Jaap Betsema reed afgelopen weekend zijn eerste race in de Ultra4 in ruim een jaar tijd, nadat zijn Fire Ant Buggy vorig jaar volledig is herbouwd. Fireant Rally Team reisde af naar Spanje voor de King of Spain 2019. Ondanks de hoge verwachtingen van het team en een optimaal voorbereide Fire Ant Buggy, eindigde Betsema door materiaalpech op beide racedagen met 362 punten op de 16e plek. De Brit Jim Marsden ging er met de eindoverwinning vandoor.   

Fireant Rally Team reed in 2018 geen races in de Ultra4 klasse. “King of Spain 2019 voelde voor ons dan ook als een comeback”, aldus Jaap Betsema. Hij en zijn teamgenoten hebben genoten van de wedstrijd en alles eromheen. “Voorheen was Portugal bij iedereen de absolute favoriet, maar Spanje doet er zeker niet voor onder.”

Jaap Betsema: “Terrein zwaarder dan verwacht”
King of Spain 2019 was een nieuwe naam op de agenda van de Ultra4 klasse. Het 22 kilometer lange parcours was speciaal voor de gelegenheid uitgezet bij Les Comes, in Catalonië. Daar legden de deelnemers op 24 en 25 mei meerdere rondes af over zeer snelle stukken en zware technische stages met zand, bos en grote stenen.

“Het terrein was door onverwacht hevige regenval zwaarder dan verwacht”, geeft Jaap Betsema toe. Als gevolg van de regenbuien finishten de tweede dag zelfs maar vijf Ultra4 teams. “King of Spain  heeft zeker laten zien dat het zijn plekje in de Ultra4 verdient”, concludeert Betsema na het intense raceweekend.

Tijdens de proloog kwam het team niet verder dan de 9e plek, maar de dag erna kon Betsema veel goedmaken en reed hij na 44 kilometer op de 3e plek. Helaas brak de rechterwielophanging af, waardoor Fireant Rally Team uitgeschakeld was. Daardoor startte het team de tweede dag achteraan. Ook toen viel Betsema helaas uit met materiaalpech. Ditmaal was een kapotte dynamo de boosdoener. Desondanks wisten Betsema en navigator Tom Robbrechts vier rondes af te leggen over het uitdagende parcours, verspreid over de twee racedagen.

Hoge verwachtingen
Op voorhand had Jaap Betsema, in  het dagelijks leven DGA van bouwonderneming Betsema Groep, hoge verwachtingen van de race. Zijn Fire Ant Buggy voelde goed aan en was door APP Racing uit Weesp zeer fel en krachtig afgesteld. Ook had D&G Tuning Belgium de complete achterkant met ophanging van de buggy opnieuw opgebouwd, waardoor deze nu iets lichter was dan voorheen. Daarnaast beschikte Fireant Rally Team over verbeterde schokbrekers, speciaal voor de wagen gebouwd door Gerardo Iribe van King Shocks USA en voorzien van de nieuwste techniek.

Aan de start van King of Spain 2019 stonden bovendien veel nieuwe wagens. “Vaak hebben die nog de nodige kinderziektes”, wist ook Jaap Betsema. “Daardoor was de kans aanwezig dat die deelnemers uitvielen, terwijl de Fire Ant bullet proof was gebleken.” Toch voorzag Betsema geduchte concurrentie van de “serieus snelle rijders in het veld”, zoals hij het noemt. De Portugees Emanuel Costa en de Britten Jim Marsden en Rob Butler, de nummers één en drie, rekent hij zelfs tot de beste rijders van Europa.

Fireant Rally Team
De samenstelling waarmee Fireant Rally Team naar Spanje afreisde, was bijna gelijk aan die voor de Morocco Desert Challenge (MDC). Alleen navigator Terry L. Madden moest de race aan zich voorbij laten gaan wegens verplichtingen in de Verenigde Staten. Tom Robbrechts was in de MDC mee als monteur, maar nam nu Maddens plek op de bijrijdersstoel in. Het monteursteam bestond daardoor uit Jan Zandee en Klaas Oenema, aangevuld met de Belg Bernard Eggermond. Deze ging voor het eerst mee met Fireant Rally Team, maar had eerder aan de Fire Ant Buggy gewerkt bij D&G Tuning, dat de wagen bouwde. Daarnaast kreeg het team in de voorbereiding veel hulp van Robert Betsema, Jaap Betsema’s veertienjarige zoon.