Covid-19 heeft de rallysport tijdelijk “on hold” gezet, maar niets krijgt het rallyvirus klein. Als alternatief voor het echte rallywerk, werd zaterdagavond de eerste Digitale Nacht van Achtmaal verreden. Na een razend spannende finale in het donker, ging de overwinning naar Kevin van Deijne en Hein Verschuuren. Zij mochten meteen de grootste beker van het seizoen in ontvangst nemen.

De Digitale Nacht van Achtmaal werd verreden in Café Den Thuur, waar de filmset enkel toegankelijk was voor de rijders en co-rijders, samen met de medewerkers van de wedstrijd. Nadat de teams in de namiddag de klassementsproeven “De Hel” en “Ostaayen” met hun eigen wagen gingen verkennen in Achtmaal, kregen de rijders nog een korte testsessie aangeboden op de professionele simulatoren ontwikkeld door Kevin Abbring. Zijn team had de twee klassementsproeven digitaal uitgetekend. Dat maakte deze wedstrijd uniek in vergelijking met de andere sim-wedstrijden.

De echte klassementsproeven
“Wat we hier hebben gerealiseerd is nog nergens vertoond. De rijders krijgen de echte klassementsproeven voorgeschoteld en ze gaan zelfs buiten verkennen. In de ontwikkeling van de klassementsproeven zitten meer dan 400 werkuren,” vertelde Kevin Abbring. “Elk type ondergrond, elke boom, elke verlichtingspaal, elk huis… van de twee proeven staan in de simulator. De rijders herkennen meteen de proeven en de referentiepunten voor hun remzones en rijlijn. De simulator, met een echte sequentiële versnellingsbak en pedal box, geeft de rijders het gevoel van een R5. We hebben daarvoor de data gebruikt van echte R5’s.”

De rijders reageerden aangenaam verrast, om niet te zeggen overdonderd. “Echt prachtig hoe je elke situatie van de klassementsproeven herkent. Het is schitterend om te zien hoe elk detail uitgewerkt is en hoe goed de auto reageert op elk type ondergrond,” genoot Jan-Jur Monshouwer, de Short Rally kampioen.

De Stichting Autosport Zuid-West Brabant had 16 teams uitgenodigd voor de “Rally of the Champions”. Na het forfait van Patrick Snijers, gingen 15 teams de strijd aan. Hoe dichter de start naderde, hoe meer je de concentratie bij de teams zag toenemen.

“Kijk, ik ben van het principe dat je alles maximaal moet doen in het leven. Het maakt niet uit wat het is, maar als er een klassement wordt opgemaakt, dan eindig ik niet graag onderaan. Ik ben in alles heel competitief,” lachte Hans Weijs voor de start.

Tijdens de eerste lus van 2 klassementsproeven, bleek dat enkele toppers te veel risico’s namen. Hermen Kobus, na twee jaar nog eens aan het stuur van een rallywagen, deze keer wel virtueel, maakte een paar foutjes, net als Vincent Verschueren, de Belgische kampioen van 2017 die ook aan de start stond. Jasper van den Heuvel, die kampte met wagenziekte, ging ook hard van de baan, net als Jan Nijhof en Erwin Doctor, de winnaar van de “Nacht van Achtmaal” 1990.

Gespannen zenuwen
Maar, iedereen stapte met een brede smile uit de simulator. Zeker ook Henk Vossen, die op zijn 74ste genoot van deze nieuwe ervaring. “Natuurlijk willen we allemaal zo snel mogelijk weer met onze echte rallywagens rijden, maar dit is een heel mooi initiatief en het is erg gezellig om nog eens samen te komen met de andere rijders.”

Na de eerste ronde had Kevin van Deijne de leiding in handen en de 33 jarige coureur zou die leidersplaats ook in de tweede ronde behouden, ondanks een foutje op Ostaayen. Bob de Jong, vierde na de eerste ronde, viel terug door een crash op De Hel (KP 3), waardoor hij naar de vijfde plaats zakte. “Even te veel risico’s genomen en dan besef je dat het verkeken is. We hebben ons in elk geval goed geamuseerd en bedankt aan de organisatie, want ze hebben een heel mooi evenement neergezet,” besloot de regerende Kampioen.

