Het team van Mammoet Rallysport is ook de negende etappe van de Silk Way Rally ongeschonden doorgekomen. ,,We hebben een prima dag gehad,’’ aldus Martin van den Brink. De vierde plaats was het maximaal haalbare. ,,We hebben gedaan wat we moesten doen. We zijn absoluut tevreden.’’

 

De Harskampse teameigenaar ging met zijn co-piloten Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink vandaag op pad in de wetenschap dat het terrein opnieuw op het lijf van de Kamaz-rijders was geschreven.

,,Het was een mooie etappe met 100 kilometer door de duinen in de imposante Gobi woestijn. Maar we hebben ook 100 kilometer door het kamelengras gereden en nog 90 kilometer over de onverharde paden met diepe en verraderlijke gaten. We weten dat we op dit soort terrein tekort komen ten opzichte van de Kamaz-rijders. Als ik het tempo van de Russen ga hanteren dan sloop ik de truck. We zijn hier gekomen voor een plaats in de top vijf en we liggen wat dat betreft perfect op schema.’’

In de 290 kilometer lange special tussen Alashan en Jiayuguan stond er opnieuw geen maat op de fabrieksrijders van Kamaz. Klassementsleider Anton Shibalov bevestigde zijn rol binnen het russische team en won de etappe. Andrei Karginov (tweede op 8.52) en Airat Mardeev (11.25) moesten ook duidelijk hun meerdere erkennen in de meest waarschijnlijke winnaar van de Silk Way Rally.

‘We wilden voor de MAZ-rijders eindigen’

Martin van den Brink werd opnieuw de beste van de overige rijders. ,,We wilden proberen om de MAZ-teams voor te blijven en voor de vierde Kamaz te eindigen. Dat is gelukt dus ik kan niet anders zeggen dan dat we het goed hebben gedaan. We hebben gedaan wat we konden en moesten doen.’’ Aleksandr Vasilevski (Maz) werd vandaag vijfde op bijna 4 minuten achter de equipe van Mammoet Rallysport.

In het algemeen klassement leiden Shibalov, Karginov en Mardeev de dans. Martin en zijn manschappen zijn vierde en hebben een ruime marge van bijna twee uur op nummer vijf Sergei Kuprianov. De vierde man van het Kamaz-team verloor vandaag 2 uur en 21 minuten. ,,Ook de mannen van Kamaz kunnen pech krijgen of een foutje maken. Het is pas over als de finish van de rally is bereikt. We moeten scherp blijven tot de laatste meter,’’ aldus Martin.

‘Vertrouwen in betrouwbaarheid neemt toe’

De Harskamper kijkt met belangstelling uit naar de dag van morgen. Het slotakkoord in China telt nog 255 wedstrijdkilometers. Het finishpodium staat in Dunhuang. ,,Als de motor heel blijft gaan we waarschijnlijk vierde worden. Daar ben ik in deze fase van de voorbereiding op de Dakar Rally in Saoedi-Arabië heel erg tevreden mee. Het vertrouwen in de betrouwbaarheid van onze truck neemt met de dag toe. Ik weet dat we zware proeven hebben gehad en dat we de truck goed hebben getest. Tot nu toe zijn we dan ook dik- en dik tevreden.’’