KNAF Talent First-rallytalent Jim van den Heuvel heeft in Oostenrijk bij de Rallye Liezen de TER Production Trophy op zijn naam geschreven. In de voor de Tour European Rally meetellende wedstrijd werd het 20-jarige Nederlandse rallytalent op de eerste dag getroffen door mechanische pech, maar Van den Heuvel herstelde zich op de slotdag uiterst sterk en pakte met de Mitsubishi Lancer Evo X van Heuvel-Motorsport de overwinning in zijn klasse en voert met nog twee wedstrijden te gaan de tussenstand in het kampioenschap voor productieauto’s soeverein aan. “Het is jammer van die pech op vrijdag, anders had een hoge klassering in het algemeen klassement er ook nog wel ingezeten. De winst in de Production Trophy was echter het belangrijkste doel, en dat is gehaald”, aldus Van den Heuvel.

 

 

De Rallye Liezen in en rond de gelijknamige Oostenrijkse plaats was de vierde ronde van de Tour European Rally (TER). KNAF Talent First-rallytalent Jim van den Heuvel heeft zijn zinnen gezet op de titel in de TER Production Trophy, de klasse voor productieauto’s in dit uit zes grote Europese rally’s bestaande kampioenschap. Na een overwinning en een tweede plaats tijdens de eerste drie ronden, ging de 20-jarige rijder van Heuvel-Motorsport als aanvoerder van het tussenklassement richting Oostenrijk.

Na een voorzichtig begin sloeg echter op vrijdag halverwege de tweede klassementsproef de pechduivel al toe. “De multiriem, oftewel V-snaar, sloeg ervan af, waardoor we onder andere zonder stuurbekrachtiging moesten rijden”, aldus Van den Heuvel. Reparatie lukte niet binnen de gestelde tijd en daarmee kwam er voor de Nederlandse equipe een voortijdig einde aan de eerste dag van de Rallye Liezen.

 

Door het zogenaamde ‘super rally systeem’ mocht de door Jouri Dockx genavigeerde Van den Heuvel toch weer aan dag twee beginnen en deed het vervolgens uitstekend. Op de resterende acht klassementsproeven klokte de KTF-rijder tijden rond de twaalfde positie in het algemeen klassement, werkte zich op van een 61ste naar de 33ste positie in de algemene rangschikking en pakte de leiding in de TER Producion Trophy. De Heuvel-Motorsport-equipe stond deze positie ook niet meer af, greep de winst in deze klasse voor productieauto’s en verstevigde zijn positie in het kampioenschap. “Zaterdag ging het heel goed. Deze klasseringen op de proeven waren ook het maximaal haalbare, want de auto’s die voor ons eindigden waren uit veel snellere categorieën en onmogelijk in te halen. De winst in de Production Trophy was het belangrijkste en daarom hebben we tegen het eind niet meer te hard aangedrongen”, aldus een berekenende Van den Heuvel, die er nu in de tussenstand van het kampioenschap uitstekend voorstaat. In het algemeen TER klassement legde de KTF-rijder in Liezen ondanks de pech beslag op de achtste positie.

 

“Met het resultaat ben ik tevreden, maar zonder die pech op de eerste dag was er zoveel meer mogelijk geweest. Dat blijft dan jammer. Het was overigens wel een prachtige rally. Ik heb niet eerder zo’n moeilijke asfaltrally gezien. Werkelijk alles zat er in, bos, onverhard, scherpe bochten, snelle stukken en dwars door dorpjes, echt heel mooi”, sloot Van den Heuvel zijn Oostenrijkse avontuur af.

Jim van den Heuvel wordt dit jaar ondersteund door: Jumbo, Heuvel-Motorsport, Proflex, Helichem, Hankook, Stunnenberg, Rallyschild, LCD en PPG.