Regerend kampioen András Király en de Belgische gastrijder Stéphane Lémeret waren de winnaars van de twee meer dan spectaculaire races in de Mazda MX-5 Cup tijdens de Gamma Racing Day, afgelopen weekend op het fraaie TT Circuit in Assen. Doordat Toine Kreijne opnieuw zeer constant presteerde met een tweede en vijfde plaats in beide races en zijn naaste belagers beurtelings uitvielen vergrootte hij zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap. Bij de junioren deed Dominique Kraan goede zaken met een podiumplek, waardoor hij de leiding in het kampioenschap bij de junioren overnam van Max de Bruijn.

 

 

De kwalificatie op zaterdagochtend was op een vochtige baan. Het hele veld van 22 auto’s begon daarom op regenbanden met de slicks op een kar erbij, in de hoop dat er tussentijds nog gewisseld kon worden. Vijf minuten voor het einde van de kwalificatie gooide een lichte motregen echter roet in het eten en was de volgorde bepaald. De gastrijders maakten de dienst uit want de pole en het bijbehorende extra wedstrijdpunt gingen naar Lémeret, die normaal gesproken uitkomt in het Franse FFSA GT kampioenschap en op uitnodiging van importeur Mazda Motor Belux plaatsnam in de Belgische gastenauto. De andere auto van het team werd bestuurd door de zeer ervaren Belg Marc Goossens (The Goose) die de tweede plek pakte. Een andere gastrijder, routinier en TV-presentator Allard Kalff, gastrijder bij Mazda Motor Nederland, liet de vierde tijd noteren. Daartussen stond Király als beste van de klassementsrijders. Marcel Dekker reed de zesde tijd, Kreijne viel tegen met de 16e tijd, vooral ook omdat hij het nog op slicks had geprobeerd, een verkeerde gok. Snelste junior was Maxime Oosten met de achtste tijd. Na afloop bleek dat met name de Belgische gastrijders de tracklimits nogal eens hadden overschreden, waardoor Goossens zijn twee snelste ronden werden afgepakt en hij uiteindelijk met de 11e tijd genoegen moest nemen. Király en de leider in de tussenstand bij de junioren, Max de Bruijn, werden na afloop bestraft omdat hun auto’s bij de technische keuring niet conform de reglementen bleken te zijn. Ze werden voor beide races 10 plaatsen teruggezet op de grid. De spanning in deze cup werd nog eens onderstreept door het feit dat de eerste acht rijders binnen één seconden van elkaar stonden.

Met de dreiging van een naderende bui vertrok het hele veld op slicks bij de start van de eerste race op zaterdag. Goossens stond op pole door de straf van Király en door de reversed grid, van de top 10, die alleen wordt toegepast bij de eerste race. Door zijn snelle rondetijden in de kwalificatie leek het alsof hij redelijk onbedreigd aan kop zou gaan rijden maar dat pakte anders uit. Door een schakelfoutje in de tweede ronde kwam de motor in een noodloop, waarna hij de pits in moest om dat te resetten. De man met de snelste tijd in de kwalificatie, Lémeret, had ook pech. Door een tik tegen de grille van zijn auto liep de motor te warm waardoor hij niet voluit kon gaan. Aan kop was het inmiddels Oosten die de leiding had genomen, gevolgd door Kreuger. Király schoof elke rond een plaatsje op, evenals Kreijne. Dekker moest al in de tweede ronde de strijd staken met een vastgeslagen versnellingsbak.

Omdat Dick van Elk na zo’n 20 minuten door een ander de grindbak werd ingetikt bij het opkomen van het rechte stuk werd de pacecar ingezet, waardoor het hele veld weer in elkaar schoof en er na de herstart een nieuwe spannende fase aanbrak. Het venijn van deze race zat echter in de laatste ronde. Daarin wist Király de kop over te nemen van Oosten, een knappe prestatie vanaf de twaalfde startplek en schoof Kalff maar liefst drie plaatsen op naar de zesde plaats op de finishlijn, omdat de drie auto’s voor hem elkaar het leven te zuur maakten. Achter winnaar Király was het de junior Rover Dullaart die in de laatste meters de opgerukte Kreijne wist te verrassen en de tweede plaats op de finishlijn pakte. Vanwege een vijf seconde tijdstraf zakte hij in de einduitslag echter terug naar de vijfde plek, werd Kreijne daardoor tweede en Kreuger derde.

Lémeret was goed weg van zijn pole bij de start van de tweede race, daar waar de man naast hem, Kalff, een mindere start had. Daardoor kon Dekker al snel aanhaken van zijn vierde startplek om vanaf het begin van de race mee te strijden om het podium. Bij de eerste doorkomst in Strubben ging het echter voor een aantal auto’s meteen al fout, waardoor zowel Wilfred Herder als Dirk Warmerdam de strijd moest staken. Even later overkwam Király in de Rustenhoek bijna hetzelfde, toen hij werd geraakt en via de grindbak verder moest. Na een noodzakelijke pitstop moest de coureur van IL Motorsport Racing vervolgens helemaal achteraan aansluiten en was zijn kans op een mooie klassering verkeken. Aan kop ontstond een groep van zes auto’s die gedurende de hele race bij elkaar bleven en wat tot enorm spannende situaties leidde, tot groot vermaak van het publiek. Het lukte Dekker om een keer de leiding te nemen, evenals Kreuger, maar ook de daarachter rijdende Kreijne, Kraan en de Belg Bas Schouten maakten nog steeds aanspraak op het podium. Tot het eind van de 30 minuten durende race bleef het ongemeen spannend. Uiteindelijk was het toch de zeer ervaren Lémeret die de winst pakte, vóór Dekker. Omdat er ook hier weer strafseconden werden uitgedeeld voor track limits schoof junior Dominique Kraan door naar de derde podiumplek. Kreijne werd vijfde en vergrootte daarmee zijn leiding in het kampioenschap.

De extra punten voor de snelste ronde gingen deze keer in race 1 naar Rover Dullaart met een tijd van 1:57.385 in de 13e ronde en naar Dominique Kraan in de 3e ronde van race 2 in een tijd van 1:57.476.

Het constante rijden van Toine Kreijne werd opnieuw beloond. Hij leidt de tussenstand nu met 115 punten, een verschil van 14 punten met de nummer twee, Marcel Dekker. András Király schoof dankzij zijn winst in de eerst race door naar plek drie met 91 punten. Daarachter staan Kreuger, Warmerdam en Kraan met respectievelijk 88, 83 en 66 punten.

Snelste junior is nu Dominique Kraan met 66 punten, direct gevolgd door Max de Bruijn met 65 punten.