Tijdens de jaarlijkse midweekse races op het Belgische circuit van Zolder, ten zuiden van Eindhoven, heeft oud-kampioen Marcel Dekker zijn leiding in het kampioenschap verder verstevigd door beide races op zijn naam te schrijven. Kevin Bloemendaal liet met de enige Mazda in de Toerklasse van zich spreken door ook daar beide races te winnen.

 

 

Onder zonnige omstandigheden en een temperatuur van 24° reden de coureurs van de Conrad Mazda MaX5 Cup op Zolder een combinatie van vrije training en direct aansluitend de kwalificatietraining. Dekker gaf een voorbode af van wat nog komen moest door de snelste tijd neer te zetten in 1:59.019, bijna twee tiende sneller dan Michael van der Heijden. András Király volgde op 0,43 seconden met daarachter de Brit Chris Woodger op 0,75 seconden van de pole. Na deze vier rijders binnen een seconde stond de lokale held, de Belg Raf Lemmens, op positie vijf, 1,14 seconden langzamer dan Dekker. Na afloop van de training werd een aantal rijders bestraft voor het niet respecteren van de tracklimits in de chicanes, waardoor hun snelste rondetijd werd afgenomen of waardoor ze werden teruggezet op de grid.

In de middag mochten de 32 coureurs aantreden voor de eerste van twee races. Na het doven van het rode licht was het Dekker die van pole de kop wist vast te houden, gevolgd door Van der Heijden en Woodger. Jorn van der Kuil had een droomstart, vanaf de achtste plek schoof hij meteen door naar de vijfde positie. Voorin wist Dekker al snel een gaatje te slaan met Van der Heijden in zijn kielzog. Beiden reden in deze volgorde onbedreigd na 12 ronden naar de eerste twee podiumplaatsen, met een onderling verschil van 2,817 seconden op de streep. Daarachter volgde een mooi gevecht om de derde plek tussen Bart Wubben, Woodger en Király. Uiteindelijk was het Wubben die er met de laatste podiumplaats vandoor ging, gevolgd door Király en Woodger. Van der Kuil wist zijn fraai veroverde vijfde plaats niet vast te houden en moest onder andere de twee Belgische deelnemers Lemmens en Thomas de Bacuer voor laten gaan en finishte uiteindelijk als 10e.

 

 

De tweede race, met de startvolgorde volgens de finish van race 1, werd aan het eind van de middag gereden onder nog steeds mooie weersomstandigheden. Dekker vertrok vanwege zijn winst opnieuw van pole met schuin achter zich weer Van der Heijden, vanaf de eerste rij. Alle coureurs wisten heelhuids de eerste ronde door te komen. Ook aan kop veranderde er niets totdat het veld voor de tweede maal op de chicane achter de pits aankwam. Vanaf dat moment werden er de volgende ronden diverse uitremacties verricht die soms niet helemaal reglementair verliepen. Met vier auto’s breed moest er wel een auto min of meer gedwongen de baan afsteken, wat soms voordeel opleverde en daardoor na afloop tot een tijdstraf leidde.

De strijd ging zo rondenlang door met de eerste zeven rijders binnen 1,5 seconden van elkaar. Uiteindelijk wisten Dekker en Woodger zich van de vechtende massa te ontworstelen en sloegen een klein gaatje. Dekker moest vervolgens alles uit de kast halen om de overwinning veilig te stellen en ging soms van de eerste naar de vierde plaats, wat eigenlijk voor de hele top vijf gold.

Nadat de wedstrijdleider uitvoerig de acties bij de chicanes had bestudeerd werden er diversen rijders bestraft. In de kop was het Van der Heijden die zijn derde plaats moest inleveren vanwege een tijdstraf van vijf seconden. Daardoor werd Lemmens derde en Arno Bultman vierde.

Snelste raceronde gerekend over beide races was voor Michael van der Heijden in de tweede ronde van de eerste race in een tijd van 1:59.765.

 

 

Dit jaar verdient de beste coureur 60 punten per race, wat betekende dat Dekker 120 punten bij zijn totaal in het rijderskampioenschap kon optellen, wat hem op een totaal van 297 punten bracht. Daarmee vergrootte hij zijn voorsprong op de nummer twee, Kiraly die nu 288 punten heeft. Dan volgen Wubben en Woodger op een gedeelde derde plaats met beiden 284 punten.

In het teamkampioenschap, voor teams die het hele seizoen met meer dan één coureur de strijd aangaan, is per race maximaal 10 punten te verdienen. One Racing by Huyer van Thim Koemans en Jorn van der Kuil scoorde op Zolder evenveel punten als Lefremi Racing, beiden 19, waardoor hun onderling verschil gelijk bleef en One Racing by Huyer nu leidt met een totaal van 49, gevolgd door Lefremi Racing met 45 punten.

De zeven evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan. Tijdens de komende Pinksterraces van 2 tot en met 4 juni zal TV-persoonlijkheid Gaston Starreveld, bekend van onder meer de Postcode Loterij, de gastrijder in de Conrad Mazda MaX5 Cup zijn.

 

 

Het resterende programma voor seizoen 2017 ziet er als volgt uit:

  • Weekend 2 – 4 juni Zandvoort                           DPP Pinksterraces
  • Zaterdag 10 juni Zandvoort                               DNRT
  • Woensdag 5 juli Assen                                      DNRT
  • Weekend 4-6 augustus Zandvoort                    DNRT SRW
  • zaterdag 23 september Zandvoort                    DNRT Finale

In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. 61 % van alle raceauto’s in Amerika is een Mazda.

De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.

Mazda Endurance Challengers

Ook dit seizoen nemen de Mazda Endurance Challengers deel aan het Endurancekampioenschap van het DNRT en aan de races in de Toer-SportKlasse. Het team heeft een Mazda MX-5 NC racer (een MX-5 van de derde generatie) van Mazda Motor Nederland in beheer en deed op Zolder op een opvallende manier van zich spreken. Als enige Mazda in de Toerklasse wist coureur Kevin Bloemendaal niet alleen de poleposition in de wacht te slepen maar bovendien beide races in deze klasse te winnen. In de eerste race met een voorsprong van maar liefst 7,156 seconcen op de BMW E36 van Niki Wera, in de tweede race was het verschil met Wera 2,978 seconden. Daarmee verstevigde ook hij, net als Dekker, zijn leiding in de tussenstand van dit kampioenschap. Op 11 juni a.s. rijdt het team zijn eerste endurancerace met de MX-5 NC op het circuit van Zandvoort.