TeamNL-talent Richard Verschoor heeft op het circuit van Monza tijdens de vijfde ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap ondanks drie sterke inhaalraces geen loon naar werken gekregen. De 20-jarige MP Motorsport-piloot zag door motorproblemen in race één niet alleen een top vijf klassering verloren gaan, maar ook een goede startpositie voor de tweede sprintrace, die hij uiteindelijk als dertiende afsloot. In de hoofdrace moest Verschoor zich twee keer van een twintigste plek terugvechten om na vele fraaie acties als zevende te worden afgevlagd, goed voor zes punten in het kampioenschap. De domper kwam ruim na afloop toen zijn wagen te licht bleek te zijn en hij werd gediskwalificeerd. Bent Viscaal scoorde in de eerste sprintrace een zevende plaats en pakte vervolgens in de tweede sprintrace met een prachtige tweede positie zijn eerste podium in de Formule 2.

 

Na een lange zomerstop mochten de deelnemers van het FIA Formule 2 kampioenschap op het historische circuit van Monza aantreden voor de vijfde ronde van hun kampioenschap. Voor Richard Verschoor was het alweer bijna twee maanden geleden dat het 20-jarige TeamNL-talent bij de meest recente ronde van het kampioenschap de show stal met zijn eerste Formule 2-zege. Op het eveneens snelle Monza lagen er dus kansen op weer een mooie score.

 

De kwalificatie verliep echter voor de MP Motorsport-piloot niet zoals gewenst, want hoewel het gat naar de nummer één minder dan een seconde bedroeg, bleef Verschoor steken op plek twintig. In de Formule 2 en zeker op Monza, waar bij de diverse uitrempunten fouten op de loer liggen, is echter alles mogelijk. Dat bleek al snel in de uiterst chaotisch verlopen eerste sprintrace. Verschoor wist niet alleen goed uit de problemen te blijven, maar ook diverse concurrenten op fraaie wijze te passeren. In de negende ronde was de Nederlander zelfs opgerukt naar plek tien, de positie die door de reversed grid recht zou geven op de poleposition voor race twee. Zover kwam het echter niet. Een ronde later moest Verschoor zijn auto met een technisch probleem in de pits parkeren. Dubbele pech want daarmee ging gezien het verdere verloop van de race niet alleen een top vijf klassering verloren, maar ook een goede uitgangspositie voor de tweede sprintrace. In plaats van een plek op een van de eerste startrijen, moest Verschoor door zijn uitvalbeurt in race twee vanaf plek zeventien starten.

 

Vanaf deze positie kende de MP Motorsport-piloot in al het gedrang een mindere start en viel terug naar plek twintig. Al snel had Verschoor de 17de positie weer te pakken om in het verloop van de race na enkele mooie gevechten en fraai uitremacties op te klimmen naar plek 13, de positie waarop het TeamNL-talent ook de finish passeerde. Goed voor punten was zijn inhaalrace helaas niet.

 

De hoofdrace werd op Monza al net zo’n spektakelstuk als de eerste sprintrace, met opnieuw een hoofdrol voor Verschoor. Van zijn 20ste startplek was de op de harde band begonnen Nederlander in ronde zes al opgeklommen naar plek 16, toen de safetycar in de baan verscheen. Voor de meeste rijders, inclusief Verschoor, het moment om de verplichte stop te maken. Verschoor had echter de pech dat zijn MP Motorsport-teamgenoot gelijktijdig de pits in kwam en omdat er een probleem was met een van de wielen, moest het TeamNL-talent lang wachten voordat de monteurs bij hem aan de slag konden. Terug op de baan lag Verschoor 20ste en dus kon hij van voren af aan beginnen. Het TeamNL-talent toonde echter zijn klasse door een enorme opmars te starten, diverse tegenstanders handig te passeren en te profiteren van de chaos om hem heen. Ook na een tweede safetycarperiode lukte het Verschoor om op zijn flink versleten ‘zachte’ banden het tempo erin te houden en rijders te passeren waardoor hij met nog een paar ronden te gaan was opgerukt naar plek zeven. Verschoor had zelfs uitzicht op plek zes, toen kort voor het eind de safetycar opnieuw voor het veld verscheen. Meer winst zat er daardoor niet in en Verschoor passeerde dan ook als zevende de finish. Met zijn dertien plaatsen winst was Verschoor met afstand de rijder die de meeste tegenstanders had weten in te halen. De zes punten voor het kampioenschap waren dan ook een magere beloning voor zijn arbeid. Maar zelfs dat was Verschoor niet gegund, want bij de weging bleek de combinatie van rijder en auto te licht en dus werd de MP Motorsport-piloot gediskwalificeerd.

 

“Heel zuur allemaal”, aldus Verschoor over het feit dat ook de zes punten aan zijn neus voorbij gingen en de motorpech in race één. “In de kwalificatie was ik met de eerste set banden niet snel genoeg en kon vervolgens met de tweede set mijn tijd niet verbeteren. Vanaf plek twintig begin je dan met een flinke achterstand. In de races was het tempo echter heel goed. Het probleem met de motor kostte me in zowel race één als twee een goede uitslag. Heel jammer. Ook in race drie was de snelheid goed. Helaas verliep de pitstop niet goed waardoor ik weer posities verloor. Daarna kon ik de zachte banden echter lang goed houden en weer veel plekken terugpakken. Door de safetycar zat de zesde plaats er net niet meer in. De diskwalificatie maakt dan dat je uiteindelijk helemaal geen punten aan dit weekend overhoudt.”

 

De tweede Nederlander in het Formule 2-veld, Bent Viscaal, die uitkomt voor het Italiaanse team Trident, startte de eerste race vanaf plek achttien. Net als Verschoor profiteerde de 21-jarige Nederlander van de chaos en wist zo op te rukken naar de zevende positie, goed voor twee punten in het kampioenschap. Minstens zo belangrijk was echter dat Viscaal daarmee door de reversed grid in de tweede sprintrace vanaf plek vier mocht beginnen. Met een goede start lag Viscaal meteen derde en bleef de hele race druk uitoefenen op de nummer twee. In de slotfase maakte de rijder voor hem een remfout waardoor Viscaal de tweede plaats kon overnemen en veilig stellen. Voor Viscaal was het zijn eerste podium in zijn debuutseizoen in de Formule 2. In de hoofdrace was de Trident-piloot vanaf startplek achttien opnieuw op weg naar een finish in de punten. Liggend op plek acht werd Viscaal met nog slechts drie ronden te gaan door de rijder achter hem getorpedeerd en zag zijn race doordoor met schade eindigen.

Foto’s: Dutch Photo Agency