30 jaar geleden, op 12 juni 1988, schreven Jaguar én Jan Lammers autosportgeschiedenis door de 24 Uur van Le Mans te winnen. De Historic Grand Prix Zandvoort laat dit legendarische autosportmoment herleven. Op 31 augustus en 1 en 2 september komt de winnende Jaguar XJR-9LM ‘full speed’ in actie, inclusief Lammers’ toenmalige teamgenoot Andy Wallace. Dat geldt ook voor de Jaguar D-Type die in 1955 ‘Le Mans’ won. De demo’s worden mede mogelijk gemaakt door Jaguar Land Rover Nederland.

 

 

In 1984 keerde Jaguar voor het eerst sinds de jaren ’50 terug op Le Mans. De eerste vier deelnames werden geen succes. In 1988 verschenen maar liefst vijf exemplaren van de Jaguar XJR9-LM aan de start. De equipe Jan Lammers – Andy Wallace – Johnny Dumfries leek op weg naar de zege, totdat versnellingsbakproblemen een einde aan de droom dreigden te maken. Lammers hield het hoofd echter koel en presteerde het onmogelijke door met alleen nog maar een vierde versnelling naar de overwinning te rijden. De achtervolgende Porsche-equipe, die de zege rook, eindigde uiteindelijk in dezelfde ronde als Lammers als tweede.

 

 

Unieke demo
De overwinning van Jaguar maakte een einde aan een zeven jaar durende Porsche-hegemonie. Lammers, die 13 van de 24 uur achter het stuur zat, werd niet alleen in Nederland als een held ontvangen. In Engeland werd hij benoemd tot ‘Honorary Member of the BRDC’, een onderscheiding die zelden aan buitenlanders wordt toegekend.

30 jaar na de historische zege, verzorgen Lammers en Wallace tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort een serie unieke demo’s met de winnende Jaguar XJR-9LM!

 

 

Le Mans-winnende D-Type
In de jaren ’50 was Jaguar oppermachtig tijdens de 24 Uur van Le Mans. De Britse constructeur was in de jaren 1951 – 1957 vijf keer succesvol. De Historic Grand Prix Zandvoort haalt met de demo van de winnende Jaguar D-Type uit 1955 herinneringen op aan deze uitzonderlijke prestatie. Na de zege in 1955 won de Jaguar D-Type vervolgens ook in 1956 en 1957. Dat was de laatste overwinning van het merk, tot die gedenkwaardige zondag in 1988!

 

 

Toegang vanaf  € 17,50
Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang.

De exclusieve Paddock Club is ‘the place to be’ voor alle liefhebbers die de Historic Grand Prix op een meer-dan-bijzondere wijze willen beleven.