Na de winst tijdens de eerste ronde van de Asian Le Mans Series, bewees coureur Leonard Hoogenboom zondag opnieuw dat hij zich heeft ontwikkeld tot één van de beste jonge endurancerijders van zijn generatie. Op het nieuwe circuit The Bend in Zuid-Australië won de pas negentienjarige coureur uit Numansdorp ook de tweede race in de LMP2-klasse. Samen met zijn teamgenoten Roman Rusinov en James French van G-Drive Racing with Algarve gaat hij nu ruim aan de leiding in het fameuze kampioenschap.

#26 G Drive Racing By Algarve / Aurus 01 – Gibson / Roman Rusinov RUS / James French USA / Leonard Hoogenboom NED

Een uur en drie kwartier onafgebroken racen op een nieuw circuit met maar liefst 35 bochten en rondenlang rijden met een nagenoeg lege band: voor Leonard was de eerste LMP2-race op het circuit in Zuid-Australië bepaald geen sinecure. Maar dankzij de meest bevredigende uitslag was hij toch zeer tevreden. Twee van de vier races gereden, twee gewonnen. “De pace was goed. Daarom heb ik twee stints achter elkaar gereden”, verklaarde Leonard waarom hij tijdens de vieruursrace meer tijd in de auto had doorgebracht dan zijn twee teamgenoten.

“Vijfendertig bochten met één klein recht stukje erin, het was sturen, sturen, sturen. Maar ik had er verder geen last van. Ik heb mijn stints goed kunnen rijden.” Makkelijk was het zeker niet geweest. “De baan heeft geen run off areas. Je kon je geen fout veroorloven: of je ging de vangrail in of je spinde in het gras. Gelukkig is alles goed gegaan. Het was een mooie race.”

En wat Leonards tweede stint betreft, was het vooral ook een heroïsche race. Op oude banden aan kop rijdend, moest hij eerst nummer twee Eurasia Motorsport achter zich zien te houden. “Die auto kwam snel dichterbij omdat die op nieuwe banden reed en weinig brandstof aan boord had. De auto is niet aan me voorbijgekomen, dat was supergoed.”

De grootste uitdaging moest voor Leonard toen echter nog komen. Na een langdurige safety car-periode vanwege na een crash van een concurrent ging de snelle Zuid-Hollander naar binnen voor nieuwe banden. Bij het verlaten van de pitstraat bleek dat één van de banden veel te weinig druk had en bijna leeg was.

Opnieuw de pitstraat opzoeken zou Leonard en zijn team de zege kosten, dus besloot hij buiten te blijven. “Het was wel erg lastig. Door die band had de auto veel minder grip en een veel minder goede balans. Maar ik ben gewoon rustig gebleven. Dat we zijn blijven rijden, was de goede beslissing, want anders hadden we zeker niet gewonnen. We hebben uiteindelijk dus een supergoed weekend gehad en het team en mijn teammaats hebben een supergoede job gedaan.”

Als leider in het kampioenschap rijdt Leonard op 10 februari in Maleisië de derde race van de Asian Le Mans Series. Aangezien hij nog nooit op het fameuze circuit van Sepang heeft gereden, zal hij de komende weken veel tijd in de simulator doorbrengen. We gaan zien hoe het daar gaat.” Maar één ding staat vast voor Leonard: hij hoopt er overwinning nummer drie te pakken!

Leonard Hoogenboom wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door The Holland Boat, Grand Prix Radio, Meromar Seafoods B.V., Jw van Stee, SME Sports Marketing & Entertainment.