Tijdens race 1 van het laatste weekend van het Italian GT kampioenschap, waarin Jeroen en teamgenoot Mirko Bortolotti streden om de titel, crashte Mirko na contact met een andere auto hard tegen de muur aan het einde van het rechte stuk. De nummer 16 Lamborghini Huracan GT3 van de heren was dusdanig beschadigd dat het niet meer mogelijk was de auto voor de tweede race op zondag te herstellen. Dit betekende voor de heren het einde van het laatste evenement en daarbij het einde van de strijd om de titel. Na het lange seizoen, waarin de heren ondanks de  tegenslagen toch nog door de zeer goede resultaten om het kampioenschap konden vechten, was dit een zware teleurstelling.

165_photo_download1

Twee dagen na Mugello reisde Jeroen voor een tweede maal af naar Shanghai voor een gast optreden in het Aziatische GT3 kampioenschap. Samen met collega Lamborghini fabriekscoureur Marco Mapelli had Jeroen van Lamborghini de taak gekregen het team van FFF Racing te helpen het GT Asia kampioenschap te winnen.

De nummer 55 Lamborghini Huracán GT3 van Andrea Amici en Edoardo Liberati leidde aan het begin van deze laatste ronde van het seizoen het algemeen klassement met een voorsprong van 9 punten op de Ferrari 488 GT3 van het Billionaire Boys Team.

Door de weersomstandigheden op het Shanghai International Circuit was de race alles behalve makkelijk. Zware regenval, veroorzaakt door een razende tyfoon aan de oostkust van China, zorgde voor lastige omstandigheden. Desondanks lukten het Jeroen en Marco een goede snelheid te vinden op het natte formule 1 circuit. Mapelli wist in de kwalificatie voor race 1 de vijfde startpositie te veroveren. Jeroen bezorgde de heren een vierde startpositie voor race 2. Beide startposities boden genoeg mogelijkheden om de concurrentie van Amici en Liberati af te houden en zo de kans op het winnen van de titel te vergroten.

2

Race 1 werd onder zeer natte omstandigheden door Mapelli gestart. Hij wist gelijk bij de start een positie op te schuiven en de eerste ronde als vierde door te komen. Afhankelijk van de positie voor de concurrentie werd de strategie voor de race bepaald. Maar al snel werd het lot van de Ferrari beslist. Rizzo, de Italiaanse professionele coureur van de BBT Ferrari, remde te laat bij de haarspeldbocht aan het einde van het lange rechte stuk achterop het circuit en kon de Porsche voor hem niet meer ontwijken. De schade aan de voorkant van de Ferrari was dusdanig dat het het einde van de race betekende. Kort daarna vonden de verplichte pitstops met rijderswissel plaats. Nadat Jeroen het stuur over had genomen van Marco en de extra tijd vanwege de rijder-combinatie was ingelost kwam Jeroen als zevende weer op de baan. Met een snelle laatste stint wist Jeroen zich terug te vechten naar een vijfde positie en tot op de achterbumper van de Porsche op plaats vier te komen.

22

Door het uitvallen van de Ferrari in race 1, in combinatie met de door Amici en Liberati behaalde punten, hoefde het italiaanse duo enkel de tweede race te eindigen om het kampioenschap daadwerkelijk binnen te slepen. Dit zorge ervoor dat Marco en Jeroen volledig hun eigen race konden rijden.Jeroen ging op gebruikte regenbanden van start en wist na een rommelige eerste bochten-combinatie de eerste ronde keurig op zijn vierde startpositie door te komen. Hij wist de snelheid van de auto’s voor hem goed te volgen ondanks dat zij allen op nieuwe regenbanden vertrokken waren.

222

Tijdens de verplichte pitstop met rijderswissel werden ook de banden van de nummer 15 Lamborghini vervangen door een set nieuwe regenbanden. Mapelli wist perfect gebruik te maken van de extra grip en nam na enkele ronden in zijn stint de leiding van de race over. Deze liet hij ook niet meer los en met een voorsprong van maar liefst 16 seconden kwam Mapelli als eerst door onder het zwart/wit geblokt.

Amici en Liberati, die zoals gezegd enkel de race hoefden te eindigen, kwamen volledig in stijl als derde over de finish waardoor naast het behalen van de titel het ook een dubbel podium was voor het team van FFF Racing tijdens deze laatste ronde van de GT Asia Series.

Een beter einde van het 2016 seizoen had Jeroen zich niet kunnen bedenken na de zware teleurstelling in Mugello.

2222

 

konden vechten, was dit een zware teleurstelling.