Bijzondere editie van de Eurol Hellendoorn Rally kent een bijzondere ontknoping!
Bob de Jong in zijn Hyundai I20 R5 pakt de koppositie en weet die tot ver in de middag te behouden. Met nog twee proeven te gaan weet Gert Jan Kobus in de Skoda Fabia R5 die plek van hem over te nemen. De Jong pakt hem terug met slechts 0,3 sec. voorsprong, maar op de allerlaatste proef weet Gert Jan Kobus tóch De Jong met 2,3 sec voorsprong van de ereplaats te stoten en pakt daarmee de overwinning in de Eurol Hellendoorn Rally.

 

 

Vooraf had niemand deze uitslag kunnen bedenken.
Van de 10 startende R5 rijders waren Bob de Jong en wellicht Kevin van Deijne de favorieten voor de eindoverwinning. Jim van den Heuvel en Bas van Kamperdijk werden ook hoog in geschat en als gevaarlijke outsiders gezien. Van Deijne (Skoda Fabia R5) heeft niet zijn dag, hij wordt geplaagd door mankementjes en kan de top niet volgen, evenals Bas van Kamperdijk. Ook de Jong kent wat technische problemen die hem parten spelen waardoor Kobus langzaam iets dichterbij kon komen. De rally word uiteindelijk beslist op de laatste 2 proeven in een felle strijd tussen de nummers 1 en 2. Bob de Jong die deze rally heel graag eens wilde winnen eindigde zeer teleurgesteld op plaats 2. Daarachter Jim van den Heuvel in de Volkswagen Polo GTI R5 op plaats 3. Hij was overigens ook niet helemaal tevreden want kleine technische mankementen belemmerden hem om hoger op het podium te eindigen. Dat Gert Jan Kobus, als R5-debutant in de Hellendoorn Rally, de strijd uiteindelijk zó zou winnen verwachtte niemand. Hijzelf in eerste instantie ook niet en de ontlading was dan ook groot.

  • Kobus Gert Jan – Nortier Martin             Skoda Fabia R5                      1:12:32.7
  • De Jong Bob – Degandt Bjorn Hyundai i20 R5                       1:12:35.0         +2,3
  • van den Heuvel Jim – Dockx Jouri Volkswagen Polo GTI R5        1:13:13.5         +40.8
  • van Kamperdijk Bas – Berkhof Erwin Volkswagen Polo GTI R5        1:13:45.8         +1:13.1
  • van Deijne Kevin – Verschuuren Hein Škoda Fabia R5                       1:14:17.4         +1:44.7
  • Debackere Melissa – Krieger Marlon Škoda Fabia R5                       1:14:32.7         +2:00.0
  • den Braber Nick – Ruiter Joyce Hyundai i20 R5                       1:16:14.8         +3:42.1
  • Parren Lambert – Stultiens Frank Mitsubishi Lancer Evo X         1:18:16.1         +5:43.4
  • van den Brink Mitchel – Hulzebos A. Mitsubishi Lancer Evo IX        1:18:43.1         +6:10.4
  • Vossen Henk – Bouman-Dautzenberg Lieke Ford Fiesta R5            1:19:23.9         +6:51.2


De Eurol Hellendoorn Historic Rally was ook een bijzondere dit jaar.

De start was, in tegenstelling tot andere jaren, vóór de rally deelnemers aan. Tussen de 29 deelnemers en fantastische historische auto’s was de “come back” van Erwin Doctor toch de meest opvallende. Doctor won de rally in ’88, ’89 en ’90, hij stond voor het laatst op het Hellendoornse podium in 1996. Hij was meteen de favoriet voor de overwinning. Al zag hij dat zelf niet zo, de rally reed hij vooral voor de lol. Hij was dan ook niet bezig met het feit dat hij de ene snelste tijd na de andere reed in zijn rode Ford Escort. Hij won de historic rally overtuigend, gevolgd door P. van der Heijden in de Lancia Delta Integrale 16V op 2 en Wouter Koenderink werd derde in zijn BMW 3.0 CSL.

Het was zoals gezegd een bijzondere editie dit jaar. De perikelen rondom de corona pandemie, de onzekerheid rondom het wel of niet door kunnen gaan van de rally en de daarop volgende zeer korte voorbereidingstijd maakte het de organisatie niet makkelijk.

De organisatie van de Eurol Hellendoorn Rally kan gelukkig terugkijken op een zeer geslaagd evenement. Afgezien van wat problemen bij de start van de rally verliep de zaterdag vlekkeloos. Ook het publiek heeft ondanks de aangescherpte regels kunnen genieten van een mooie rally.