De Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF) lanceert komende winter een online platform voor erkende Nederlandse competities in racegames: KNAF Digital. Dit initiatief is erop gericht om de autosport toegankelijker te maken voor een bredere doelgroep.

Met KNAF Digital (www.knafdigital.nl) committeert de KNAF zich nadrukkelijker aan virtuele autosport (ook wel simracing genoemd) als meest toegankelijke manier voor iedereen om zelf autosport te beoefenen. Alle spelers van racegames zijn welkom om deel te nemen aan de kampioenschappen op dit online platform, dat in de winter van 2020/2021 wordt gelanceerd.

KNAF-certified competities
Om een zo breed mogelijke doelgroep te kunnen aanspreken, richt het platform zich in eerste instantie vooral op spelcomputers, met ‘KNAF-certified’ competities in de games Gran Turismo Sport (PlayStation 4) en DiRT Rally 2.0 (PlayStation 4, Xbox One en pc). Dankzij ondersteuning van NOC*NSF kunnen deelnemers zonder inschrijfkosten deelnemen aan de eerste kampioenschappen, waarin gestreden wordt om écht prijzengeld.

Na de initiële fase staan ook een betaalde ‘virtuele racelicentie’ met extra voordelen en uitgebreidere mogelijkheden gepland, waaronder competities van bij de KNAF aangesloten organisatoren én gebruikers zelfs, evenals compatibiliteit met andere racegames op diverse spelcomputers en pc’s.

Autocoureurs als ambassadeurs
Sinds 2017 al erkent de KNAF virtueel racen als vorm van autosport. KNAF Digital gaat een stap verder en laat alle spelers van racegames in Nederland zich verenigen op één plek, om met elkaar te racen, daarover meer te leren en op andere manieren raceplezier te beleven.

Daartoe zijn ook twee ambassadeurs aangetrokken. Rudy van Buren (zie onderaan: foto linksonder), winnaar van de World’s Fastest Gamer-competitie en autocoureur in de zeer competitieve Porsche Carrera Cup Deutschland, én Mitchel van den Brink (zie onderaan: foto linksboven), de jongste Dakar Rally-deelnemer ooit, zullen Nederlandse racegamers aansporen om mee te doen op KNAF Digital.

Promotionele functie
“Juist in deze bijzondere tijden zien we de sterke behoefte aan toegankelijke autosport voor iedereen, het liefst vanuit je eigen huis”, aldus Maarten van Wesenbeeck, General Manager KNAF. “Met KNAF Digital laten we alle liefhebbers van virtueel racen, van fervente gamers tot beoefenaars van fysieke autosport, tegen elkaar strijden op nationaal niveau. Zo is er sprake van mooie kruisbestuiving. Bovendien vervullen racegames een krachtige promotionele functie van diverse autosportdisciplines in ons land – de belangrijkste virtuele wedstrijden zullen daarom ook online worden uitgezonden.”

Voor de ontwikkeling en promotie van het platform heeft de KNAF de handen ineen geslagen met gaming agency eMense en autosport- en racegamekenner Joe van Burik. De technische realisatie is in handen van creatief digitaal bureau miWebb. Voor de opstart van dit project is aanspraak gemaakt op het innovatiefonds van NOC*NSF.