Vincent Verschueren leek nog even op te rukken met een 3de tijd op KP 3, maar hij zou op de 6de plaats stranden na een foutje op KP Ostaayen. Zijn kameraad Robin Maes, net als Verschueren genavigeerd door Jasper Vermeulen, reed wel een strakke tweede ronde, wat hem de vierde plaats opleverde.

De drie teams die zich na 4 klassementsproeven plaatsten voor de finale waren Kevin van Deijne-Hein Verschuuren, Jan-Jur Monshouwer-Jeroen Docter en Hans Weijs-Tim Rietveld.

De Hel XL in het donker
Voor de finale werden de twee klassementsproeven aan elkaar gekoppeld… en die lange proef van 15,7 km werd in het donker verreden, met de verstralers op de auto aan. Reflecterende verkeersborden, lantaarnpalen die bochten wat extra verlichten en enkele erg donkere stukken in… de Hel. Magisch. De spanning was te snijden voor de “Nacht”.

Hans Weijs en Tim Rietveld realiseerden een foutloze proef, goed voor een referentietijd van 8’21″1. “Ik wist dat ik foutloos moest blijven. Dat is de beste manier om mijn twee concurrenten mentaal onder druk te zetten. Ze weten dat ze geen foutje mogen maken. Misschien was ik iets te voorzichtig, maar we zien wel,” aldus Hans Weijs na zijn snelle tijd op de Powerstage.

Jan-Jur Monshouwer en Jeroen Docter deden wat ze al de hele avond hadden gedaan: strakke tijden rijden, ondanks hun gebrek aan ervaring met een 4×4, want normaal rijden ze in een Opel Ascona 400. Het duo strandde met een tijd van 8’22″0 op 0″9 van Hans Weijs. Nog eens een bewijs van het realisme van de simulatoren ontwikkeld door Motorsport in Motion van Kevin Abbring.

“Echt, ik tril helemaal van de spanning en de adrenaline,” lachte Jan-Jur Monshouwer uit Heerjansdam. “Het was ongelofelijk spannend en zo realistisch! Erg mooi om dit te kunnen doen, maar ik heb een klein foutje gemaakt.”

De snelste van de dag sloot de finale af. Kevin van Deijne en Hein Verschuuren begonnen erg sterk aan de slotproef, maar… na enkele kilometers gingen ze even van de baan. De wedstrijd leek beslist…, zeker na een tweede foutje. Maar, Kevin van Deijne ging er eens goed voor zitten en hij reed een ongelofelijke kanontijd op het gedeelte in Ostaayen. Terwijl Hans Weijs en Jan-Jur Monshouwer de overwinning al konden ruiken, ging de grootste beker toch verrassend naar Kevin van Deijne en Hein Verschuuren: 8’14″6 !

“Na het eerste foutje ben ik maximaal in de aanval gegaan. Toen was het echt “Plankgas geen genade”, het motto van Hein. Onze strategie was de juiste: gewoon strak rijden en geen foutjes maken. Ik heb elke centimeter van de weg gebruikt en alle risico’s genomen. Het was echt een supermooie ervaring!,” lachte Kevin van Deijne.

De wedstrijd was online te volgen via een livestream en de reacties van zowel de kijkers als de rijders was uitermate positief. “We zijn heel tevreden. We hebben met het ganse team een unieke wedstrijd gerealiseerd en tegelijkertijd was het een gezellige reünie van rijders die de voorbije 35 jaar kleur hebben gegeven aan de Nacht van Achtmaal. Op naar de volgende GTC Rally, maar dan het echte werk in 2021!,” besloot organisator John Elst.

Meer info op www.gtcrally.eu.
Foto’s: Kees Nouws