Koen en Mark hebben in 2016 de 24 uur van Paul Ricard op hun naam geschreven dus enige baankennis was hier al aanwezig. Desalniettemin konden ze de training op donderdag goed gebruiken want in de Europese GT4 telt elke tiende en vaak zelfs elke honderdste van een seconde!

Tijdens de vrije training reden de coureurs veelvuldig in de top 10. Een dag later werden er wederom snelle sectietijden gereden en kwamen ze zelfs in de top 5 uit. Dat beloofde veel voor de kwalificatie en de daarop volgende races.

Kwalificatie
Koen nam Q1 voor zijn rekening en zette de positieve lijn door in de kwalificatie. De doelstelling om in de top 10 te belanden lukte en tijdens de eerste race kon er vanaf P9 worden gestart. ‘Ondanks dat ik uiteraard heel tevreden ben met deze tijd en positie zat er nog meer in. Tijdens mijn snelste ronde maakte ik in de laatste sector nog een tweetal foutjes waarbij ik 0,4 tiende verloor. Het wordt je in deze klasse niet cadeau gegeven’, aldus Koen.

In Q2 was het de beurt aan Mark om de BMW de sporen te geven. Ondanks een flinke verbetering t.o.v. de vrije training kwam hij hier 0,4 tiende van een seconde tekort voor een 6e startpositie. In die 0,4 tiende zaten helaas nog 11 auto’s, waardoor race 2 vanaf een 17e plek gestart moest worden.

Race 1
De spanning voor de start was voelbaar bij Koen. Maar die spanning maakt je sterk en zo had Koen een droomstart. Hij viel precies in het groene licht en kon meteen al een startrij inhalen. De power van de BMW was top en zo kon hij in de openingsfase nog een Renault Alpine en een Aston Martin voorbijsteken. Op dat moment lag hij op een prachtige 3e positie. ‘De start was zo ontzettend gaaf en geeft je in de openingsfase een enorme boost. In de loop van mijn stint moest ik echt alles geven om die 3e plek vast te houden. Niet te veel spiegelen en volle concentratie om uit alle bochten het maximale te halen. Jezelf vergalopperen omdat je vol onder druk staat is zo gebeurd. Super als dat allemaal lukt’, aldus een blije Koen!

Mark, die inmiddels het stuur van Koen had overgenomen, moest vol aan de bak om de 3e positie vast te houden. Geen gemakkelijke opgave in een veld met allemaal snelle rijders. Er kwam veel druk van een Mercedes en Chevrolet (Huisman/Pastorelli). Uiteindelijk kwamen die met elkaar in aanraking en kon Mark de BMW binnenbrengen op een fantastische 3e plek. Heel tof om in 2019 ons eerste podium te hebben in zo’n sterk veld!

Race 2
Ook Mark kon bij aanvang van race 2 meteen plekken goedmaken en reed in de openingsfase naar een 10e plek. ‘De start was top alleen daarna bleef ik een beetje steken in het gedrang. Maar hoe verder je naar voren komt hoe lastiger het wordt omdat de rondetijden allemaal bij elkaar in de buurt liggen, aldus Mark.

Koen kwam de baan op met volle druk van een Ginetta die hij moest laten gaan. Inmiddels liggend op P11 reed Koen samen de Mercedes voor hem het gat dicht naar de top 5. De nummers 5 t/m 11 lagen binnen 6 seconden van elkaar. Super close maar het maakt inhalen wel wat moeilijker. Jammer dat hij steeds net geen aanval kon plaatsen, maar een dikke pluim voor de strakke en snelle tijden. Uiteindelijk zijn onze mannen op P10 geëindigd algemeen en P8 in de Silver Cup.

Check hier alle resultaten: https://european.gt4series.com/gb_en/results/6/2019
Stand kampioenschap: https://european.gt4series.com/gb_en/standings/6/2019

De doelstelling van de top 10 is dit weekend ruimschoots behaald en met een podiumklassering in race 1 kon het weekend in Paul Ricard niet meer stuk. Het geeft een erg goed gevoel om al het harde werken bekroond te zien worden! Dit alles is alleen mogelijk door de fantastische steun van onze sponsoren en fans. Enorm bedankt voor de support en tot in Misano van 28 – 30 juni!