In het seizoen 2018 zal er eindelijk weer een nieuwe Cup raceklasse in Nederland van start gaan, de Ford Fiesta Sprint Cup, speciaal bedoeld voor jongeren van tot 25 jaar.

 

 

Gereden wordt met een volledig voor circuit gebruik aangepaste Ford Fiesta ST Line voorzien van een 1.0 liter Eco Boost motor met een vermogen van ca. 150PK en een gewicht van ca. 950 kilo. De verkoopprijs geheel raceklaar is vastgesteld op € 23.000,00 exclusief BTW

Natuurlijk zal de wagen voorzien zijn van alle moderne veiligheidsvoorzieningen en een door Intrax ontwikkeld onderstel en er wordt gereden op echte slicks en regenbanden van HANKOOK. De gehele ombouw zal verzorgt worden door Intrax en het Belgische DVB Racing in samenwerking met Ford Performance Europe en M-Sport.

Het Nederlandse kampioenschap zal rijden op de circuits van Zandvoort, Assen, Zolder en Spa- Francorchamps voornamelijk tijdens de belangrijkste autosport evenementen.

Er zullen per weekend twee sprintraces worden verreden over maximaal 30 minuten en vanzelfsprekend zijn er twee vrije trainingen van 30 minuten en een kwalificatie van 20 minuten vooraf. Getracht wordt het programma zo veel mogelijk af te werken op zaterdag en zondag met het oog op schoolverplichtingen.

 

De voorlopige kalender 2018 bestaat uit 6 evenementen

  • 19-20-21 Mei                    Pinksterraces                                   Zandvoort
  • 30 juni / 1 juli                    Superprix                                          Zolder (B)
  • 17-18-19 Augustus          GAMMA Racing Day                         Assen
  • 8 – 9 September              Noordzee Cup                                   Zandvoort
  • 29 – 30 September           Racing Festival                                 Spa-Francorchamps (B)
  • 20 – 21 Oktober               Hankook Finaleraces                        Assen

 

Deze nieuwe Cup richt zich doelbewust op jongeren, jongens en meisjes , tot 25 jaar die vanuit het clubracen of de karting willen doorgroeien en op zoek zijn naar een professionele en competitieve raceklasse. Bij voldoende interesse zal er ook een Ladies Cup worden uitgeschreven. Vanzelfsprekend hoort hier uitgebreide publiciteit bij in print, op internet en natuurlijk volledige verslagen van de evenementen op TV bij RTL-GP.

De sportieve en commerciële organisatie is in handen van V-Max Racing Management uit Breda onder leiding van Dick van Elk. Zij organiseren reeds vanaf 2001 de oa. de Supercar Challenge en beschikken over een uitgebreid netwerk binnen de autosport. Partners zijn o.a. HANKOOK, Circuit Zandvoort, RTL7, Ford en de KNAF welke in zal staan voor de naleving van het reglement.

Tijdens de meeste evenementen zullen ook de Supercar en de GT&Prototype Challenge aanwezig zijn. Hierdoor kunnen de reeds aanwezige teams tegen een zeer scherp tarief de Ford Fiesta’s voor een seizoen verhuren aan rijders en rijdsters die niet beschikken over eigen faciliteiten. Vanzelfsprekend is ook de aanschaf door privé teams is mogelijk. Er kan een leaseconstructie voor de aanschaf van de Ford Fiesta aangeboden worden tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden.

Op het moment van introductie zijn reeds 15 wagens gereserveerd voor teams en privé rijders, in totaal zijn er maximaal 30 beschikbaar voor het eerste seizoen.

 

De opzet van de Ford Fiesta Sprint Cup:

Elke merkencup functioneert in de basis op dezelfde manier. Dit betekent gelijkwaardige racewagens, veel publiciteit en begeleiding door het ervaren team achter de Supercar Challenge aangevuld met een Cup coördinator en de technische commissie van de KNAF. Natuurlijk hoort daar ook een goed technisch- en sportief reglement daarbij om de sportiviteit te stimuleren en te controleren en de gelijkwaardigheid van de auto’s te garanderen maar de Ford Fiesta Cup biedt nog meer.

  • –              een sportieve uitstraling van de Ford Fiesta ST Line in race uitvoering
  • –              betrouwbare Ford Eco Boost 1.0 liter motor ca. 150PK
  • –              zeer aantrekkelijke aanschafprijs, € 23.000,= ex BTW geheelrace klaar.
  • –              optie financial lease in vier termijnen tegen aantrekkelijke rente.
  • –              lage running kosten door standaard onderdelen en hoge betrouwbaarheid
  • –              Onderdelen service en voorziening op het circuit aanwezig.
  • –              bandenpartner Racetyre BV / HANKOOK op het circuit aanwezig.
  • –              ervaring opdoen in het rijden met slicks en regenbanden , afstellen en set up.
  • –              deelname aan een aantal topevenementen en 4 verschillende circuits.
  • –              zeer aantrekkelijk inschrijfgeld € 4.500,00 ex. voor 6 evenementen per jaar, 12 races

 

 

inclusief een testdag vooraf aan het seizoen.

  • –              mogelijkheid de racewagen zelf te runnen of arrive and drive via bestaande teams.
  • –              maximaal 30 deelnemers, inclusief Ladies Cup
  • –              officieel Nederlands Kampioenschap goedgekeurd door de KNAF
  • –              ondersteuning door Ford Nederland en Ford Europe.
  • –              gegarandeerde organisatie voor 2018-2019-2020 met een optie te verlengen voor 2 jaar.
  • –              organisatie, marketing en publiciteit door ervaren V-Max Racing Management B.V
  • –              uitgebreide televisie programma’s op RTL7

 

 

Verantwoording door Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge.

 

Mede als bestuurslid van de KNAF, sectie autorensport, hebben we de afgelopen jaren al tal van mogelijkheden bekeken en beoordeeld om een raceklasse op te zetten waarin nieuwe jonge rijders hun eerste stap kunnen zetten vanuit het clubracen of de karting. Altijd ontbrak het aan een van de factoren die het tot een succes zouden kunnen maken.

 

Er zijn natuurlijk series zoals TCR Benelux, Porsche Cup en de Supercar Challenge maar de budgetten zijn hier over het algemeen te hoog. Een goed en vooral betaalbaar concept is lastig te realiseren. Door een samenwerking met Ford, het netwerk wat we in de afgelopen 20 jaar hebben opgebouwd en de combinatie met de Supercar Challenge en de teams die hierin actief zijn konden we alle lichten op groen zetten. Hierdoor hebben we de zekerheid dat we van start kunnen gaan met minimaal 20 deelnemers en er weer groei zit in de Nederlandse Nationale autosport.

 

Tegelijkertijd zal er door een Belgische organisator een Ford Fiesta Sprint Cup worden opgezet in België waar wij nauw mee zullen samenwerken en tijdens twee evenementen samen zullen rijden. Nadere informatie over deze Belgische Cup volgt binnenkort.