper en van Gils, met daarachter Roeland Voerman in de derde Corvette die knokte met Jos Stevens in alweer een Lotus Elan. Deze drie David versus Goliath gevechten brachten het publiek op de banken. Uiteindelijk was het Goliath Campagne die de wedstrijd won, maar de twee andere duels werden gewonnen door Davids, namelijk Sander van Gils en Jos Stevens in hun kleine Lotus Elans.

 

 

 De stand in het Nederlands kampioenschap is zeer spannend: leider is Mark Dols met 55,6 punten, gevolgd door Jaap van der Ende met co-equipier Martin Bijleveld op 53,4 en Bob Stevens op 53. De beslissing gaat vallen op 7 of 8 oktober tijdens de laatste twee races, die plaatsvinden op het circuit van Dijon-Prenois in Frankrijk.

 

 

Uitslag race 1:

1 Mark Dols (NL) Marcos 1800 GT
2 Robert Hamilton of Silvertonhill (NL) Marcos 1800 GT
3 Jasper Izaks/Frits Campagne (NL) Ford Falcon Sprint 1
4 Brian Lambert (GB) Ginetta G4
5 Nico Zonneveld (NL) Morgan +4ss
6 Martin Bijleveld/Jaap van der Ende (NL) Ford Falcon Sprint
7. Regis Devis / Mathias Devis (BE) Ford Falcon Sprint
8. Theo van Gammeren (NL) Porsche 911
9. Bert Mets (NL) Morris Cooper S 10. Erwin van Lieshout (NL) Porsche 911

Uitslag race 2:

1. Allard Kalff / Michiel Campagne (NL) Chevrolet Corvette Grand Sport
2 Bob Stevens (NL) Lotus Elan
3 Sander van Gils (NL) Lotus Elan
4 Tom Kuiper (NL) Chevrolet Corvette
5 Jos Stevens (NL) Lotus Elan
6 Roeland Voerman (NL) Chevrolet Corvette Stingray
7 Frans van Maarschalkerwaart (NL) Shelby Mustang GT350
8 Michiel Smits (NL) Shelby Mustang GT350
9 Rhea Sautter / Andy Newall (DE/UK) Jaguar E-Type
10 Armand Adriaans (NL) Shelby Mustang GT350

Foto´s  Carlo Senten